Om øl i mediene

Hvis du trener og bruker kaloriene på å bygge muskler, så må vel det være bedre enn å ligge på sofaen og bygge fett?
Det er helt klart bedre av mange forskjellige grunner. Men vekten går ikke ned, med et lite forbehold om at økt muskelmasse fører til litt høyere energiforbruk også i hvile.
 
Et annet spennende område er energimålene av mat… som i beste fall bare er veiledende.
En rå potet er noe helt annet enn en kokt potet.
Det er mange av de samme enzymene som virker i kroppen, og da vet vi også at eks. temperatur (tilberedning) og pH virker inn, sammen med mange andre prosesser
 
Sist redigert:
Det stemmer ikke helt, du bruker mer kalorier akkurat når du trener, men så bruker du mindre kalorier i hvile enn hvis du ikke har trent, så gjennomsnittet blir omtrent det samme. Dette gjelder ihvertfall for de aller fleste. Det virker ulogisk, men man må nesten stole på forskningen når det gjelder dette.

Det stemmer forøvrig med min egen erfaring, det funker ikke å gå ned i vekt med å trene mer og spise det samme. Skal man ned i vekt må man innta færre kalorier, det er det eneste som hjelper.

Jeg leser det jeg kommer over av forskning på temaet, så jeg er oppdatert. Forbrenning går ned etter trening for kroppen går i «selvforsvar» for å restituere.

Normale personer får ca 70% utbytte av kaloriene de forbrenner, kroppen henter igjen 30% med å senke forbrenning etterpå.

Det som er interessant her er at folk som har fedme kan bare ha 30-40% utbytte av kaloriene de forbrenner da de er veldig gode på å senke forbrenning etter trening for å hente seg inn igjen. De må altså trene dobbelt så mye for samme effekt(!) Urettferdig, men livet er urettferdig…

Definitivt er kosthold den største bidragsyteren. Men kombinert med trening blir resultatet enda sunnere.

Trening er også godt for mental helse, like viktig som fysisk helse!
 
Definitivt er kosthold den største bidragsyteren. Men kombinert med trening blir resultatet enda sunnere.

Trening er også godt for mental helse, like viktig som fysisk helse!
Kosthold absolutt. Man vil nok se framgang i vekt (løfting) eller tider fordi man blir bedre trent, men indre kroppsfett er status quo mest sannsynlig. En for tung person kan ha løpt, løftet og dyttet uten å gå ned i vekt. Pådratt seg slitasjeskader og strekker fordi man ikke var fleksibel eller smidig nok til øvelsene. Så blir man skadet, og vekta går ganske kjapt opp igjen.

Personlig har jeg bakgrunn i en idrett med smidighet, konsentrasjon og koordinasjon så er heldig sånn sett om jeg skulle ha behov for å gjenoppta noe som krever fysisk mestring. Hittil holder det for mine mål med å styre kostholdet og ellers normal aktivitet gjennom arbeidsdagen og hobbyer. Jeg er på fjerde dagen nå med 24 timers faste og god næringsrik råvarebasert middag, og kjenner at dette kan fort bli en vane. Har en lengre periode nå spist egg til frokost og middag etter jobb. Må jo ha kontroll på hvilke matvarer man tar i seg, og så er det ikke så veldig kompatibelt med familielivet.
 
Må jo ha kontroll på hvilke matvarer man tar i seg, og så er det ikke så veldig kompatibelt med familielivet.
For noen år siden tok jeg et skippertak. Med to unge jenter i hus, må man trå litt forsiktig vedr. vekttap. Vi spiser alltid middag samlet. For meg gikk det mye i rene proteiner (mye kjøtt og fisk), grønnsaker og salat med helt fersklaget majones eller remulade. I tillegg laget jeg alltid poteter / ris / pasta i tillegg til jentene. Tror de også satt pris på mye mat laget helt fra bunn (Koronatid).
 
Sist redigert:
Det er nok kutt av potetgull du må takke for at vekten gikk ned, det er vel rimelig godt bevist nå at fysisk aktivitet ikke fører til vektnedgang.

Men trening er sunt på så mange andre måter at det er ingen grunn til å kutte ut treningen.
Har du kilder på det? Jeg regner med at kroppen har noen tilpasningssystemer, men når du brenner 1000 kalorier på en times hard sykling, så tilsvarer det enrgien i 1 kg fett om du gjør det hver dag i ei uke. Og at det ikke skal ha konsekvenser for kroppsvekta, virker merkelig.

Og jeg åt ikke veldig mye potetgull, heller:).
 
Kroppen kan hente energi fra mange kilder i kroppen. Den går for de lettest tilgjengelige først. Blodsukker er ekstremt viktig ved vektreduksjon. Dette er den bakenforliggende årsaken til at lav/ingen karbohydrater fungerer hvor du da kan spise fett og proteiner i høyere doser.
Dette er også en av flere grunner til at energi inn vs ut er en grov forenkling.
Ingen har sagt at trening ikke forbrenner energi, men det er en myte at vi (utrente bryggere på 40/50/60år) kan trene oss ned i vekt.
Trening har ekstremt mange positive følger. En av dem er en (ofte underbevisst) endring / oppmerksomhet vedr. kosthold
 
Jeg regner med at kroppen har noen tilpasningssystemer, men når du brenner 1000 kalorier på en times hard sykling, så tilsvarer det enrgien i 1 kg fett om du gjør det hver dag i ei uke.
Sånn det funker er at kroppen først henter energi fra glukoselagrene i leveren. Når det er tomt, hentes energien som er lagret i muskler, og så kommer det an på hva man spiser etter trening. Brenner du tusen kalorier så er det ikke tusen kalorier fett. Fettbrenninga kommer når du hviler og kroppen da bryter ned fett for restitusjonen. Karbohydrater og alkohol gjør at denne prosessen pauser så lenge som det er alkohol i blodet. Lurt med noen dager på rad med pause i fra ølkrana i ukedagene da.
 
Tilbake
Topp