Ønskeliste til Vestbrygg

Her kan alle som skal handle på  Vestbrygg fremover poste sine ønsker mht vareutvalg.  Sett den gjerne opp i rekkefølge, med de du tror du kommer til å bruke mest av først:

Humle
East Kent, Saaz, Heersbrucker, Norther Brewer, Magnum, Simcoe, Amarillo, Nelson Sauvin - alle blomst

Basis Malt
Maris Otter Pale, Pils, Mørk Munchener, Vienna, Hvete, Rug

Spesialmalt/korn
Amber, Bisquit, Torrefied Wheat, Røykmalt

Cara/Crystal
Caramunchen (ebc ca 120), Caravienna (ebc ca 60) Special B, Carapils (ebc ca 20)

Mørk malt
Sjokolade, Kaffe, Carafa Special og Rista bygg

Gjær
- kommer de til å ta inn ofte, så det bestiller vi underveis.

Annet
Korker i alle farger og iallefall svarte
Vaskemidler (kjøp inn i stort, og så doserer dere ut etterhvert som folk kjøper, tips - sjekk Felleskjøpet på Laksevåg - melkebønder har like store krav til hygiene som bryggere)
Mineraler (Kalsiumsulfat, Kalsiumklorid, Kalsiumkarbonat) - også dette kan kjøpes inn i stort og doseres ut etterhvert
Humlepunger
pH-strips av god kvalitet
Klarningsmiddel - (det kan og kjøpes i større kvanta. 30 grams bokser holder ikke til 2 brygg engang hos oss)

Utstyr
Sålenge de skal være der de er er det nok urealistisk å tro at de kan føre særlig mye utstyr, utover det de har.  Men det er vel kanskje lov å ønske.....
 
Tror du fikk med det meste, bortsett fra Columbus. For min del foretrekker jeg pellets (og forresten har jeg en del Columbus fra før, så det haster ikke for min del).
 
Takk til Tryge før gode innspel. Me sett pris på alle innspel for å gjere butikken betre.

Av humla du nemner får me fleire av dei inn i løpet av ei veke, mange av dei andre får me inn når 2011 hausten er klar hos vår leverandør. Eg kan diverre ikkje love alle i blomst, men skal prøve å ha noko i denne forma og.

Av basis malten vil me alltid ha Maris Otter inne, samt Pils/lager malt. Også hvete skal me ha inne som basisutval. Rug og Vienna skal eg prøve å få så snart me handler ny malt.

Spesialmalt: Me fekk faktisk inn ein sekk Amber i dag, så det kan de få ved neste opningsdag. Dei andre skal eg prøve å få tak i ved neste bestilling.

Sjå forøvrig vårt utval på: www.vestbrygg.no

Vårt lokale er diverre begrensa i størrelse, men me vil utnytte den plassen me har til det beste. Og me vil prøve å få inn dei varene som de ønsker.

Kjetil S: Columbus har me ikkje fått inn, grunna utsolgt frå leverandør. Denne vil me få inn ved neste hausting. Det meste av humle vil nok komme i form av pellets, og nokre i blomst.

Igjen takk for innspel.

-Birger
 
Har nevnt dette forslaget for dere på facebooksiden, men tenkte jeg skulle lufte forslaget her også siden det nok er flere lesere her som kanskje kan være interessert!

På grunn av en forkjærlighet for brygg på flasker, og liten mulighet for kjøling av fat, så har ofte den største oppgaven med bryggingen vært å finne flasker, vaske flasker og fjerne gjenstridige etiketter. Kombinert med at man gir bort en god del flasker i presang og kanskje ikke får de tilbake, så er det en konstant kamp for å ha nok flasker til neste brygg... Har prøvd å finne leverandører av gode og billige flasker, men enten har det vært for dyrt/for dyr frakt, eller så har kvantumet vært for stort.

