ølkit er lik bitter vørter?

Kjøpte ett set muntons og ett set brewmart, nut brown ale og mexican cerveca, men begge smakte bittert eller beskt før pitcjing, normalt?

I tillegg var mitt bryggselv kit, bavaria weiss også litt bittert eller beskt når jeg smakte på det i dag, det har stått ti dager til gjæring, normalt?
 
Og før pitch smaker det hvertfall bittert og beskt! Har servert min far flere hjemmebrygg, og han liker ingenting over 20ibu! Ett brygg falt i smak bare. Kölsh! :)
 
Og før pitch smaker det hvertfall bittert og beskt! Har servert min far flere hjemmebrygg, og han liker ingenting over 20ibu! Ett brygg falt i smak bare. Kölsh! :)
Kan godt være det er så enkelt at det er humla sin bitterhet jeg kjente, selv om jeg valgte to kits med lav ibu ifølge pakken. Lagde de uten sukker, bare 100 gram brunt og halverte vannmengden, men det bør jo bare hjelpe de dårlige settene som jeg har skjønt? :) endrer litt smak etter karbonering eller kan man si at øl man ikke liker før flasking ift bitterhet endrer seg lite til man skal drikke? :)
 
Kan godt være det er så enkelt at det er humla sin bitterhet jeg kjente, selv om jeg valgte to kits med lav ibu ifølge pakken. Lagde de uten sukker, bare 100 gram brunt og halverte vannmengden, men det bør jo bare hjelpe de dårlige settene som jeg har skjønt? :) endrer litt smak etter karbonering eller kan man si at øl man ikke liker før flasking ift bitterhet endrer seg lite til man skal drikke? :)

Smaksbildet endrer seg til det bedre! Ølen din er jo ikke halvferdig på dette stadiet. (Pre pitch)

Har mer indikator på flaskedag, men kullsyre løfter også ølen. Og lagring :)
 
Hvis du halverer settene så får du vel dobbelt så mye humle. Ville heller tilsatt maltekstrakt.

Har lest og hørt at de settene inneholder som regel lite humlesmak og at det er bedre å redusere vannmengden/doble settet enn å tilsette spramaylt (for eksempel) ?Malt-ekstrakt fant jeg dessverre ikke i går der jeg var.

Etter hva jeg leser har jeg fått roen, det er visst ikke uvanlig med bitterhet i vørteren før gjæringen starter.. : )

Er mer bekymret for bitterheten i weissen min som har økt i styrke underveis i gjæringen (nærmer seg slutten) og som i utgangspunktet skal ha lite bittersmak. Håper ikke det er infeksjon
 
Kan godt være det er så enkelt at det er humla sin bitterhet jeg kjente, selv om jeg valgte to kits med lav ibu ifølge pakken. Lagde de uten sukker, bare 100 gram brunt og halverte vannmengden, men det bør jo bare hjelpe de dårlige settene som jeg har skjønt? :) endrer litt smak etter karbonering eller kan man si at øl man ikke liker før flasking ift bitterhet endrer seg lite til man skal drikke? :)
Man skal være ganske sær om man sitter på fredagskvelden og koser seg med vørter. Med noe erfaring kan man tenke seg til hvordan det ferdige produktet kommer til å smake etter karbonering/lagring ved å smake på vørteren.Dersom det er pre-pitch, så er det jo en lang vei fram til det ferdige produktet.
Hvis det stemmer at du halverte vannmengden, og ikke resterende ingredienser, så er det kanskje ikke så rart at det smakte noget funky.
 
Man skal være ganske sær om man sitter på fredagskvelden og koser seg med vørter. Med noe erfaring kan man tenke seg til hvordan det ferdige produktet kommer til å smake etter karbonering/lagring ved å smake på vørteren.Dersom det er pre-pitch, så er det jo en lang vei fram til det ferdige produktet.
Hvis det stemmer at du halverte vannmengden, og ikke resterende ingredienser, så er det kanskje ikke så rart at det smakte noget funky.

Støttes. Vørter smaker høgg, uansett hvor godt det endelige produktet blir. Jeg smaker alltid uansett, for å lære meg sammenhengen mellom smak og aroma i vørter, i forhold til i ferdig øl, men nytelsen uteblir. Det er nesten magisk hvordan gjæren gjør den søte, bitre suppen om til det lekreste øl.
 
