OmCider

Så forsiden på siste BYO. Dere kan sikkert hente litt inspirasjon der. Mange artikler om Cider.
 
Jeg må si jeg blir glad av alle de hyggelige folka som ringer og donerer epler til oss. Vi har to-tre hus å plukke hos, noen vil dra på epleslang på søndag?
 
agedahl skrev:
Jeg reiser gjerne å plukker litt på søndag.
Adresse?
Noen som tar imot på Godlia?

Vi skal ikke langt, det er lokalt foretak foreløpig. Har ikke alle adressene ennå, vi koordinerer på søndag.
 
Kunne dere ha fått luftet litt i epleposene? Epler har egentlig ikke godt av å ligge tett i poser for lenge pga etylen, etc.
[/quote]

Vi ordner det.
Ville være synd om flere sekker med epler ble ødelagt.
 
agedahl skrev:
Nidveg skrev:
Hva tenker dere om å presse epler på tirsdag ettermiddag? Alternativt mandag, onsdag.

Alle dager du nevner passer for meg.
Klarer vi alt på en kveld :jaha:

Det beste hadde vært å starte på mandag, og fortsette på tirsdag/onsdag. Eventuelt kan vi jo hente pressa på søndag dersom det lar seg gjøre, og starte allerede da?
 
Sent på mandag (etter 20) eller onsdag er det som passer for meg, men dere kan jo kjøre på uten meg, evt.

Vi har hatt litt biltrøbbel, men jeg skal se om jeg kan få transportert det jeg har av epler hjemme til Godlia før helgen.
 
agedahl skrev:
Alle dager du nevner passer for meg.
Klarer vi alt på en kveld :jaha:

Vår erfaring er at en 50-liters batch med eplejuice krever omtrent 110-120 kg epler*, og tar 3-4 timer å presse og pasteurisere med vår presse dersom man er minst 3 personer. Dere bør kanskje beregne litt mer tid siden dere ikke kjenner utstyret.

*Dette er ikke målt så veldig nøyaktig, så ta det med en klype salt.
 
tfheen skrev:
Sent på mandag (etter 20) eller onsdag er det som passer for meg, men dere kan jo kjøre på uten meg, evt.

Vi har hatt litt biltrøbbel, men jeg skal se om jeg kan få transportert det jeg har av epler hjemme til Godlia før helgen.

Jeg kan være behjelpelig med transport...

Carl
 
Vi får satse på å hente epler i dag. Hvis ingen kan før åttetida er det imidlertid ikke enkelt å få gjort noe.

Så fikk vi også presset de fleste eplene i går, 25 liter cider står og plopper med OG 1050 og cidergjær fra wyeast på ca 17 grader i kjellern.

Vi har definitivt nok epler til minst én batch til.
 
Martin E skrev:
Ryktene vil ha det til at dere har mistet filterposene til eplepressa vår og vil kjøpe nye. Vi setter pris på det -  2 stk 20L filterposer herfra: http://www.mamut.net/fruktpresse/prodlist.htm hadde gjort susen.

Hvordan gikk ciderprosjektet?

Prosjektet var lærerikt! Vi fikk presset ca 110 liter i år, og endte opp med mye godt. Vi venter med smakstesting til den har modnet noen måneder, noe den sårt trenger.
Inntil da har jeg notert meg noen lekser:
1. Sideren bør gjæres kaldere neste gang for å bevare smak/aroma. Vi gjæret på 19-20 denne gangen, etter å slitt med å få i gang gjæring på 15-16 (I etterkant ser jeg at reell gjæringstemperatur på det kaldere trinnet sannsynligvis var nærmere 14 grader, Gjæring på ca 20 etterlot ikke så mye eplesmak).
2. Veeeldig stor forskjell på matepler og siderepler i smakskarakter. Det er nok fullt mulig å bruke mateplene vi har, men justeringer må nok til.
3. Eplesaft er veldig godt. Nam nam. Mer av dette neste år.
4. Mange folk er svært gode mennesker, om det så gjelder epledonasjon eller lån av siderpresse. :skitbra:
5. Jeg er allergisk mot rå eplesaft.
 
Tilbake
Topp