Ølrester i slange etter sirkulering

Hallo

Etter å ha brukt slange og pumpe til å skylle ut sukkeret etter mesking, gjenstår koking. Når kokingen er ferdig, ligger det noe ukokt øl i slangene. Bør dette rennes ut i avløpet? Bør jeg bytte slanger, eller kan jeg helle det i gjæringsbøtta sammen med resten av det nedkjølte ølet?

Har du mulighet for å sirkulere under kok/kjøling?
Da er all vørter kokt og pumpe/slanger sterilt klar for fylling av gjærtingskar..

For såvidt et godt poeng. Pumpa skal i allefall tåle 120 grader eller noe, og "båtslangene" jeg har kjøpt på biltema ser også ut til å takle denne temperaturen fint når jeg har skylt dem med kokende vann.

Eneste grunnen til at jeg ikke har gjort det, er fordi det ikke har stått i prosedyren at det skal gjøres. Er det noen fordel å sirkulere gjennom hele kokingen, eller holder det lenge med de siste 5 minuttene?

Siste fem-ti er fint. Men hva slags slanger er det? De må ikke bare tåle temperaturen, men de må heller ikke lekke noe ut I vørteren i den temperaturen. Det bør være silikonslanger.

Ville ikke brukt den slangen før jeg (selv) hadde lest et datablad for den og sett at den tåler vårt bruk.

Den dagen Biltema begynner å gi ut datablad for produktene sine... :p

Første runde med øl ble i allefall godt. Har du en annen slange du heller ville anbefalt?

Jeg ville bare bitt i pengeeplet og kjøpt silikon fra en av bryggebutikkene. Evt fra katla (bryggmaker.no) som har overlegne slanger. Da vet du hva du får. De slangene er forøvrig en god investering. God kvalitet.

Tilbake
Topp