Om øl i mediene

Mens gjær bruker de intetkjønn og ikke hankjønn på. Og silkar blir "siltar" og mask blir "maskene".

Jaja, det er mange fagområder jeg ikke kjenner hvor heller ikke jeg kan bruke terminologien rett... ;) Og uansett en fin sak!
Men du er ikke journalist - og språk er journalistens verktøy, som han eller hun kjenne. Jeg er alvorlig bekymra når det gjelder det generelle språklige nivået til folk som jobber profesjonelt med kommunikasjon i dag. Jeg mener det er blitt dramatisk mye dårligere de siste ti-tjue åra.

Det spiller liten rolle om Ola og Kari bommer på grammatisk kjønn, staving eller bruk av faste uttrykk (idiomer) - f.eks. her på forumet. Folk må få ytre seg sjøl om de ikke er steinstøe på det språklige. Men profesjonelle språkbrukere er den gruppa som i sterkest grad har ansvar for å holde språknormene ved like - og de bør ta det ansvaret på alvor.

Jeg skal ikke starte noen diskusjon om det her. Om noen ønsker å diskutere temaet, kan de opprette en tråd i pratehjørnet. Det kan være mye interessant å si om språk i bryggesammenheng, også. Men akkurat her og nå kan jeg jo oppfordre folk til å prøve å huske at malt er intetkjønn:).

Tilbake
Topp