Om øl i mediene

Er ikkje rart at mange ikkje tjener penger på øl. Så mykje middelmådig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Enig. Så det er litt synd at vårt lokale bryggeri (Hadeland Haandverksbryggeri) forsvant, for der brygga de godt øl. Men de tjente ikke nok til å få to gode inntekter ut av det, så vidt jeg forsto.

De gjorde mye riktig, også. Bygget mye utstyr sjøl, satsa på det lokale markedet og fikk god oppslutning. Men det stoppa seg altså likevel.
 
Enig. Så det er litt synd at vårt lokale bryggeri (Hadeland Haandverksbryggeri) forsvant, for der brygga de godt øl. Men de tjente ikke nok til å få to gode inntekter ut av det, så vidt jeg forsto.

De gjorde mye riktig, også. Bygget mye utstyr sjøl, satsa på det lokale markedet og fikk god oppslutning. Men det stoppa seg altså likevel.
Ifølge Anders Christensens blogg (som alle som er interessert i øl bør følge), tyder det på at Hadeland - som så mange andre småbryggerier - ikke tok ut noe særlig med lønn. Og da er det begrenset hvor lenge man klarer å holde motivasjonen til å holde det gående ved siden av full jobb og andre forpliktelser.
 
"er du sikker på at kvinner setter like stor pris på trashy blonde-etiketten med en halvnaken dame på som gutteklubben grei?"

Det er kanskje på tide at vi tar inn over oss at gutter, og menn, flest heller ikke setter pris på slike etiketter. [emoji3]

Personlig føler jeg meg sterkt påvirket av sønner på 25, mannlige kollegaer rundt 30 og svigersønn in spe. I tillegg til «bryggerens datter», som mange av dere kjenner.

Jeg tror dette regulerer seg selv.
 
Gulating Ølutsalg i Sandefjord stenger

Gulating Ølutsalg avd Sandefjord.
Jeg var innom dem i sommer. Mens jeg stod og pratet med en av de ansatte, kom det plutselig et høyt smell. Jenta skvatt til og løp rundt i lokalet. Så fikk hun øye på et skilt som hadde veltet på utsiden, og utbrøt lettet: jeg trodde det var en av boksene som eksploderte igjen. Det illustrerer vel problemet for Gulating; de selger et produkt som i litt for stor grad ikke holder mål. Jeg kjøpte fem bokser øl. Tre av dem var infisert, en var sterkt oksidert og den siste var bare dårlig håndverk.
 
Jeg var innom dem i sommer. Mens jeg stod og pratet med en av de ansatte, kom det plutselig et høyt smell. Jenta skvatt til og løp rundt i lokalet. Så fikk hun øye på et skilt som hadde veltet på utsiden, og utbrøt lettet: jeg trodde det var en av boksene som eksploderte igjen. Det illustrerer vel problemet for Gulating; de selger et produkt som i litt for stor grad ikke holder mål. Jeg kjøpte fem bokser øl. Tre av dem var infisert, en var sterkt oksidert og den siste var bare dårlig håndverk.

Altså gulating sitt "eget" merke eller?
 
Jeg var innom dem i sommer. Mens jeg stod og pratet med en av de ansatte, kom det plutselig et høyt smell. Jenta skvatt til og løp rundt i lokalet. Så fikk hun øye på et skilt som hadde veltet på utsiden, og utbrøt lettet: jeg trodde det var en av boksene som eksploderte igjen. Det illustrerer vel problemet for Gulating; de selger et produkt som i litt for stor grad ikke holder mål. Jeg kjøpte fem bokser øl. Tre av dem var infisert, en var sterkt oksidert og den siste var bare dårlig håndverk.

Jeg har stort sett handlet der når jeg har vært hjemme og har truffet greit på ølene føler jeg. Produktet holder forsåvidt mål, men jeg synes prisnivået er hinsides. Det gjelder riktignok mye håndverksøl som selges i butikk. Det er faktisk mye øl som er billigere på polet, enn hva man får i butikk. Jeg synes det er vanskelig å forsvare å bruke 50/60/70 kroner på en øl i butikkstyrke fra et middels norsk bryggeri, når jeg kan kjøpe noe knall på polet til en femtilapp.
 
Jeg har stort sett handlet der når jeg har vært hjemme og har truffet greit på ølene føler jeg. Produktet holder forsåvidt mål, men jeg synes prisnivået er hinsides. Det gjelder riktignok mye håndverksøl som selges i butikk. Det er faktisk mye øl som er billigere på polet, enn hva man får i butikk. Jeg synes det er vanskelig å forsvare å bruke 50/60/70 kroner på en øl i butikkstyrke fra et middels norsk bryggeri, når jeg kan kjøpe noe knall på polet til en femtilapp.

Enig. Har ofte smakt norsk øl, og det har blitt med det ene kjøpet, fordi kvaliteten har vært altfor dårlig. Er få norske bryggerier jeg kjøper øl fra, og ironisk nok, bortsett fra NØ så kjøpes mesteparten av norsk øl i sverige. Altfor dyrt synes jeg det er for et "ok" øl ofte.
 
Når jeg skal kjøpe inn øl for å smake på stiler jeg er nysgjerrig på, blir det på Systembolaget. Oppdaget Poppels der. Mye behageligere prisnivå. Også på norsk øl.

Var nylig på polet i Markveien på Grünerløkka. Da ble jeg veldig fristet av et godt utvalg, men klarte så vidt å stå i mot... ;-)
 
Når jeg skal kjøpe inn øl for å smake på stiler jeg er nysgjerrig på, blir det på Systembolaget. Oppdaget Poppels der. Mye behageligere prisnivå. Også på norsk øl.

Var nylig på polet i Markveien på Grünerløkka. Da ble jeg veldig fristet av et godt utvalg, men klarte så vidt å stå i mot... ;-)
Når man ser prisen på norsk øl, som kan/kan ikke være middelmådig, det siste er ofte normen (nå snakker jeg kun om "håndtverksøl", her i norge så skulle man nesten trodd at man har kjøpt et atomstidshode på svartebørsen. Tenker at mangfold for norsk håndtverksøl blir pent kverket av alkoholpolitikken. Etter noen år hvor denne bølgen har gått over, så er det vel flere som ser at det ikke er verdt det, og ender vel heller opp med å ikke bruke pengene, eller kjøper noe helt annet. Uten at jeg vet, men det er vel flere nedleggelser av microbryggerier enn det er oppstarter?
 
Aha. Jeg tok det du sa om at "de selger et produkt som ikke holder mål" som faktisk ett produkt. De har jo mange andre bokser og flasker fra andre bryggerier som er gode nok, det jeg lurte på.
He he. Tenkte på produktet Norske håndverksøl under 4,7%.
 
Det er kanskje på tide at vi tar inn over oss at gutter, og menn, flest heller ikke setter pris på slike etiketter. [emoji3]

Personlig føler jeg meg sterkt påvirket av sønner på 25, mannlige kollegaer rundt 30 og svigersønn in spe. I tillegg til «bryggerens datter», som mange av dere kjenner.

Jeg tror dette regulerer seg selv.
Ikke noe i veien med å hjelpe det til å regulere seg selv litt fortere
 
Tilbake
Topp