Om øl i mediene

Nå er jeg ikke fan av forslaget. Men å påstå at designet på innpakningen ikke har noe å si for salget er ganske oppsiktsvekkende.
Dersom du sikter til meg, har jeg ikke sagt at det ikke har noe og si. Jeg sier at det ikke er alle kjøpssegmenter som lar seg påvirke.
Ser jeg en fancy vinflaske, kjøper jeg den aldri. For øl, leser jeg på boksen, og tolker bryggerier fra erfaring
 
Nå er jeg ikke fan av forslaget. Men å påstå at designet på innpakningen ikke har noe å si for salget er ganske oppsiktsvekkende.

Snus-salget gikk iallefall ikke ned etter at de nye minimalistiske stilfulle boksene ble introdusert, såvidt jeg har lest iallefall.
 
Man skal vel ta sånt på alvor, men jeg har liten tro på at det vil bli virkelighet.

Det er jo den forskjellen på øl og tobakk at et moderat forbruk av øl ikke er skadelig, mens alt forbruk av tobakk ( i alle fall sigaretter) er det. Og skulle en påby nøytral emballasje for øl, er det mange andre produkter som også burde få et sånt påbud. De fleste, kanskje? Jeg tror ikke det er så mange politikere som vil åpne det ballet. Og ikke så mange velgere som ville stemme på dem.
Nuvel. Finnes det egentlig en ufarlig mengde alkohol? Forskerne er langt fra sikre, og retningslinjene fra helsemyndighetene justeres stadig nedover. How Much Alcohol Can You Drink Safely?
 
Jeg hadde ihvertfall blitt mindre fristet til å kjøpe potetgull hvis alle posene var brune med bilde av fedmeoperasjoner på. Det hadde nok hatt større betydning for folkehelsa også. o_O

Da ville du heller ikke kjøpt veldig gode skinker eller oster? Det er jo forskjell på fett forsåvidt. Men no Caprese for deg?
 
Ikke hvis de kom med bilde av Pavarotti i nettoen. :p Men spøk til side; jeg er faktisk et så lettlurt fjols at jeg kjenner jeg får lyst på potetgull hver gang de endrer innpakningen. :(
Du er vel bare ærlig med deg selv ;) Det er klart at innpakning påvirker oss når vi handler. Å redusere dette elementet på varer som vi vet er helseskadelige syns jeg er særdeles lite kontroversielt.
 
Jeg har et forslag: kan vi ikke bare få all alkoholemballasje i stilen til Nøgne Ø? Da tipper jeg forbruket får seg en skikkelig knekk.
La oss droppe joviale skikkelser som hos Kinn ;)
Neida, eg er blandet. Eg liker tobakk/snusforbudet, men missliker det med alkohol.
Man kan mene mye, men alkohol dreper ikkje (nødvendigvis) 1 av 2. Det gjør tobakk.
Forøvrig så er det interessant om de får det gjennom (eg tviler). Europeisk vinkultur klarer nok å forsvare dette i EU/Brussel.
 
Det mest komiske hadde jo vært å ikke labelet noe som helst, og man kunne endt opp med en IMP Stout på butikken, av seks kjøpte, og også en 4.7%.. Det som hadde vært komisk da i følge norsk tradisjon er at skattesatsen hadde blitt økt med sånn ca 0.1% for å finansiere den ekstra jobben lotteritilsynet da måtte gjort.
 
Nuvel. Finnes det egentlig en ufarlig mengde alkohol? Forskerne er langt fra sikre, og retningslinjene fra helsemyndighetene justeres stadig nedover. How Much Alcohol Can You Drink Safely?

Det var litt overraskende. Men jeg lurer jo på hvor mye risikoen for å få de sykdommene det snakkes om, øker dersom en drikker en enhet pr. dag.

Jeg har riktignok aldri trodd at alkohol er sunt - med unntak for det som denne studien viser, nemlig at du får en redusert riskiko for en del hjertelidelser - og det virker rimelig at det er tryggest å ikke drikke. Jeg mener; det virker ikke rimelig å tro at det innebærer noen risiko å la være, mens det uansett vil hefte en usikkerhet ved det å drikke.

Jeg er klar over at The Lancet er svært nøye med hva de velger å publisere, så jeg tviler ikke på at dette er forskning på høyt nivå. Men det må være veldig vanskelig å sikre seg at resultatet ikke blir forstyrret av det som er nokså opplagt, nemlig at folk som velger å ikke drikke, også tar en del andre sunne valg, mens de som drikker, vil ha en tendens til å nyte også andre potensielt skadelige sider ved det gode liv.

Jeg skulle gjerne sett en lignende undersøkelse om f.eks. pølser. Jeg vil ikke se bort fra at det ikke finnes en ufarlig daglig dose pølser, heller:).
 
Etikettene mine burde vel ha en fair sjanse til å passere sensuren? Jeg foreslår at alle bryggerier går over til disse.
Lys amerikansk øl i sola.jpg
En annen sak er at "normale" etiketter/bokser nå er så overstrødd med beinrangler og dødningehoder at jeg ikke skjønner behovet for ytterligere advarsler om giftighet.
 
Altså, gjør hva de vil med innpakningen. Så lenge der finnes en god og redegjørende forklaring på hva boks eller flaske inneholder, er det godt nok for meg.
Fancy innpakning eller flaske (whisky og cognac især) forteller meg at de bruker penger på å sminke en gris (dårlig produkt) for å veie opp. Nei takk.
 
Dette er forsøkt i Norge tidligere... :)
3fa2616072c2ded009d7a14923f088b8.jpg
 
Tilbake
Topp