Brygg et forholdsvis enkelt øl med lite sen humle og som gjærer godt ved dine omgivelser, feks en engelsk bitter. Brygg 12 liter, og gjær på 20˚C med Safale S-04 eller liknende. Blir *det* ølet pyton, så veit ikke jeg!
På flaske:
- #1 Fractal Illusion (IPA) (4 igjen)
- #2 Guru Meditation (APA) (5 igjen)
- #3 Snow Crash (Weissbier)
- #4 Gordian Knot (IPA)
- #5 Old Speckled Hen (forsøk på klone)
Har gitt hjemmebryggeriet mitt navnet "Binærbryggeriet", så du kan jo tenke deg hva jeg jobber med (og har som interesse/hobby).Jeg liker *alle* de navnene her veldig godt, fra alle referansene til valget på ølet #5 å forsøke å klone.
Jeg har alltid tatt ut humla ved kokeslutt eller 5-10 min etterpå hvis jeg har lagt til ekstra tid for humle etter endt kok. Hvis man lar den være i til alt er kaldt må det vel bli veldig bittert og uten aroma?@Signal - der har du jo en stor forskjell da, hvis han har i mye humle sent for aroma, og avkjølingen går sakte, så vil jo den gi mye mer bitterhet enn planlagt, noe du unngår hvis du bruker humleposer og tar ut humla v kokeslutt.
""
Hvis gjæringstempen har vært oppe i 22 °C, er det lufttemperaturen eller tempen i selve ølet? Det er sistnevnte som er viktig, og den kan gjerne være 4-5 °C høyere enn i rommet under den mest aktive fasen av gjæringen.""
Ja temperaturen i rommet har lugget på rundt 22 grader, muligens mer. er det høyere temperatur i selve øllet da? bør jeg jeg måle temperaturen der ofte?