Øllet blir fælt

Tja, etter overskrifta å dømme skjønner dere kanskje hva jeg har å stri med.
Jeg har brygget to batcher og begge ble overhodet ikke drikkelig. Den ene var en IPA og den andre en yorshire bitter. Jeg har etter elimineringsmetoden prøvd å luke ut hva jeg gjør feil, men har problemer med å skjønne helt hva. Har fulgt oppskrifta nøye, lest meg opp og ned på forum og sett filmer, og vært særdeles nøye på hygienen.
Etter litt prøving lurer jeg på om det kokeplata mi rett og slett ikke klarer å produsere nok varme for min 25 liters kjele. På begge batchene har jeg har hatt problemer med å opprettholde god nok varme. Tror varmetapet under kokeprosessen er stor da jeg ser at selve fosskokingen uteblir. Bør jeg isolere kjelen ? isåfall med hva?
Skjønner at det blir veldig generelt, men er det andre steder i prosessen jeg kanskje gjør feil? Brygger med ekstrakt pr nå forresten og bruker fremgangsmåten i denne boka
https://www.ark.no/ark/catalog/prod...gclid=CNymj-r0i8ACFQTicgod-mQA0g#.U-kVDGORZdg

Føler meg rimelig teit iom at jeg ikke får dette til.
Takk for svar!

Det er ikke så enkelt å si uten noe mer info tror jeg. Hva er galt med ølet, altså hva slags usmaker får du? Hvordan er kjølingsprosessen? Gjæringstemperatur? Hvordan behandles ølet når det skal over på flasker/fat?

ja jeg vet at det er vanskelig å svare selvsagt. Tja øllet blir veldig beskt og stramt, smaker litt uferdig. Jeg kjøler det ned i badekarret, og det kan vel selvsagt hende at problemet ligger der.
Øllet gjærer på rundt 20 grader og jeg tapper på flasker via en flasketapper.

Jeg har brygget to batcher og begge ble overhodet ikke drikkelig. Den ene var en IPA og den andre en yorshire bitter.
Sikker på at du liker øl? ;)
Dersom jeg skal gjette, ville jeg ha gjettet på gjæringstemperaturen. Men siden du gir lite info, så blir det bare gjetning.

er glad i øl så det skal ikke stå på det ^^
Lagrer øllet i to uker før jeg flasker det. Gjæringstemperaturen er på rundt 20 grader, men har vært litt i overkant i sommer pga heten, 22 kanskje.

Hvor mange liter koker du vekk under kokingen? Ekspertene kan vel være mer presis på hvor mye det må være, ca. 8-10%?

Hvor mange liter koker du vekk under kokingen? Ekspertene kan vel være mer presis på hvor mye det må være, ca. 8-10%?

Akkurat det er ikke så farlig ved ekstraktbrygging. Sjekk gjæring og hygiene, så lenge det er i orden bør det meste av øl bli drikkbart.

For å eliminere kokeplata som årsak: hva med å brygge en liten batch, feks. 10-12 liter? Da bør du ha heftig kok ...

Du kjøler i badekaret. Det vil jeg tro er noe tregt. Ikke at det er noe kjempeproblem i seg selv, men senhumla i ipa'n blir jo relativt flyttet tidligere om kjøling går sent. Mao. den gir mer bitterhet enn oppskrifta legger opp til. Kan det være så enkelt at øllet ditt bare har for høy bitterhet? Kjenner du usmak eller er det bitterhet du kjenner? Hvordan er det i forhold til høy IBU pol-IPA?

Typed with thumbs.

ikke dumt simen. kan noen si litt utfyllende om temperatur ved gjæring? mulig at det er der problemet ligger..

Generelt og generelt fru blom. Hvilken gjær brukte du?

Et tips er å Google seg frem til beskrivelsen av gjæren, og hvilken temp den trives på. Så legger du deg så lavt du kan i det intervallet som er anbefalt.

Feks us-05 tørrgjær: anbefalt mellom 16 - 22 grader. 16 vil være et fint sted å starte. Du kan evt øke på underveis i gjæringen.

Magefølelsen sier det samme som Hans Einar... Det virker ihvertfall ikke som du har for dårlig kok ut fra fordampingen. Samtidig - i og med at du har veldig høy fordamping, så blir jo ølet enda noen hakk bitrere der og

Tilbake
Topp