Ølforslag til bryllup

Håper du har mye fat, eller mange venner som kan låne deg fat... Håper ikke du har planer om flasker i så store kvanta. Da er jeg redd du kommer til lå bli dritt lei, og gleden av egenbrygget øl vil fort falme. Du kommer uansett til å få det travelt opp mot dagen.
Dersom jeg har ledige fat, kan du få lånet et av meg. Jeg har bare tre 19 litere...
Jeg kjøpte akkurat et 38 liters Corneliusfat


Oi! For et fantastisk tilbud:) har flaska en del øl allerede og har tre nyinnkjøpte fat selv, men hadde vært flott å ha muligheten til å låne et par 19liters fat:)
 
Vil slå et slag for den sunne fornuft/matvett. De gangene jeg har brygget for mange ikke-ølnerder har faktisk ipa slått best an. Pass bare på at den er tørr og lys i fargen :)
 
Ikke brygg bare sterke øl da... Kjedlig når folk som er tunet inn på 4.7% alk/vol plutselig finner ett hjemmebrygg på 7,5% de synes er skikkelig godt. De blir så veldig veldig fulle. og plutselig er festen over. ha noen tørsteslukkere på 3.5-4 %
 
Fantastsik msevland:) kanskje jeg må lage mer, for blir jo litt svinn på veien. Er på seinsommeren, så har jo en hel sommer som skal fylles med øl;) kaffeporter hadde vært digg.. Hmm.. Koker man opp kaffe å har i vørteren da eller?

Det er fleire måtar å gjere dette på. Man kan koke opp kaffi og ha i vørteren, andre eg kjenner svergar til Instant Coffee i vørteren. Eg foretrekk ein god kaffi brygga på french press tilsett etter gjæring, og gjerne etter crash cool. Eg tykkjer dette gjer den "reinaste" kaffismaken.
 
Mange måter å gjøre det på. Jeg kaldpresser sterk espresso. Ta så mye kaffe du får i en kaffepresse med vann. La den stå i ett døgn i kjøleskapet.
Siden jeg bruker fat, tilsetter jeg etter smak. Jeg har kaffen på en brusflaske/vannflaske med Cornelius-kobling og presser inn etter behov. Tapper først ut trykket på fatet slik at det er lett å få fra flasken over i fatet. Øker CO2 trykket på fatet etterpå til karboneringstrykk. Bruker en slik
PET bottles Carbonation Cap - Price: 87,- / $13.00 /piece - http://goo.gl/LHb8wE
 
Epa / English bitter / mild er supert til folk flest. Tror Gahr har en artikkel om Mild på medlemsdelen av forumet. EKG eller lignende er supert til dette.
 
Uansett tror jeg dette blir bra. Jeg brygget 27 kasser øl på BB30 til vårt bryllup. 17 kasser 0.5, resten 0.33. To kasser 0.33 barley wine hadde jeg stående fra året før, og disse ble til dessert og kaker. De første bryggene til bryllupet var lager, da disse måtte stå lengst. De neste rundene Old Ale og originale IPA. Så APA, stout. De siste batchene var wit og en blodfersk stout. Toastmaster laget morsom info til gjester på de ulike brygg, bl.a Old ale og original ipa. Dette fikk folk nysgjerrige og de fleste smakte på alle sortene. Vi hadde to kasser igjen etter festen; den ene var den eneste kassen med Munkholm, samt en lys ale som lå under noen søppelsekker. Særlig stout og ipa slo overraskende godt an hos de som vanligvis holder seg til industripils. Jeg håper og tror at mange fikk ganene opp for hvor utrolig mye smak vi bryggere kan få til med det vi holder på med. Mitt råd er å brygge det du selv ønsker å drikke i DIN/DIN KONES eget bryllup, så får gjestene infinne seg i at dette er DÅKKES fest! Det bli bra, sjø! :)

Edit: Det går med en del øl på forberedelser også, testsmaking av øl som ender opp som fest osv...
 
Sist redigert:
Hvor mange gjester har du? Og hva slags mat skal du servere?

Jeg har 70 gjester til mitt bryllup i august, og jeg har gått over 200 liter. Den framtidlige konen mener det er helt krise om vi går tomt for øl! hehe.
Et gårdsbryllup må ha hemebrygga øl.