Man skal være ganske sær om man sitter på fredagskvelden og koser seg med vørter. Med noe erfaring kan man tenke seg til hvordan det ferdige produktet kommer til å smake etter karbonering/lagring ved å smake på vørteren.Dersom det er pre-pitch, så er det jo en lang vei fram til det ferdige produktet.
Hvis det stemmer at du halverte vannmengden, og ikke resterende ingredienser, så er det kanskje ikke så rart at det smakte noget funky.


Greit å få avklart ei gang for alle, så jeg ikke gjør samme eventuelle feil igjen:

Ved bruk av europris set, og denn gang et munton set på 1,8 kg, og ett brewmart på 1,8 kg, så skal man i utgangspunktet tilsette 23 liter+ 1 kg sukker for å få alkoholprosent på rundt 4-5%.

Av det jeg har lest så var dette sterkt frarådelig, fordi sukkeret gir i beste fall en cider-smak, og ikke noe som har med øl å gjøre. Har lest at man kunne for eksempel kjøpe 2 set (1,8 kg'2) og bruke samme vannmengden (23 liter) og ende opp med et mye bedre resultat. Er dette feil?

Er den optimale løsning å ta et ølset på 1,8 kg og tilsette 1 kg maltekstrakt? Brewenchancer/spraymalt var det eneste tilgjengelige, og det inneholdt 50% dextrose derfor styrte jeg unna den i går, hadde det vært bedre?

Jeg ser at humlen blir sikkert litt for mye, kontrat malten, dersom settet i utgangspunktet var beregenet på 23 liter vann, men samtidig har jeg lest at humlen er så og si fraværende fra disse kit-pakkene, derfor følte jeg meg relativt trygg i går.Det jeg ikke tenkte på at kanskje aromaen fra humlen mangler, men bitterheten er der?

Begge kittene hadde en IBU på 20, og da kan jeg forvente rundt 40 slik jeg løste det nå? Vil vel fremdeles gå ned som ferdig produkt eller bør jeg hive galskapen?
 
Greit å få avklart ei gang for alle, så jeg ikke gjør samme eventuelle feil igjen:

Ved bruk av europris set, og denn gang et munton set på 1,8 kg, og ett brewmart på 1,8 kg, så skal man i utgangspunktet tilsette 23 liter+ 1 kg sukker for å få alkoholprosent på rundt 4-5%.

Av det jeg har lest så var dette sterkt frarådelig, fordi sukkeret gir i beste fall en cider-smak, og ikke noe som har med øl å gjøre. Har lest at man kunne for eksempel kjøpe 2 set (1,8 kg'2) og bruke samme vannmengden (23 liter) og ende opp med et mye bedre resultat. Er dette feil?

Er den optimale løsning å ta et ølset på 1,8 kg og tilsette 1 kg maltekstrakt? Brewenchancer/spraymalt var det eneste tilgjengelige, og det inneholdt 50% dextrose derfor styrte jeg unna den i går, hadde det vært bedre?

Jeg ser at humlen blir sikkert litt for mye, kontrat malten, dersom settet i utgangspunktet var beregenet på 23 liter vann, men samtidig har jeg lest at humlen er så og si fraværende fra disse kit-pakkene, derfor følte jeg meg relativt trygg i går.Det jeg ikke tenkte på at kanskje aromaen fra humlen mangler, men bitterheten er der?

Begge kittene hadde en IBU på 20, og da kan jeg forvente rundt 40 slik jeg løste det nå? Vil vel fremdeles gå ned som ferdig produkt eller bør jeg hive galskapen?

Jeg har aldri prøvd ekstrakt-kit (som jeg går ut fra det er snakk om), og kan desverre ikke komme med råd og tips om dette. Sorry.
 
Jeg har aldri prøvd ekstrakt-kit (som jeg går ut fra det er snakk om), og kan desverre ikke komme med råd og tips om dette. Sorry.


