Om øl i mediene

Vil en øl som er "avalkoholisert" ha bedre munnfølelse og smak enn en som har fått avbrutt gjæringen etter kort tid?
Finnes det slike øl tilgjengelig her på berget slik at man kan teste?
Vet ikke om noen, men det burde være en god forretningsidé også for norske bryggerier. Kanskje det er mulig å få tilsendt noen flasker fra Tyskland?
Har fulgt en som testet avalkoholisert øl på Facebook. Det viste seg vanskelig å få det helt alkoholfritt, men oppvarming i stekovn fungerte tålelig bra for maltdrevne øl. Humlearomaen forsvinner sammen med alkoholen, så for humledrevne øl er det ikke veien å gå for hjemmebryggere.
 
Artig. Det viser seg at jeg tilfeldigvis har et eksemplar av en av disse fra artikkelen på kjøl!
384571ef6e9fb871638261409c520638.jpg


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Vet ikke om noen, men det burde være en god forretningsidé også for norske bryggerier. Kanskje det er mulig å få tilsendt noen flasker fra Tyskland?
Har fulgt en som testet avalkoholisert øl på Facebook. Det viste seg vanskelig å få det helt alkoholfritt, men oppvarming i stekovn fungerte tålelig bra for maltdrevne øl. Humlearomaen forsvinner sammen med alkoholen, så for humledrevne øl er det ikke veien å gå for hjemmebryggere.

Gjør ikke clausthaler dette med hveten sin i alle fall?
 
Det er ikke tvil om at Kina har hatt det for enkelt i verdenshandelen, det er en stund siden Kina var et u-land. Det har jo også en viss mann over dammen påpekt.

Men hallo... er det ingen som tenker på oss stakkars hjemmebryggere?
 
Støtter herren helhjertet.
Gender paygap er en tilbakevist myte da statistikken tar for seg alle menn og alle kvinner uavhengig av utdanning eller noen av de 100-vis av faktorer som spiller inn.
Jeg er sterk motstander av ALL diskriminering - også mot menn.
 
Vil en øl som er "avalkoholisert" ha bedre munnfølelse og smak enn en som har fått avbrutt gjæringen etter kort tid?
Finnes det slike øl tilgjengelig her på berget slik at man kan teste?

Stort sett vil de avalkoholiserte variantene ha mindre munnfølelse, men bedre smak. Som @1Morten nevner, er Clausthaler hvete et eksempel. Jeg mener de fleste, alkoholfrie hveteølene er produsert slik. Det vil forsvinne en del smak og aroma samtidig, men det er såpass mye av det i hveteølene at de tåler det.
 
Jeg synes reklamemannen Jan Blichfeldt ikke klarer å forklare veldig godt hva han mener her. Han imøteser gjerne mer mangfold fra industribryggeriene - men ikke at mikrobryggeriene dytter dem i den retningen?

Skal vi drikke tøyseøl eller industriøl?

En liten avsporing.

"For vanlig industriøl er jo faktisk allerede et utmerket naturprodukt.

Her er ingen kunstige tilsetninger, siden den tyske renhetsloven har vært praktisert av alle norske bryggerier siden oppstarten: Øl skal lages av malt, gjær, humle og vann – punktum. Renere og sunnere (?) blir det ikke av at prosessen foregår i en bakgård og i småskala."

Justerer ikke industribryggeriene vannet sitt? Bruker de heller ingen klaringsmidler? Skumdemper? Enzymer?
 
For noe rør, hva er poenget med å trykke dette? Det er det samme som den elitistiske "det er ikke årntli øl"-bloggposten vi diskuterte nylig. Kjøp det du liker, la andre kjøpe det de liker og hold kjeft.
 
Tilbake
Topp