Om øl i mediene

Mens gjær bruker de intetkjønn og ikke hankjønn på. Og silkar blir "siltar" og mask blir "maskene".

Jaja, det er mange fagområder jeg ikke kjenner hvor heller ikke jeg kan bruke terminologien rett... ;) Og uansett en fin sak!
Men du er ikke journalist - og språk er journalistens verktøy, som han eller hun kjenne. Jeg er alvorlig bekymra når det gjelder det generelle språklige nivået til folk som jobber profesjonelt med kommunikasjon i dag. Jeg mener det er blitt dramatisk mye dårligere de siste ti-tjue åra.

Det spiller liten rolle om Ola og Kari bommer på grammatisk kjønn, staving eller bruk av faste uttrykk (idiomer) - f.eks. her på forumet. Folk må få ytre seg sjøl om de ikke er steinstøe på det språklige. Men profesjonelle språkbrukere er den gruppa som i sterkest grad har ansvar for å holde språknormene ved like - og de bør ta det ansvaret på alvor.

Jeg skal ikke starte noen diskusjon om det her. Om noen ønsker å diskutere temaet, kan de opprette en tråd i pratehjørnet. Det kan være mye interessant å si om språk i bryggesammenheng, også. Men akkurat her og nå kan jeg jo oppfordre folk til å prøve å huske at malt er intetkjønn:).

Helt enig med Knut Albert her, det blir for dumt hvis småskala bryggere må holde en halvtimes forelesning før de får lov til å selge 3-4 bokser øl til besøkende.

Utfordringen slik jeg har skjønt det er at det må balanseres, slik at det ikke setter Vinmonopolet i fare.

Finland og Sverige har lignende ordninger, uten at jeg aner om det ligger begrensninger der, men jeg antar det siden forslaget kommer etter inspirasjon fra Sverige.

Utfordringen slik jeg har skjønt det er at det må balanseres, slik at det ikke setter Vinmonopolet i fare.

Finland og Sverige har lignende ordninger, uten at jeg aner om det ligger begrensninger der, men jeg antar det siden forslaget kommer etter inspirasjon fra Sverige.
Selge øl ikke sterkere enn 4.6 % kanskje?
Da utfordrer de bare de store aktørene som selger billige etterligninger av øl .

Forslaget som nå er inne til høring er et kompromiss. Drikkevareforeningen (DVF), som har deltatt i arbeidet, er tydelige på at dette var så langt de kom hvor de kunne håpe på flertall. Ytterligere liberalisering, setter hele vedtaket i fare.

Disclaimer. Dette er min personlige mening, og gjenspeiler ikke nødvendigvis Styret, eller Norbrygg sin holdning.

Forslaget dekker hverken hjemmebrygging eller en verning / bedre vilkår for brygging med Kveik. Det kan man mene mye om, men det faller beklageligvis utenfor dette vedtaket. Det betyr også at det heller ikke gir de fantastiske tradisjonsbryggerne som har holdt den gamle Kveik-tradisjonen i hevd, noen utvidende rettigheter. Jeg antar at mange av disse mangler både tilvirknings- og salgsbevilling.

Vinmonopolet’s posisjon mener jeg det er verd å verne. De er ikke perfekte, men Norge har et rikt utvalg av spennende drikkevarer de mangler i mange andre land.
De fleste produsentene får ikke innpass på Polet. Polet tar ut produkter de selger lite av for å gi plass til nye.
Øl inntil 4,75% kan selges i lokale butikker / lokale utsalg, og sikrer derfor muligheten for lokalt øl. Dersom de små produsentene ikke får innpass på polet, står de fritt til å lage lavere ABV. Sammenlignet med Sverige, er den norske ordningen derfor bedre.
Når det nå åpnes opp for salg av øl direkte fra produsent over butikkstyrke, mener jeg det både er positivt, men også noe man må begrense på ett eller annet vis.

Grenser er begrensende. Argumentet mot de foreslåtte grensene vil man alltid kunne finne. Blir grensene øket, vil man kunne bruke de samme argumentene også mot disse. Det er her drikkevareforeningen mener de har nådd et kompromiss. Med enda mer liberale grenser, står hele forslaget i fare, hevder de. Om de har funnet max grensen, vet jeg ikke.

Krav til undervisning / kunnskapsheving mener jeg er et fornuftig krav. Det skiller denne typen salg fra vanlig Pol-salg.
Forslaget er ikke for en generell liberalisering, men er knyttet bl.a. mot kultur og turisme. DVF hevder det ikke vil være mulig å få flertall for en generell liberalisering, og da er økt kunnskap et godt krav. For dem som argumenterer for en generell liberalisering, er et slikt krav meningsløst.

Det er også satt grenser for hvor mye hver person kan kjøpe (ganske likt taxfree), og hvor mye hvert bryggeri kan selge. Dette er for å styre forslaget til fordel for småskala produsenter. Også disse grensene er del av et kompromiss.

Personlig mener jeg forslaget er godt for de områdene det er ment å dekke. Det er litt synd at vi ikke fikk inn Kveik / Verdensarv her, men det tror jeg hadde komplisert forslaget så mye at det hadde vært enda vanskeligere å nå et kompromiss. Dette er kamper vi skal fortsette å kjempe for, men ikke som del av dette forslaget.

Avslutningsvis mener jeg det er viktigere å få gjennomslag for muligheter / grenser jeg ikke er 100% enige i, enn å ha et forslag som ikke får flertall.

Det har også blitt nevnt rammer, regler og begrensninger for hjemmebrygging tidligere i denne tråden.
Det er viktig å merke seg at myndighetene i både Sverige og Danmark har gjort forskjellige begrensninger som gjør at hjemmebrygger - festivaler, -konkurranser og -dømming i praksis blir umulig (svært vanskelig).
I Sverige avlyste de forrige Svenska mesterskapen da myndighetene truet med store bøter og beslaglegging av utstyr til hver hjemmebrygger som deltok.
Hjemmebrygging er forbudt på Island og på Færøyene

Slik det ser ut akkurat nå, har Norge de mest liberale lovtolkningene i Skandinavia for hjemmebryggere

Flere artikler i Ølentusiasten

Sist redigert:
Vel og bra dette @msevland ,men hvis dette blir resultatet vil det neppe få noen betydning for småskala produsenter. Og det er kanskje meningen?

Hvis bryggeriet må holde et halvtimes foredrag for alle besøkende og så håpe at noen etterpå kjøper med seg en-to-tre bokser øl? Hvem orker å drive business på den måten?

Vel og bra dette @msevland ,men hvis dette blir resultatet vil det neppe få noen betydning for småskala produsenter. Og det er kanskje meningen?

Hvis bryggeriet må holde et halvtimes foredrag for alle besøkende og så håpe at noen etterpå kjøper med seg en-to-tre bokser øl? Hvem orker å drive business på den måten?
Det er mulig dette ikke vil være en gyllen gren for småskalaprodusentene, men slik forslaget ble utformet og underliggende argumentasjon, var det heller ikke meningen. I hvert fall ikke hovedargumentet.

Nå er det ofte slik at man argumenterer for én ting, i håp om å få noe annet. Jeg kjenner ikke forarbeidene til å kunne mene noe om det.

Ett av argumentene var at det i kultur- og turistsammenhenger, var ønskelig å kunne selg det produktet de produserer nettopp etter en omvisning. Det dekkes her.

Som sagt ble det ikke argumentert med en generell liberalisering slik Cider produsentene i sin tid fikk.

Man kan argumentere for like rammebetingelser. Da er jeg redd det hadde blitt en innstramming for Cider…

Tilbake
Topp