Finn Berger
Moderator
Så utrolig kjedelig verden blir om noen år.
Tvert i mot. Jo mindre diskriminering, jo mer moro.
Hva er det du synes er urimelig ved å ønske seg å få vekk kvinnediskriminerende innhold fra øletikettene?
Det er mye her i verden jeg synes er dumt, og som irriterer meg, men så lenge det ikke begrenser andres frihet, må jeg forsvare folks rett til det. Men det er ikke det vi snakker om her.
Jeg/vi snakker ikke om lovforbud. Vi snakker om å gå inn for å endre normene våre, altså oppfatninga av hva folk kan gjøre og fremdeles gjøre krav på å bli respektert for det. Og jeg mener at en verden der folk ikke kan utstyre øletikettene sine med bilder av halvnakne damer uten å få høre at det er ganske lite OK, er en bedre verden enn en verden der det er OK.
Jeg mener absolutt ikke at alle har en absolutt rett til å forby noe fordi de opplever at det krenker dem. Tvert i mot. Men jeg er opptatt av at normsystemer som holder fast urettferdige maktforhold, bør endres.
Se bakover i tid, på hvordan kvinner er blitt framstilt, f.eks. i vitsetegninger. En god del av det er ikke veldig morsomt lenger, vel? Er det ikke greit at de tegningene faktisk ikke er mulige å lage lenger? Er verden blitt et kjedeligere sted av den grunn?