Greit å få avklart ei gang for alle, så jeg ikke gjør samme eventuelle feil igjen:
Ved bruk av europris set, og denn gang et munton set på 1,8 kg, og ett brewmart på 1,8 kg, så skal man i utgangspunktet tilsette 23 liter+ 1 kg sukker for å få alkoholprosent på rundt 4-5%.
Av det jeg har lest så var dette sterkt frarådelig, fordi sukkeret gir i beste fall en cider-smak, og ikke noe som har med øl å gjøre. Har lest at man kunne for eksempel kjøpe 2 set (1,8 kg'2) og bruke samme vannmengden (23 liter) og ende opp med et mye bedre resultat. Er dette feil?
Er den optimale løsning å ta et ølset på 1,8 kg og tilsette 1 kg maltekstrakt? Brewenchancer/spraymalt var det eneste tilgjengelige, og det inneholdt 50% dextrose derfor styrte jeg unna den i går, hadde det vært bedre?
Jeg ser at humlen blir sikkert litt for mye, kontrat malten, dersom settet i utgangspunktet var beregenet på 23 liter vann, men samtidig har jeg lest at humlen er så og si fraværende fra disse kit-pakkene, derfor følte jeg meg relativt trygg i går.Det jeg ikke tenkte på at kanskje aromaen fra humlen mangler, men bitterheten er der?
Begge kittene hadde en IBU på 20, og da kan jeg forvente rundt 40 slik jeg løste det nå? Vil vel fremdeles gå ned som ferdig produkt eller bør jeg hive galskapen?