Børge B
Dommer
Her er jeg nok på ultratynn is - men jeg prøver allikevel;
Slik jeg forstår det, lager man en surdeig (til baking) av at en skaper et "miljø" ved mel og vann hvor da de gjærsoppsporene som synes dette var et trivelig sted og være slår seg ned (er vel i grunnen allerede der i melet), og begynner å formere seg.
Deretter "mater" du denne surdeigen med vann og mel, som næring, for at dette skal formere seg videre.
Surdeigen bruker du da følgelig som gjær i gjærbaksten.
Surdeigbakst smaker veldig godt, samt at det er moro å ha "produsert" gjæren selv.
(mulig dette ble litt famlende - og er nok ikke helt stø i dette...)
Tanken er da om en tar denne teorien videre;
Skap et nytt "miljø" ved hjelp av malt og vann (rett og slett en mesk) - som en da lar stå, og som så da vil begynne å gjære.
Når dette er i gang, sil av kornet - og "mat" denne videre med vørter (av eks DME og vann, OG1040 som anbefales i øvrige startere).
Behandle den videre som en starter - dekanter, mat videre, og stepp den opp....
Hva vil du få ?
En ustyrlig gjærtype som er helt ukontrollerbar, eller en gjærtype spesialtilpasset til vørter (rett og slett ølgjær) ?
Eller er jeg rett og slett helt på jordet....(?)
Edit: Mer om surdeig kan leses her: http://surdeig.no/pages/guides/starter
Slik jeg forstår det, lager man en surdeig (til baking) av at en skaper et "miljø" ved mel og vann hvor da de gjærsoppsporene som synes dette var et trivelig sted og være slår seg ned (er vel i grunnen allerede der i melet), og begynner å formere seg.
Deretter "mater" du denne surdeigen med vann og mel, som næring, for at dette skal formere seg videre.
Surdeigen bruker du da følgelig som gjær i gjærbaksten.
Surdeigbakst smaker veldig godt, samt at det er moro å ha "produsert" gjæren selv.
(mulig dette ble litt famlende - og er nok ikke helt stø i dette...)
Tanken er da om en tar denne teorien videre;
Skap et nytt "miljø" ved hjelp av malt og vann (rett og slett en mesk) - som en da lar stå, og som så da vil begynne å gjære.
Når dette er i gang, sil av kornet - og "mat" denne videre med vørter (av eks DME og vann, OG1040 som anbefales i øvrige startere).
Behandle den videre som en starter - dekanter, mat videre, og stepp den opp....
Hva vil du få ?
En ustyrlig gjærtype som er helt ukontrollerbar, eller en gjærtype spesialtilpasset til vørter (rett og slett ølgjær) ?
Eller er jeg rett og slett helt på jordet....(?)
Edit: Mer om surdeig kan leses her: http://surdeig.no/pages/guides/starter