Omstikk, kontroll under gjæring, glass vs. plastflasker?

Har brukt dagen på å skumme igjennom denne delen av forumet og sitter igjen med noen spørsmål som ikke ble skikkelig besvart i det jeg leste.

1. Pleier dere å omstikke ølet før flasking?

2. Jeg leste/og så ett par vidz på youtube da folk åpner opp gjæringskaret for å sjekke prosessen.
   Såvidt jeg har forstått er det samme gyldne regel som innen grilling. Ikke åpne loket før det er ferdig. :lessmile:
   Da i bryggingstilfellet kan man risikere villgjør og alt annet guffent som er i lufta.

Så tilbake til spørsmålet; Er det vanlig å åpne opp under gjæringa for å sjekke OG?

3: Er nokså i tvil på om jeg skal evt. bruke plast eller glassflasker.
   Har fått med meg ett godt ordtak: "Good things come in glass".
   Jeg er skeptisk til plastflasker, da jeg synes at øl ifra "murere" smaker kjipt og får en slags "plastsmak".
   Ønsker å høre deres meninger.   :biersmile:

Aleksander_B skrev:
1. Pleier dere å omstikke ølet før flasking?

Nei, ikke med mindre jeg tilsetter frukt eller skal la ølet stå usedvanlig lenge (over 2 måneder).

Aleksander_B skrev:
    Så tilbake til spørsmålet; Er det vanlig å åpne opp under gjæringa for å sjekke OG?

Når det begynner å nærme seg ferdig, åpner jeg gjerne og tar en prøve. Desinfiserer alt godt, så har jeg ikke hatt noen problemer.

Aleksander_B skrev:
3: Er nokså i tvil på om jeg skal evt. bruke plast eller glassflasker.

Glass! Plastflasker kan være greit, men plast er ikke helt tett, så holdbarheten vil bli dårligere. Du kan også risikere at ølet oksyderes. Jeg har ikke prøvd selv, men ville ikke oppbevart hjemmebrygget øl på plastflasker lenger enn 6 måneder. Plastflasker er også gjennomsiktige, og tåler derfor ikke sollys like godt som glass.

Dessuten synes jeg det ser så ulekkert ut å servere av plastflasker, men det er nå meg. :)

1. Jeg pleier å la ølet stå i 14 dager, og så stikke om til en ny dunk med sukkerlake og så rett på flasker.

2.  Jeg har montert kraner på mine dunker, slik at jeg slipper å åpne dem under gjæring. Strengt tatt bør man ikke åpne, da det er fare for infeksjon som du sier. Men som regel går det bra. Det kan være greit å ta en måling av SG noen dager før flasking/fating for å bekrefte at gjæring er over.

3. Aldri prøvd plastflasker selv, men jeg ville ha holdt meg til glass.

Takker for svar :)

Da tenker jeg ikke mer på omstikking. Sukkerlaken hadde jeg tenkt å koke opp og tilsette i flaskene med sprøyte. har en samboer som villig vil ta den jobben :)

Jeg kommer også til å måle OG den 14 dagen. Da det skal i flaske. Men i de tilfellene som jeg så og leste om, dreide det seg om å åpne og kontollere allerede etter 4 dager og utover.

Jeg synes selv at plastflasker ikke er særlig estetisk. Så jeg kommer til å satse på glass.
Må bare få tak i først. Tenkte på å spørre nærbutikken, en kiwi, men tanken på flasker fulle av ølrester blandet med sneiper og snus er ikke særlig forlystende.

Tenker at jeg enten kommer til å kjøpe kasser av munkholm e.l. evt. kjøpe tomme glassflasker.

Aleksander_B skrev:
Må bare få tak i først. Tenkte på å spørre nærbutikken, en kiwi, men tanken på flasker fulle av ølrester blandet med sneiper og snus er ikke særlig forlystende.

Min erfaring er at det går helt greit. Det er selvsagt litt ekkelt med en og annen flaske med sigarettsneiper og snus, men det er så få. Uansett vasker vi flaskene så utrolig godt at det ikke gjør noe...

Det er sannt. Har uansett 12 dager igjen å tenke på dette :)
Men økonomsik sett er det langt bedre å få panteflasker enn å kjøpe nye. hehe

Kjøper brune halvlitersflasker på polet for 60-80 kroner/stk. Får inspirasjon gratis med på kjøpet :ilike:

en god ide. Men med tanke på at jeg har 12 dager på å anskaffe ca 30 halvlitersflasker, kan 60kr halvliteren bli dyre 12 dager :p

begynn å høste Lade Gaards halvlitre, de er støpt med skrutopp, men korkes på vanlig vis.
Genialt syns nå jeg.

Du kan sikkert stikke innom Grans bryggerier og kjøpe noen kasser der for pantepenger...
om du er i sandefjord da...

Kran i gjærdunkene er et kremtips, koster next2nada og er helt genialt.
(OBS: om du tar ut mer enn et prøverør skaper du et undertrykk i dunken som trekker vannet i vannlåsen inn i ølet)
ja jeg har gjort det også :)

Flaskeapropos, Jeg har også et parti 1 liters vippekorkflasker fra Ikea, fine til gjenbruk. 20 kroner flaska tror jeg.
(OBS, korken er av hardplast og skal IKKE i ovnen :)

Happy brygging!

Tenkte å prøve dem. Går det skeis er det ikke store tapet uansett.

Jeg har ikke tenkt meg til sandefjord iløpet av den nærmeste fremtiden. Så jeg må nok til kiwi'n.