Det går helt fint, er bare glad noen svarer så finner man ut av det til slutt ;)

12 og 11 liter på et ekstrakt på 1,8 tilsvarer iallefall noe lignende som 20 liter på 3 kg (bryggselv) men det er jo spørsmålet hvor bitter/konsentrert den humla er, om dette vil funke.
 
Jeg startet med ekstrakt, men ikke som kit. Kjøp heller to bokser med flytende maltekstrakt, humle og skikkelig gjær i forhold til øltypen du ønsker å lage. Hvis du vil øke alk% så tar du med et kilo spraymalt og koker det også.
Neste nivå er minimesking av krystallmalt. Det kalles partial mash, eller delmesk på norsk.
Da kan du sette mer "personlig" preg på brygget.
Kok f. eks. 10l vann med spraymalt og flytende malt, og ha i vann til ønsket mengde. Bruk en oppskrift "kalkulator" som brewers friend eller brewcalc. Begge steder kan du finne oppskrifter med kun ekstrakt eller partial mash, hvis du vil ha noe ferdig.
 
Jeg startet med ekstrakt, men ikke som kit. Kjøp heller to bokser med flytende maltekstrakt, humle og skikkelig gjær i forhold til øltypen du ønsker å lage. Hvis du vil øke alk% så tar du med et kilo spraymalt og koker det også.
Neste nivå er minimesking av krystallmalt. Det kalles partial mash, eller delmesk på norsk.
Da kan du sette mer "personlig" preg på brygget.
Kok f. eks. 10l vann med spraymalt og flytende malt, og ha i vann til ønsket mengde. Bruk en oppskrift "kalkulator" som brewers friend eller brewcalc. Begge steder kan du finne oppskrifter med kun ekstrakt eller partial mash, hvis du vil ha noe ferdig.

Kommer nok til å prøve noen kit til (hvis jeg blir fornøyd) pga enkelheten, men det er planen å begynne å leke litt med ekstrakt-brygging etterhvert ja :) Men mesking tror jeg at jeg holder meg langt unna, vil det skal være en enkel hobby med minst mulig utstyr foreløpig, men alt kan jo endres med tiden;)
 
Kommer nok til å prøve noen kit til (hvis jeg blir fornøyd) pga enkelheten, men det er planen å begynne å leke litt med ekstrakt-brygging etterhvert ja :) Men mesking tror jeg at jeg holder meg langt unna, vil det skal være en enkel hobby med minst mulig utstyr foreløpig, men alt kan jo endres med tiden;)
Det er mange små steg man kan ta, og bare å bytte fra ekstrakt kit til ekstrakt og humle gir merkbar forskjell. Da har DU kontroll på humle og kan prøve deg frem. Veldig enkelt å bruke f. eks. 1 boks med flytende, 50g humle og en pose tørrgjær for å lage ca 10l. Når du føler at du mestrer koking med humle kan du velge neste steg. De ferdig humlede kitene gir deg lite erfaring, og er av varierende kvalitet.
Brygging er en morsom hobby, og man velger selv hvor seriøst man vil ta det. Søk opp informasjon og bruk forumet her til å stille spørsmål.
 
Gjær kvalitet, pitching, temperatur kontroll, desinfisering og flasking for å nevne noe er ting man lærer og får erfaring med selv med kits, så ikke helt enig at man får lite erfaring, selv om man åpenbart lærer mye mer ved å gå hele veien. Det som er så fint og fascinerende, er at man som du sier velger selv hvor langt man vil gå. Venter til jeg får hentet fryseboksen min og kjøpt temp kontroll før jeg vurderer humlekoking, vil ha kontroll på det først ;) leser som en gal, og mer skal det bli :) takk alle mann for gode svar og mottagelse
 
Kontroll på gjæring utsatte jeg, og det angrer jeg litt på. Er nok lurt å ha det på plass.
Poenget mitt er at veien å gå fra kit til å ha i humle selv er kort, men gir mye bedre resultat, synes jeg.
Andre ting man får behov for er kjøling av vørter etter kok (kjølespiral), meskepose når man vil begynne med malt og ikke minst temperaturstyring til gjæring (stc-1000!). Ikke så dyre eller vanskelige ting.
Jeg mesker med pose (biab) på krabbekoker med 39l gryte. Får ca 20l ferdig øl i flasker.
 
Tilbake
Topp