Omstikking enkelt forklart?

Hei, kan noen forklare meg med t-skje dette med omstikking - bøkene jeg har forklarer ikke dett godt nok i detalj hvordan man best gjør dette, og hvordan man avgjør når det beste tidspunktet for omstikking er, og eventuelle konsekvenser med å være for tidlig/sent ute. (Bøkene mine sier etter 5-7 dager for Ale, men det passr seg best for meg å vente enda et par dager).

Jeg har satt en 30L gjæringsspann høyt nok til at jeg kan benytte hevert uten å flytte spannet, dette da jeg har resonert at man ikke skal ta med seg bunnfellinga over i det nye spannet, og at å måtte flytte på det rett før omstikking kanskje vil virvle opp bunnfallet - er dette korrekt tenkt og noe som er viktig, i så fall burde bøkene ha tipset om at man bør sette spannet i primærnæringa høyt nok til at man slipper å flytte på det før omstikking?

Jeg må benytte hevert da spannene ikke har tappekran...
 
Hvorfor skal du stikke om? Jeg bruker som oftest å utsette det til flaskedagen. For å bli kvitt bunnfallet, greit nok, men først og fremst for å få blandet ut karboneringssukkeret best mulig.

Den eneste grunnen jeg har hatt til å stikke om underveis er at jeg trenger gjærkaka på bunnen til et nytt brygg, og det er jo en plausibel grunn. Men ut over det vet jeg ikke om det er så mye å tjene på det. Du utsetter ølet for infeksjonsfare, og det vil du jo unngå.

Andre grunner til å stikke om, noen?
 
Om du mener omstikking for å la ølet stå på et såkalt sekundærkar, er dette helt unødvendig, og fører bare med seg økt fare for oksidering og forurensning. Det har ingen reelle fordeler for ølet. Om du mener omstikking før flasking, bør du gjøre det like før du flasker -- helst når ølet er blitt noenlunde klart, så du ikke får mye bunnfall i flaskene.
 
I skrivende stund har jeg 25L Pils, 25L Wiesen, og 25 Amerikansk Pale Ale til Lagring (mine tre første brygg). I alle oppskrifter står det sekundærgjæring. På pilsen står det 30 dager i primærgjæring og 30 dager i sekundærgjæring før lagring på flaske (en måned) - Pilsen har nå stått tre uker, og jeg tenkte å stikke om Pilsen til helgen og tilsette en pakke gjær for sikkerhetsskyld, og så flaske om en måned.

Både alet og weisen sier ca en uke i primær, og 14 dager i sekundær, og så lagring. Menes da med sekundær = gjæring på flaske, og så lagring på en lavere temperatur, eller at sekundærgjæringen foregår i nytt spann i to uker, og så tappes på flaske?

Jeg har en anelse om at jeg har misforstått fullstendig...
 
Har du en link til oppskriftene? Jeg vil tippe på at de mener lagring på nytt gjæringskar, som ikke er en uvanlig praksis, men det er altså unødvendig og risikabelt. Pilsen ville jeg bare hatt på flaske med litt sukkerlake, lagret ved romtemperatur i 14 dager for karbonering og deretter kaldt i en måned. Du trenger ikke tilsette ny gjær.

De andre ølene ville jeg gitt en uke på gjæringskaret etter endt gjæring, og så hatt på flaske.
 
Her er lenkene til oppskriftene.

Weisen: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,600.0.html - brygget for to dager siden
Pale Ale: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,623.0.html - brygget for to dager siden (vet ikke om denne er engelsk eller amerikansk da gjæren er amerikansk - men øl er det hvertfall :) )
Pils: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,255.0.html - brygget for tre uker siden

Hva gjelder Pilsen har jeg blitt anbefalt å tilsette gjær før sekundærgjæringen da det kanskje ikke er nok gjær til karbonering etter to måneder før flasking.
 
Knut Ankh Amon skrev:
Andre grunner til å stikke om, noen?
Jeg har tappekran og det følger alltid med gjær og humlerester fra primærkaret. Prøvde å IKKE stikke om på et par brygg, men det førte bare til plagsomt mye bunnfall i flaskene.
Dessuten benytter jeg av og til anledningen til å tørrhumle slik at pelletsen blir jevnt fordelt i sekundærkaret (hvis dét i det hele tatt er et poeng...).

Tormoden
 
Vi stikker ALLTID om alle øl vi lager, og har (bank i bordet) ennå ikke hatt problem med infeksjon e.l. Grunnen er at vi gjerne trenger gjær til neste brygg, eller at vi ikke har tid til å flaske ennå og ikke vil at ølet skal stå på gjærkaken for lenge, samt at vi synes ølet blir klarere av det...

Når jeg tenker meg om så flasket jeg en ale direkte fra primærkaret en gang - gikk bra det også.  Det er ikke et must å stikke om, men hos oss er det som sagt blitt rutine.
 
Joachim G skrev:
Hva gjelder Pilsen har jeg blitt anbefalt å tilsette gjær før sekundærgjæringen da det kanskje ikke er nok gjær til karbonering etter to måneder før flasking.

