Ølfat 5l Startsett

Eduard skrev:
3 g/l sukker er jo ganske lite, men disse boksene tåler ikke en veldig høy trykk slik at man kan karbonere øl ved romtemperatur. Du kan jo eksperimentere med mere sukker men det er en rimelig sjanse at dette ødelegger fatene.

Jeg har ikke sett snev av buling eller andre problemer med trykk på fatene, men det kommer jo litt an på hva du regner som "veldig høyt trykk".
 
Eduard: Vil det hjelpe å ettergjære ved lavere temperaturer da? De stod bare i vanlig romtemperatur.

Dog vet ikke helt hvordan jeg skulle gjort det. Har ikke plass i kjøleskapet, og ingen kalde rom. Men finner vel på noe.
 
Vel, du kan jo prøve å bruke mer sukker. Gustavf sier at han ikke har hatt problemer med dette, og det går sikkert greit så lenge selve ølet er godt utgjæret før det tappes over og tilsettes primingsukker. Buling oppstår gjerne når man bommer på utgjæringen.
 
Det finnes forresten noen korker med trykkventil til disse fatene. Jeg har ikke prøvd dem selv, men har fra pålitelige kilder at de fungerer bra. Da kan man ha på litt for mye sukker og samtidig unngå overkarbonering, og er kvitt alle bekymringer for at fatene kan ryke. Jeg har ikke brukt dem selv, men har fra "pålitelige kilder" at de fungerte bra.

Ulempe: 49 kr per stykk hos Vin og Bar.
 
Dem har jeg også lest om. Det kan være greit å bruke slike for å redde fatene fra undergangen, dersom man skulle være så uheldig at man tapper et ikke så veldig godt utgjæret øl på slike fat. Men men, jeg er selv glad for at jeg har styrt bort fra slike fat og til corneliusfat, da disse tåler mer, og er bedre tilrettelagt til kontrollert tapping. Ulempen er bare at det koster og at man trenger større kjøleskapsplass. Derimot så holder corneliusfat i en mansalder.
 
Har akkurat kjøpt meg eit slikt sett frå Vinsenteret. Fyrsteinntrykket av produktet er at det virkar skjørt. Dispenseren er av plast, og fatene er tynne og ser sårbare ut for bulkar. Etter å ha lest denne tråden fryktar eg at eg har gjort eit dårleg kjøp. Min plan er å ettergjære på fata for å sleppe flaskevask. Men om AudunW sin erfaring ikkje var eit eingongstilfelle, ender eg vel opp med dau øl, og det har eg verkeleg ikkje lyst på. Ifølge bruksanvisinga skal ein bruke 2 til 3 gram sukker per liter til ettergjæring. Dette høyres særs lite ut, og det virkar naturleg at resultatet blir som ølet til AudunW. "Never use more sugar than recommended". Er det nokon som har erfaring med å ettergjære med 4-5 gram sukker? Er det ein sikkerhetsbuffer frå selskapets side, eller blir det ballong/bombe? Reknar med at CO2-patrona ikkje gjer anna enn å transportere, og derfor ikkje har karboniserande effekt i det heile. Må skaffe meg eit Cornelius-fat skjønner eg.

Har planar om å starte ettergjæring i morgon (mandag), og prøver med 3 gram per liter.
 
Jan Morten skrev:
For å "lette" noe på flaskerenseprosess og ikke minst jakten på flasker :eek: Har jeg i dag bestilt to av overnemte sett fra VinogBar.
Mangler du ølflasker kan du jo bare "kjøpe" tomgods på butikken. Kjøpte nettopp tre kasser med tomme 0,33 flasker på Prix. ;D
 
Audun S skrev:
Har akkurat kjøpt meg eit slikt sett frå Vinsenteret. Fyrsteinntrykket av produktet er at det virkar skjørt. Dispenseren er av plast, og fatene er tynne og ser sårbare ut for bulkar. Etter å ha lest denne tråden fryktar eg at eg har gjort eit dårleg kjøp. Min plan er å ettergjære på fata for å sleppe flaskevask. Men om AudunW sin erfaring ikkje var eit eingongstilfelle, ender eg vel opp med dau øl, og det har eg verkeleg ikkje lyst på. Ifølge bruksanvisinga skal ein bruke 2 til 3 gram sukker per liter til ettergjæring. Dette høyres særs lite ut, og det virkar naturleg at resultatet blir som ølet til AudunW. "Never use more sugar than recommended". Er det nokon som har erfaring med å ettergjære med 4-5 gram sukker? Er det ein sikkerhetsbuffer frå selskapets side, eller blir det ballong/bombe? Reknar med at CO2-patrona ikkje gjer anna enn å transportere, og derfor ikkje har karboniserande effekt i det heile. Må skaffe meg eit Cornelius-fat skjønner eg.

Jeg har bare ettergjæret på disse fatene et par ganger, men anchr gjør det vel stadig vekk. Det fungerer helt greit og jeg ville ikke være redd for å bruke 6 gram, for fatene er adskillig mer solide enn de ser ut. Du kan også tvangskarbonere med de små patronene.
 
gustavf skrev:
Jeg har bare ettergjæret på disse fatene et par ganger, men anchr gjør det vel stadig vekk. Det fungerer helt greit og jeg ville ikke være redd for å bruke 6 gram, for fatene er adskillig mer solide enn de ser ut. Du kan også tvangskarbonere med de små patronene.

Takk, det var det svaret eg håpte på  :) Prøver med 6 gram.
 
*Kryssar fingrane*

l-1.jpg
 
Fata fungerte betre enn eg hadde trudd, sjølv om dei brukar lengre tid på å karbonere enn flasker. Prøvde eit fat etter ca tre veker, men det var veldig daudt. Prøvde eit i helga (etter fem og ei halv veke), og den hadde normalt kolsyrenivå. Ingen teikn til deformering på fatene. Det skummar litt, men med litt tolmod er det null problem å tappe med Beerking 2000. Nøgd!
 
Tilbake
Topp