ølfilter

Litt usikker i forhold til kjøletåke - men her har du ihverfall diverse filtreringsutstyr http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/default.asp?wwwalias=petit&subgid=46&gid=36

Det ser ikke ut til at Petit har mindre enn 1 micro. Det holder kanskje de de fleste bortsett fra eventuelt til kjøletåke? Har forøvrig også lest et sted her at for å filtrere bort kjøletåken
må denne være tilstede når man filtrerer. Er det ellers mange som bruker slikt filter? Jeg hadde et slikt i mitt tidligere bryggeliv (ca. 10 år siden) men husker snaut hvor stor glede jeg hadde av det. Kan man bruke filterpatronen flere/mange ganger? - Kan man vaske/skylle den selv?. Synes å huske noe  med at jeg hadde den i kjøleskap i en plasticpose mellom slagene, men det kan være feil. Med Starsan burde det være enkelt å holde det sterilt.  Skal titte rundt på forumet - skulle ikke forundre meg om mye av det jeg lurer på finnes omtalt der...

mvh

Fred

Innsatsfilter vasker vi, backflush og "filtrering" av kllor/sterkrens, etter behandling med lut.

Men vil du høre på en av dem som hopper på alt, vent med filter, så kan du vurdere hvilken filtertype.
Stort sett bruker vel tilnermet ingen filter.

Jeg er mest begeistret for lager type øl. Helst mørke, og da er filtrering ikke aktuelt - gjør ikke noe (ses ikke) om de ikke er helt klare.  Men for ordens skyld (venner og andre) vil jeg gjerne ha ett par lysere, og de bør være klare - som flere har vært inne på.
Behandlingen med lut du nevner - er det det samme som Erlann beskriver på sin side som behandling med kaustikksoda?  Eller vil du beskrive nærmere hvordan det foregår?
Jeg er muligens også av de som "hopper på alt" - tror jeg må ha et slikt filter fra Petit  i morgen - det er jo straks jul  ;-))

Fred

Har du filterhus Fred ?
Når jeg ser på filter angrer jeg litt på kjøpene mine, kunne godt tenkt meg til filter med pumpe.
Har også et papirfilter på 22 cm. kommer nok til å bruke det fremfor hus og innsats, det fungerer noe isatsfiltrene har hatt problemer med.

Det er endel filter info i denne tråden:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2482.0.html

Jeg kjøpte 0.5µ filter hos Petit, atrikkel nr. 7183 - ser han ikke har det lenger, det kan jo være verdt å ringe å spørre.
0.5µ tar kjøletåke - det er rett som det sies at kjøletåken må være tilstede for å filtrere den bort.

Men - en mye mye mye enklere måte å få vekk kjøletåke på er å bruke gelatin. Søk på gelatin i forumet så finer du endel god info.

Hei Oddvar,
Nei, jeg har ikke filterhus. Dvs. jeg skulle ha fra  gamle dager, men finner det ikke. Kanskje det gikk med i brannen jeg hadde her.
Har en juleøl som ikke er klar, og jeg  hadde tenkt å bestille hus* og innsats fra Petit i morgen - for ekspressending over natt!
* Et slikt hus jeg ser på sidene til Petit - bare til å kople mellom to Corneliusser.
Er det slikt du har - hva skal du eventuelt ha for det - og har du filter  o,5 eller 1 micron?

mvh

Fred

FredT skrev:
Hei Oddvar,
Nei, jeg har ikke filterhus. Dvs. jeg skulle ha fra  gamle dager, men finner det ikke. Kanskje det gikk med i brannen jeg hadde her.
Har en juleøl som ikke er klar, og jeg  hadde tenkt å bestille hus* og innsats fra Petit i morgen - for ekspressending over natt!
* Et slikt hus jeg ser på sidene til Petit - bare til å kople mellom to Corneliusser.
Er det slikt du har - hva skal du eventuelt ha for det - og har du filter  o,5 eller 1 micron?

mvh

Fred

Får ikke tak i noe før jul/nyttår, ville uansett kjøpt nye filter, hus har CO, jeg synes husene på Co er best.

Ørjan B skrev:
Hva skjer smaksmessig  når man filtrerer øl?  Fjernes noen av godsmakene?

Jeg tror at du fjerner ikke noe men du hindrer smaksutvikling som du får (kan få) ved ettergjæring (+lagring) på flaskene eller fat.

Huub skrev:
Ørjan B skrev:
Hva skjer smaksmessig  når man filtrerer øl?  Fjernes noen av godsmakene?

Jeg tror at du fjerner ikke noe men du hindrer smaksutvikling som du får (kan få) ved ettergjæring (+lagring) på flaskene eller fat.

Da tror jeg at jeg ikke vil filtrere.  Er vel kanskje en grunn til at mange veldig gode øl som er i handelen ikke er filtrert.

Edit: trøbbel med quote

Tilbake
Topp