Om øl i mediene

Haha, ''eldpåsetjing'', lo godt av den!

Uten å underslå farene ved alkohol, og uten å ha lest artikkelen, fikk språkbruken meg til å assosiere til attenhundretalls panikk-artikler om saker som onani og slikt, der man inkluderer omtrent alt av onder et menneske kan utsettes for:

''Onania; or, The heinous sin of self-pollution, and all its frightful consequences, in both sexes, considered. With spiritual and physical advice to those, who have already injur'd themselves by this abominable practice. : And seasonable admonition to the youth (of both sexes) and those whose tuition they are under, whether parents, guardians, masters, or mistresses. : To which is added, a letter from a lady (very curious) concerning the use and abuse of the marriage bed. With the author's answer thereto.'

Den moderne, mannlige, middelaldrende hjemmebryger i allværsjakke med trillevogn på slep er vel muligens den kjedeligste arketypen man kan tenke seg. Man kunne ha godt av litt moro, fart og spenning, og drive på med saker som litt subversiv ''eldpåsetjing''!
 
Sist redigert:
Kjenner jeg går i mentalt forsvar helt fra starten av
«vald, eldpåsetjing, trakassering, valdtekt, skilsmisse, utruskap, kvinnemishandling – heng nøye saman med alkoholbruk»
Hvorfor fremheves kvinnemishandling og ikke benytter det mer generiske ordet mishandling? Mental og fysisk vold mot menn er også et problem.
Skilsmisse...? Så det var altså derfor jeg ble skilt...?
Ildspåsettelse... javel...
Det er ingen tvil om at alkohol ‘bruk’ medfører en hel rekke ulemper for både individ og samfunn. Jeg finner derimot artikkelen sterkt vinklet, selv om den forsøker å fremstå objektivt og balansert.
Jeg vil først få understreke at jeg fant artikkelen interresant. Ikke noe er sagt om jeg er enig i konklusjonene.
Jeg har ikke lest selve doktoravhandlingen som artikkelen omhandler.
Om artikkelen gjenspeiler avhandlingen vet jeg ikke.

Selv om noen bli skilt der alkoholforbruk kan være en medvirkende del av årsakene, vil ikke det si at alle skilsmisser har det.

Diskusjonene på forumet om oppskrifter, råvarer, bryggeteknikk, bryggeutstyr, osv syns jeg er veldig nyttige og interresante.

Diskusjonene som kommer opp innimellom om bruk av alkohol finner jeg også nyttige.
Spesielt siden ett av Norbrygg sine formål er "å fremme sunn ølkultur"
 
Dette dukket opp i facebook-feeden min, "Foreslått for deg".
Som hjemmebrygger kan det vel være at jeg er litt over snittet interessert i saker rundt alkoholpolitikk.
Dette er en artikkel som er over 1 år gammel og har dermed ikke noe med debatten om emballasje.

Syns det var en interessant artikkel.

– Vi har eit større problem med alkohol enn vi vil innrømme

Interessant og god.

Jeg likte begrepet passiv drikking. Det er fryktelig mange måter folks drikking kan utgjøre et problem for andre enn dem selv på. Og det er egentlig totalt uakseptabelt. Om man tenker seg at man fritt skulle velge ett rusmiddel som skulle aksepteres, mens alle andre skulle forbys, ville det være helt absurd å velge alkohol.
 
Sist redigert:

Jeg er ikke helt overbevist om ølkunnskapsnivået til artikkelforfatteren, heller. Denne passasjen er i alle fall litt merkelig: "I tillegg lar de ølene gå gjennom en annengangs gjæring på flaske for å utvikle kullsyre, samme metode som benyttes i Champagne. Dette gir noe bunnfall i flaskene ettersom ølene heller ikke er filtrert, men det er også dette som er med på å gi den flotte kompleksiteten i disse ølene."

Man trenger kanskje ikke gå til vinverdenen for å komme på å få kullsyre i ølet på denne måten?
 
Om alle ølbokser i likhet med snusboksene skal identifiseres med nummer og en kort tittel så er det lotto og lett å kjøpe feil. Å ha informasjon om produktet er ganske vesentlig, som forbruker må man vite hva man kjøper. For folk som ikke er så bevandret i ølverdenen vil det å møte en hylle med masse olivengrønne bokse rmed tall på gi lite informasjon. Når man i tillegg struper bryggerienes mulighet til å drive produktopplysning på interweb og facetube så begynner det hele å bære preg av hysteri.
Neereida! Seff vet du hvilket øl du kjøper, du plukker bare opp den dyreste av de grå boksene :confused:
 
Demokratene i USA har de siste årene mistet all fornuft.
Nå vil de ha 'Beer companies' på listen over rasistiske begreper...

The newest addition to the list of things that are being declared racist: beer Companies
A columnist for the Boston Globe, Shirley Leung, accused craft beer of being a “haven for white males,” in her newest piece titled, “Craft beer’s diversity problem: Too many white male hipsters.”
Boston Globe Says Craft Beer Has ‘Too Many White Male Hipsters’
 
Demokratene i USA har de siste årene mistet all fornuft.
Nå vil de ha 'Beer companies' på listen over rasistiske begreper...

The newest addition to the list of things that are being declared racist: beer Companies
A columnist for the Boston Globe, Shirley Leung, accused craft beer of being a “haven for white males,” in her newest piece titled, “Craft beer’s diversity problem: Too many white male hipsters.”
Boston Globe Says Craft Beer Has ‘Too Many White Male Hipsters’

Det er vel litt drøyt å påstå at "demokratene" har gått inn for noe sånt? Det er én skribents personlige syn som refereres, og hvor godt referatet er, skal være usagt. Kilden din er nokså utpreget på republikanernes/Trumps side,så jeg ville være skeptisk.

Hvorvidt craftbeer-scenen i USA er dominert av hvite menn veit jeg lite om. Men det skulle ikke forundre meg. Og da er det kanskje ikke helt bak mål å påpeke det? Forholdene i USA er litt annerledes enn her.
 
Tilbake
Topp