Så jeg har tre-fire batcher med Belgisk wit. Altså 70-90 liter. Også lurer jeg på om jeg ska ha noen blonds også. Tenker at det er sikkert nok av pils drekkere der, som aldri har drikki noe særlig med hemebrygga, så jeg tørr itte ta alt for mye fancy.

Jeg har to hvete IPA'er med fruktig og lette humler. Jeg har også et par IPA'r til med både rug og noen andre tilsettninger som er litt annerledes smak. Så har nesten 80-90 liter med IPAer også. Og derav noen pale ales da. Som er lette å like.

Også skal jeg ha to forskjellige batcher med Porter/Stouts. En mørk gårdsøl, og en litt humlesterk en. Fordi det er alltid en eller annen som bare meiner han drikker mørk øl. Og det ska han jo få!

Jeg tar også gjerne imot forslag. Men trur jeg er innpå noe der. Håper det hvertfall.
 
Hvor mange gjester har du? Og hva slags mat skal du servere?

Jeg har 70 gjester til mitt bryllup i august, og jeg har gått over 200 liter. Den framtidlige konen mener det er helt krise om vi går tomt for øl! hehe.
Et gårdsbryllup må ha hemebrygga øl.

Så jeg har tre-fire batcher med Belgisk wit. Altså 70-90 liter. Også lurer jeg på om jeg ska ha noen blonds også. Tenker at det er sikkert nok av pils drekkere der, som aldri har drikki noe særlig med hemebrygga, så jeg tørr itte ta alt for mye fancy.

Jeg har to hvete IPA'er med fruktig og lette humler. Jeg har også et par IPA'r til med både rug og noen andre tilsettninger som er litt annerledes smak. Så har nesten 80-90 liter med IPAer også. Og derav noen pale ales da. Som er lette å like.

Også skal jeg ha to forskjellige batcher med Porter/Stouts. En mørk gårdsøl, og en litt humlesterk en. Fordi det er alltid en eller annen som bare meiner han drikker mørk øl. Og det ska han jo få!

Jeg tar også gjerne imot forslag. Men trur jeg er innpå noe der. Håper det hvertfall.

Det er noe sånt jeg også har tenkt. Har 3 ulike IPA, 3 ales i ulike mørkhetsgrader, en granskudd Ale, 1 blonde, 1 sjokoladeporter, 1 kølch:)

Er spesielt fornøyd med granskudd alen.. Litt mot IPA og med smak av skogen rundt der vi bor:)

Har du noen spesielle du mener jeg mangler eller som du drømmer om å lage?
 
Er det lurt å ha både noe skikkelig lettdrikkelig sterkt for de som er litt treige med å få fyr på blusset, og noe fyldig men mildt å servere de som allerede begynte med lommelerka i kirka?
 
Er det lurt å ha både noe skikkelig lettdrikkelig sterkt for de som er litt treige med å få fyr på blusset, og noe fyldig men mildt å servere de som allerede begynte med lommelerka i kirka?
Hehe... Den var ikke dum;) kunne jo også ha flaska om noen lettøl just in case;)
 
Det er noe sånt jeg også har tenkt. Har 3 ulike IPA, 3 ales i ulike mørkhetsgrader, en granskudd Ale, 1 blonde, 1 sjokoladeporter, 1 kølch:)

Er spesielt fornøyd med granskudd alen.. Litt mot IPA og med smak av skogen rundt der vi bor:)

Har du noen spesielle du mener jeg mangler eller som du drømmer om å lage?
Høres veldig bra ut! Kan du itte sende meg en PM så vi kan diskutere granskuddøle ditt!! Høres spennende ut. Brukt kvae og furunål, men kan godt få noen tips om prosessen! Men bra du har noe lett å lyst og samtidig tenkt på de som faktisk drekk litt forskjellig øl å. Jeg veit jeg må ha mye lett drekkeli og lyst. Mye folk som er vandt til industripils så ville ha noe bedre men nesten like lett drekkelig. Så må nok ha en blond å i tilegg til den belgiske blonden.
Men forresten hva var menyen sa du? Jeg ska ha rømmegraut og spekemat, så belgiske witn blir nok rimli pasende tenker jeg.
 
Tilbake
Topp