Det var ikke det jeg erfarte på min første pils med karboneringssukker, men at bør være romtemperatur.
 
Dette omhandles i siste nummerf av BYO, og råd der var at skal man stikke om bør det ikke gjøres for sent. Dvs gjør det mens gjæren fremdeles produserer CO2, slik at oksygenen i kar nummer to fortrenges.

Har ikke allverdens erfaring, men har aldri stukket om før den skal på fat, og er fornøyd med det. Har ikke oppdaget noen problemer som ikke litt lagring på fatet etter karbonering og kast av første glass har fikset.

Lever etter reglen KISS!  :neinei: Fungerer for meg!!!!  :yes:
 
De eneste gangene jeg har funnet det nødvendig med omstikking har vært for å tilsette noe i ølet, frukt, humle etc. Mener jeg har fått bedre resultat av tørrhumling av å gjøre det på sekundærkaret. Ellers er det jo praktisk å stikke om for å blande i sukkerlake til flasking.
 
Det ligger jo litt læring i dette også tenker jeg, så å lære seg å omstikke kan jeg vel gjøre først som sist - det virker jo ikke som om det er så mye jobb.

Er det bare å benytte hevert og tappe over alt bortsett fra gjærkaken og annet grums? Er det noen forskjellige prosedyrer eller tips for undergjæret øl versus overgjæret øl? Er det ved omstikking viktig å tenke på at det ikke plasker pga oksidering, eller er det ønskelig med litt mer oksygen til gjæren også på dette tidspunktet? Hva om jeg eventuelt for lagerølet følger rådet om å tilsette mer gjær?

Når det så er tid for sukkerlake, da må jeg vel stikke om enda en gang - eller er det andre mer anbefalte måter å få sukkeret inn i ølet?
 
har montert kran ca 2 cm. over bunnen på gjæringsfatet. og plaserer det høyt under gjæring, slik at det kun trenges en slange fra kranen til bunnen i corneliusen for omstikking. Alt av grums og gjærkaken bli igjen. enkelt og greit
 
Trygve skrev:
Jeg kjøpte en autohevert for en tid siden, og den er en prima sak: http://www.northernbrewer.com/brewing/mini-auto-siphon-3-8.html

Jeg har kjøpt to sett med dunker fra Europris, da fulgte det med en liknende type hevert - fungerer ikke i det heletatt.. tror kanskje disse billigvariantene trekker falsk luft eller noe - for når jeg pumper kommer det ikke noe veske opp i heverten. Kanskje jeg bruker den feil - det skal vel bare være å pumpe opp ølet og sørge for at åpningen på enden av slangen som er utenfor væsken er tett?

Jeg vurderer å gjøre som Magne har gjort, å montere en tappekran på gjæringsspannet, samt en på kokekjelen... når jeg en dag får ånden over meg.
 
magne1972 skrev:
har montert kran ca 2 cm. over bunnen på gjæringsfatet. og plaserer det høyt under gjæring, slik at det kun trenges en slange fra kranen til bunnen i corneliusen for omstikking. Alt av grums og gjærkaken bli igjen. enkelt og greit

Hvordan sikkrer du deg at de delene inni krana er rein og fin? Jeg monterte også kran på karet mitt, men det endte med at jeg brukte krana første gang, men brukte hevert neste gang for så å kaste karet. Hadde jeg hatt en måte for å rengjøre krana før jeg tapper.
 
espen.talset skrev:
Hvordan sikkrer du deg at de delene inni krana er rein og fin? Jeg monterte også kran på karet mitt, men det endte med at jeg brukte krana første gang, men brukte hevert neste gang for så å kaste karet. Hadde jeg hatt en måte for å rengjøre krana før jeg tapper.

Først og fremst "works for me" uten noe om og men. Vasker krana i oppvaskmaskin etter hver bruk og, dersom jeg vil være ekstra forsiktig, sprayer jeg ei dose StarSan opp i tuten før jeg tapper.
 
espen.talset skrev:
Hvordan sikkrer du deg at de delene inni krana er rein og fin? Jeg monterte også kran på karet mitt, men det endte med at jeg brukte krana første gang, men brukte hevert neste gang for så å kaste karet. Hadde jeg hatt en måte for å rengjøre krana før jeg tapper.

Jeg bruker "Kran til gjæringspann Deluxe Produktnr :1829" fra Vin og Bar.
Denne kan demonteres ved å dra den delen som vris - rett ut fra tappedelen. Skrur krana fra gjæringsdunken etter hver bruk og legger alt i Stoutrens for vask (demontert).
Settes sammen igjen ved å presse delene sammen  :ilike:
 

Vedlegg

  • Kran til gjæringsdunk.jpg
    Kran til gjæringsdunk.jpg
    86,8 KB · Sett: 212
Og hvis du bruker den hvite og røde fra Petit, så kan den også deles ved å dra den fra hverandre i to biter - krever litt styrke i klypa.  Det var etter at jeg så hvordan den så ut inni at jeg kjøpte autohevert.
 
Tilbake
Topp