Øllet blir fælt

Brygg et forholdsvis enkelt øl med lite sen humle og som gjærer godt ved dine omgivelser, feks en engelsk bitter. Brygg 12 liter, og gjær på 20˚C med Safale S-04 eller liknende. Blir *det* ølet pyton, så veit ikke jeg!

Det er jo fortsatt mulig å få et relativt enkelt øl til å smake fælt hvis man feks får infeksjon eller har andre uhell eller gjør noe feil. Det er mer prosessen det går på enn oppskriften hvis et øl ikke blir drikkendes.

Jeg tviler på at det er kjølingen, for jeg har til og med laget øl som bare ble helt fra kjelen i gjæringskaret og så tilsatt gjær dagen etter når temperaturen var OK. Ble godt det også.
Prøv med humleposer og ta dem ut når kokingen er ferdig. Det har jeg alltid gjort. Da får du i alle fall ikke med for mye bitterhet.

@Signal - der har du jo en stor forskjell da, hvis han har i mye humle sent for aroma, og avkjølingen går sakte, så vil jo den gi mye mer bitterhet enn planlagt, noe du unngår hvis du bruker humleposer og tar ut humla v kokeslutt.

Hvis gjæringstempen har vært oppe i 22 °C, er det lufttemperaturen eller tempen i selve ølet? Det er sistnevnte som er viktig, og den kan gjerne være 4-5 °C høyere enn i rommet under den mest aktive fasen av gjæringen.

På flaske:
  • #1 Fractal Illusion (IPA) (4 igjen)
  • #2 Guru Meditation (APA) (5 igjen)
  • #3 Snow Crash (Weissbier)
  • #4 Gordian Knot (IPA)
  • #5 Old Speckled Hen (forsøk på klone)

Jeg liker *alle* de navnene her veldig godt, fra alle referansene til valget på ølet #5 å forsøke å klone.

@Signal - der har du jo en stor forskjell da, hvis han har i mye humle sent for aroma, og avkjølingen går sakte, så vil jo den gi mye mer bitterhet enn planlagt, noe du unngår hvis du bruker humleposer og tar ut humla v kokeslutt.
Jeg har alltid tatt ut humla ved kokeslutt eller 5-10 min etterpå hvis jeg har lagt til ekstra tid for humle etter endt kok. Hvis man lar den være i til alt er kaldt må det vel bli veldig bittert og uten aroma?

""
Hvis gjæringstempen har vært oppe i 22 °C, er det lufttemperaturen eller tempen i selve ølet? Det er sistnevnte som er viktig, og den kan gjerne være 4-5 °C høyere enn i rommet under den mest aktive fasen av gjæringen.""

Ja temperaturen i rommet har lugget på rundt 22 grader, muligens mer. er det høyere temperatur i selve øllet da? bør jeg jeg måle temperaturen der ofte?

""
Hvis gjæringstempen har vært oppe i 22 °C, er det lufttemperaturen eller tempen i selve ølet? Det er sistnevnte som er viktig, og den kan gjerne være 4-5 °C høyere enn i rommet under den mest aktive fasen av gjæringen.""

Ja temperaturen i rommet har lugget på rundt 22 grader, muligens mer. er det høyere temperatur i selve øllet da? bør jeg jeg måle temperaturen der ofte?

Som Gahr sa, kan temperaturen i ølet fort bli 4-5 grader høyere enn omgivelsene under stormgjæringen. Da risikerer du å ha gjæret på 26-27 grader, som kan være veldig uheldig for resultatet, avhengig av hvilken gjær du benytter. Det er lurt å følge med på temperaturen i selve ølet, ved å klistre på et termometer, eller enda bedre: Lage temperaturregulering med proben inntil gjæringskaret, isolert med bobleplast, liggeunderlag, eller noe annet.

takk for gode tips.
Hannaas: det hørtes interessant ut, kan du utdype forslaget litt? bør ikke proben være nede i ølle?
hvor enkelt er det å regulere temperaturen i selve øllet?

Sist redigert:
Optimalt sett bør proben vær i ølet. Men måling med sensor utenpå gjæringskar isolert med isopor/annet gir et ubetydelig avvik. Temperaturregulering kan gjøres på mange måter; kjøleskap, frostvakt, gjæringsskap med f.eks. lyspære som varmekilde, varmekabler til å frostsikre rør med, osv. Søk på forumet og du finner masse info om det.

ok, jeg skal på neste batch være mer påpasselig med temperaturen, mulig det er der problemet ligger.
jeg har kjøpt gjær,type wyeast 1187 ringwood ale, må jeg lage en starter til dette? jeg har tidligere bare knust den lille pakken inni og hellt væska i øllet. Kan jeg ha gjort feil her?

Bruk MrMalty for å finne ut om du pitcher nok. Husk at i wyeast-pakkene så skal ikke den lille pakken knuses rett før pitching, men X antall timer før pitching (3 timer minimum, men gjerne litt lenger), i tilfelle du ikke var klar over det.

Tilbake
Topp