Ang, tappekran til gjæringskaret. Jeg har luket litt rundt men det finnes så mange alternativer. Hvilken kran har dere kjøpt til deres gjæringskar, om dere bruker den typen som europris selger, e.l.

http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=583
Denne varianten har vi 10 stk av. på det jevne fungerer disse godt, har en som lekker litt, så da bare demonterer vi den og forsøker å rense og se over gjenger m.m.
har du noen silikonslanger liggende å slenge så trer du bare disse på, så fører du ølet ditt lett ned i flasker og fat.
skal du flaske fungerer sånn enkel billig flaskefyller veldig godt. kan henge seg opp om det kommer noe drit inn, men ikke noe stort problem...

ulempen med kranene som det er linket til her er at det bare er en pakning på dem, derfor har de lett for å lekke litt.
men når du har dratt til skikkelig, og ødelagdt noen, så har du plutselig pakninger på begge sidene, og da fungerer de mye bedre  ;D

Da tror jeg at jeg prøver meg på en slik tappekran. Ang pakningsproblemet, kan man ikke finne en tilsvarende lik pakning hos feks. rørleggere eller jernvarebutikker?

Jeg spurte også om dette i en annen tråd, der jeg lurte på hvor stor avstand kranen burde plasseres fra bunnen.
Fikk flere svar alt ifra 3 til 5 cm. Jeg tror jeg kommer til å gå for minst 5 cm, for å ikke få inn noe av bunnfallet...

Store gjærkar lager mer bunnfall, og så kommer det ann på hvor klar vørt du tapper over, noen ganger ønsket jeg at jeg hadde mer enn 5 cm, når det er for mye kan gjærkaret tiltes mens har du for liten avstand må du ta med bunnfallet.
For min del har jeg bedre forhold for tapping fra kokekjel så jeg får med mindre bunnfall.

Aleksander_B skrev:
Jeg har ikke tenkt meg til sandefjord iløpet av den nærmeste fremtiden. Så jeg må nok til kiwi'n.
Ring ut eller stikk innom Lervig Aktiebryggeri i Hillevåg. Hvis du er heldig kan du få kjøpe nyvaskede flasker for panten+ litt :)

Aleksander_B skrev:
Jeg spurte også om dette i en annen tråd, der jeg lurte på hvor stor avstand kranen burde plasseres fra bunnen.
Fikk flere svar alt ifra 3 til 5 cm. Jeg tror jeg kommer til å gå for minst 5 cm, for å ikke få inn noe av bunnfallet...

Ha bare så stor avstand at kranen ikke butter i gulvet når du setter fra deg spannet.

Videre har Vin&bar en annen kran som virker litt mer robust.

Jeg har kommet tilbake til omstikk spørsmålet.
Etter å ha lest og sett mye om hjemmebrygging, har jeg fått med meg at de fleste hjemmebryggere i USA liker å omstikke brygget etter ca en ukes gjæring, gjerne noen dager etter stormgjæring.
For deretter å fortsette sekundærgjæring i en ny og ren tank.
Dette gjelder de fleste øltyper, selv om de skal gjæres i bare to uker.

Hva er fordelen/ulempen med dette? Gjør noen av dere dette?

Aleksander_B skrev:
Jeg har kommet tilbake til omstikk spørsmålet.
Etter å ha lest og sett mye om hjemmebrygging, har jeg fått med meg at de fleste hjemmebryggere i USA liker å omstikke brygget etter ca en ukes gjæring, gjerne noen dager etter stormgjæring.
For deretter å fortsette sekundærgjæring i en ny og ren tank.
Dette gjelder de fleste øltyper, selv om de skal gjæres i bare to uker.

Hva er fordelen/ulempen med dette? Gjør noen av dere dette?

For noen måneder siden, lurte jeg på akkurat det samme - av samme grunn som deg (amerikanske forum). De som gjør det mener de får klarere øl, samt at de mener de unngår diverse bismaker forbundet med å la ølet ligge på død gjær og trub.

Etter å ha gått litt dypere i materien, har jeg endt opp med samme konklusjon som majoriteten her på Norbrygg synes å ha tatt. For det første vil ølet klare like godt i primærdunk, men man må her også ta tiden til hjelp (og være forsiktig ved omstikking i forbindelse med flasking). For det andre er det minimal eller ingen risiko for bismaker fra gjærkaka innenfor normale gjæringstider. Ølet kan trygt ligge på kaka i minst 6 uker, sannsynligvis mer. Det blir sagt at gjæren i "gamle dager" var av mye dårligere kvalitet enn i dag (utviklet bismak forbundet med autolyse raskere), og at det derfor tidligere var gunstig å stikke om i egen dunk for sekundærgjæring. Dette er altså ikke nødvendig lengre.

Omstikking kan være greit dersom man av en eller annen grunn må la ølet stå svært lenge før tapping. Vi snakker da måneder. Og grunnen er vel minst like mye at en da ønsker et kar som er bedre tilpasset volumet, slik at det ikke er så mye luft tilgjengelig i karet.

Ved å stikke om er det minst to ulemper. For det første øker infeksjonsfaren (et ekstra ledd i kjeden hvor renslighet er ekstremt viktig). For det andre øker faren for oksidering (et ekstra ledd hvor man kan risikere å blande luft i ølet). Dessuten mener jeg å ha lest at gjæren i gjærkaka slettes ikke er helt uvirksom, så hvis man fjerner den for tidlig vil en del prosesser gå tregere.

• Like
Reaksjoner: JEG
Takker for så utfyllende svar! Knallbra!

Jeg tror jeg glemmer omstikk i så fall. Mulig at jeg stikker om på tappedagen for unngå gjærkaka med heverten under tappingen.

Tilbake
Topp