Ølet endret seg radikalt etter tapping

Hei

Har endelig fått testet ut våre to første brygg. Bryggene var lagret på korneliusfat og lagret på rundt 19 grader i noen måneder. Da vi serverte ølet kjølte vi det ned (ved hjelp av snø og søppelposer rundt fatene :) ) slik at det ble kaldt og drikkbart.
Etter festen fjernet jeg "kjøleelementene" og lot resten av ølet stå (fortsatt på korneliusfatene, selvfølgelig) i romtemperatur noen dager. Det var ikke igjen mye øl, men skulle servere en smaksprøve etter en par dager, men når jeg da tappet i noen glass, var fargen endret til mye mørkere/gråere og smaken endret til mer "typisk" hjemmebrygg.

Ok, tatt i betraktning at det var romtemperer og  forventet noe slappere smak, var det likevel veldig overraskende at det var endret så mye og til et så mye dårligere drikk enn noen dager tidligere.

Noen som har ideer om hva som kan ha skjedd?
Er det kanskje vanlig at siste slump (ca 1 liter igjen på fatet) ikke holder samme kvalitet?
Kan trykket eller noe annet påvirket den lille mengden som var igjen?

-Robert

Ja, siste slump på fatet er som regel ikke så bra, pga bunnfall (selv om det er klarnet på forhånd blir det som regel alltid noe bunnfall). Spesielt hvis fatet flyttes på, virvles dette lett opp. Og spesielt hvis det bare er en slump igjen. Så dette høres helt normalt ut!

Trodde bunnfall på korneliusfat gjerne ble fjernet allerede ved først tapping jeg (siden stigerøret går til bunnen) ?

Vel, det er teorien, men det har jeg aldri fått til å stemme med praksis....;)
Det er litt forskjell fra fat til fat om bunnen av stigerøret er HELT nedi bunnen av bunnen, eller noen mm/en cm opp. Står fatet helt stille og stigerøret er en tanke opp fra bunnen,  blir det som regel alltid liggende igjen noe bunnfall på bunnen, som virvles opp mot slutten av tappingen pga økt turbulens e.l. når det begynner å gå tomt. Iallefall hvis du flytter på fatet; gjorde du det mellom den første tappingen og da du tappet ut siste slanten?

Tilbake
Topp