OmCider

Nidveg skrev:
1. Sideren bør gjæres kaldere neste gang for å bevare smak/aroma. Vi gjæret på 19-20 denne gangen, etter å slitt med å få i gang gjæring på 15-16 (I etterkant ser jeg at reell gjæringstemperatur på det kaldere trinnet sannsynligvis var nærmere 14 grader, Gjæring på ca 20 etterlot ikke så mye eplesmak).

Eplesmaken kommer faktisk _tilbake_ etter lagring! Tro det eller ei, men akkurat nå er den erfaringsmessig på sitt minst eplete. Prøv den igjen til påske - da vil den nok ha mye mer eplepreg.

Uten veldig mye bakenforliggende empiri tror jeg gjæring rundt 18-19 grader i et par måneder, deretter kjellertemp, er et greit sted å begynne.

Nidveg skrev:
5. Jeg er allergisk mot rå eplesaft.

Ånei, jmf 3). Hjelper det med pasteurisering?

Prøv også whiskytoddy med hjemmelaget eplecider: Varm opp eplesider til kokepunktet og hell over i en en kopp med en skvett whisky, en vaniljestang, litt honning, litt sitron, noen nellikspiker og eventuelt ingefær for den eksperimentelle. Blir mmmmdeilig.
 
Jeg sto og brygget på søndag, da kom Anne i Solbergliveien 5 (tlf 93419969) og lurte på om hun fikk noe eplevin eller sider tilbake for eplene vi plukket hos henne. Har vi noe igjen?
 
Per Øyvind Arnesen skrev:
Jeg sto og brygget på søndag, da kom Anne i Solbergliveien 5 (tlf 93419969) og lurte på om hun fikk noe eplevin eller sider tilbake for eplene vi plukket hos henne. Har vi noe igjen?

Det har vi, Hallvard Müller er utdelingsansvarlig. Det kommer snart.
 
Vi kjører på igjen i år! Alle medlemmer, samt de som er på gjerdet til å bli det, kan bare ta kontakt med oss.

Om du har en del epletrær/epler kan du så klart også ta kontakt!
 
Jeg blir også gjerne med! Har litt større bil enn herr Arnesen her, men ikke veldig mye ..
 
Så flott med respons! I tillegg til dere to er det en del eposter som har tikket inn, jeg regner med at vi kan få til en del. Minner om festen på lørdag, om dere dukker opp kan vi prate da. I tillegg skal jeg ta en ringerunde. Vi kontakter de samme hagene som deltok i fjor, også kan vi klistre opp noen nye flygeblad, men det haster! Eplene er modne alt, eplehøsten er ca fire uker tidlig ute. :O

Så det er bare å kjøre på! I år tenker jeg vi i første omgang konsentrer oss om å finne noen gode lagringsenheter til eplene, store dunker og kasser o.l. Det ble et sabla styr med alle posene på kjølerommet i fjor. Ellers er det så klart fritt å frakte epler til kjølerommet allerede nå på eget initiativ, tida flyr jo. Jeg ber bare om at folk er litt skånsomme ovenfor ølet som alt står der, så folk får pilsen sin ut igjen.
 
Tilbake
Topp