Om øl i mediene

Så utrolig kjedelig verden blir om noen år.

Tvert i mot. Jo mindre diskriminering, jo mer moro.

Hva er det du synes er urimelig ved å ønske seg å få vekk kvinnediskriminerende innhold fra øletikettene?

Det er mye her i verden jeg synes er dumt, og som irriterer meg, men så lenge det ikke begrenser andres frihet, må jeg forsvare folks rett til det. Men det er ikke det vi snakker om her.

Jeg/vi snakker ikke om lovforbud. Vi snakker om å gå inn for å endre normene våre, altså oppfatninga av hva folk kan gjøre og fremdeles gjøre krav på å bli respektert for det. Og jeg mener at en verden der folk ikke kan utstyre øletikettene sine med bilder av halvnakne damer uten å få høre at det er ganske lite OK, er en bedre verden enn en verden der det er OK.

Jeg mener absolutt ikke at alle har en absolutt rett til å forby noe fordi de opplever at det krenker dem. Tvert i mot. Men jeg er opptatt av at normsystemer som holder fast urettferdige maktforhold, bør endres.

Se bakover i tid, på hvordan kvinner er blitt framstilt, f.eks. i vitsetegninger. En god del av det er ikke veldig morsomt lenger, vel? Er det ikke greit at de tegningene faktisk ikke er mulige å lage lenger? Er verden blitt et kjedeligere sted av den grunn?
 
Selv om det kan være en korrelasjon mellom at ting ikke er "OK å gjøre" lenger, og at man oppfatter verden som kjedelig, betyr ikke nødvendigvis at det foreligger noen kausalitet der.
 
«Mit Øl gjør overalt Lykke»
Da jeg lånte masteroppgaven til Bjarte Solheim om oppstarten og den tidlige driften av E. C. Dahls Bryggeri fra biblioteket, tok jeg meg den frihet å scanne den for personlig referanse. Den er imidlertid så interessant at jeg tror mange vil ha stor glede av å lese den, så jeg har spurt Bjarte Solheim om å få legge ut PDF'en på bloggen, og det fikk jeg lov til.

Mastergradens tittel er «Mit Øl gjør overlat Lykke – E. C. Dahls Bryggeri 1856-1882» av Bjarte Solheim, NTNU 1998, med Gudmund Stang som veileder. Såvidt jeg vet har ikke oppgaven vært generelt tilgjengelig i elektronisk form før.

«Mit Øl gjør overalt Lykke»

av Anders Christensen
Fra Det står en-og-førti øl...
 
*Forte meg å sjekke datoen.... Nope, ikke 1ste april i dag....*

Men melk leveres jo i papir, så... Hvordan blir det med oksygenopptak gjennom dette her da?
De skal ha innvendig plastliner mener jeg ha lest så muligens ikke noen sak med oksygenopptak.
 
Jeg påstår ikke at det ikke er problemer med plast, men at plast har et ufortjent dårlig rykte er jeg enig i. Det er et flott og nesten uunnværlig produkt, men det bør gjenvinnes og ikke kastes i naturen/sjøen.
 
Man burde i såfall sagt at matemballasje av plast har et ufortjent dårlig rykte i forhold til matemballasje av papir.
Men begge deler blir som å si at Hitler har et ufortjent dårlig rykte, Stalin tok livet av langt flere sivile. Om en skulle underslå at vi har et gigantisk plastproblem, så hører det hjemme i koko-land.
 
Man burde i såfall sagt at matemballasje av plast har et ufortjent dårlig rykte i forhold til matemballasje av papir.
Men begge deler blir som å si at Hitler har et ufortjent dårlig rykte, Stalin tok livet av langt flere sivile. Om en skulle underslå at vi har et gigantisk plastproblem, så hører det hjemme i koko-land.

Og der nådde vi grensen for om jeg vil engasjere meg mer i denne diskusjonen.
 
Det er vel både prosess og avfall som er viktig. En plastpose som havner i naturen brytek ikke ned slik som papir brytes ned. Det at det kreves mer energi for å lage en papirpose kan vel «være greit» hvis denne energien kommer fra et «rent» sted.

Slik jeg ser det så kan man optimalisere energien som trengs for å lage både plastposer og papirposer, men en plastpose vil fortsatt bryte ned like dårlig som før hvis den havner naturen, det får man ikke gjort noe med.
 
Tilbake
Topp