Pga av størrelsen på Vestbrygg sin butikk så er det jo vanskelig å ha en palle med 1900+ flasker stående, men om det hadde gått an å få til en ordning med forhåndsbestilling og avtalt hentedag, så hadde det kanskje vært mulig for dere å foreta pallekjøp av flasker når det har komt inn nok forhåndbestillinger slik at det ikke er nødvendig å lagre flaskene da de blir hentet av de som skal ha de samme dag som de blir levert?

Ellers må jeg bare få rose butikken og initativet opp i skyene, spontanbrygging har aldri vært enklere!:)
 
Takk for gode ord og godt initiativ.

Dette stille me oss sjølvsagt positive til. Kva type flaske er det ein ønske? Ser for meg at 0,5 er det som er mest aktuelt. Mogleg med flip-top? Og kanskje ein kombinasjon av desse to på ei palle.

Foreslår at dei som er interesserte sende meg ein mail på post(a)vestbrygg.no og skriv "flaske" som tittel på mailen. I mailen skriv ein kor mange ein vil vere interessert i, samt type. Så hente eg inn prisar og sender dette ut til dei som er interesserte. Deretter får eg inn dei endelege bestillingane.

God plan? Tek imot innspel med takk.
 
Selv ønsker jeg type "Nøgne Ø" 0.5L flasker, men også større 0.75L/1L flasker ala Kinn og andre flip-top er alle fine ting! Har sett i tråder her på forumet regnestykker fra f.eks Nordic Pack, så det skulle iallefall ikke være umulig å gjennomføre!
 
Har vel sagt det før, men jeg ønsker meg tysk pilsner- og münchenermalt.
 
Gahr skrev:
Har vel sagt det før, men jeg ønsker meg tysk pilsner- og münchenermalt.

Eg har prata med Best Maltz, og rekne med å bestille derfra om ikkje altfor lenge. Me får inn ny leveranse frå Thomas Fawcett snarleg, og må sjå på lagringsplass når me får plass til malt frå tyskland. Men med tanke på kor mykje bergensarane brygge, ser det ut til å ikkje verte lenge til.    :skitbra:

Me får forøvrig inn fleire nye sortar frå Thomas Fawcett. Nokre av desse har vorte spurd etter av bla Trygve. Dei nye er Amber, Røykmalt, Havremalt, Rugmalt og sjølvsagt CaraMalt som ikkje dukka opp sist.
 
Lurt med tysk pilsner og munchener, det sies at Fawcetts versjon av iallfall det siste ikke er det samme.

Hva slags røykmalt er Thomas Fawcetts?
 
Kjetil S skrev:
Lurt med tysk pilsner og münchener, det sies at Fawcetts versjon av iallfall det siste ikke er det samme.

Hva slags røykmalt er Thomas Fawcetts?

Me supplere vårt utval med dei malt typane som de ønske, pils og münchener er notert.

Den røykmalten me får fra Thomas Fawcett no, heite kun "smoked malt". Dei føre også "peated malt" i både medium og heavy, men desse har me ikkje tatt inn. Dersom det er eit ønske, tek me det inn ved neste bestilling.
 
Angående flasker, så fører vinspesialisten 0,5 liters flasker med flip-top. 0,5 flasker med for vanlige kapsler hadde vært flott!
 
BirgerS skrev:
Den røykmalten me får fra Thomas Fawcett no, heite kun "smoked malt". Dei føre også "peated malt" i både medium og heavy, men desse har me ikkje tatt inn. Dersom det er eit ønske, tek me det inn ved neste bestilling.

Nei, peat malt hører vel hjemme i whiskyproduksjon. Men har du noe mer info om denne røykmalten? Jeg finner faktisk ikke noen omtale av den på nettet.
 
Jepp, peat høyre nok heime der. Ser det er ein del som nytter den likavell, så me tek den inn om det er eit ønske.

Røykmalten har eg ikkje noko info om enda. Thomas Fawcett sender meg ei annalyse av alle dei malttypane eg har bestilt etter at eg har send dei bestillinga. Eg skal legge ut infoen frå den. Rekne med at den er like rundt hjørne.
 
Jeg ble oppmerksom på at White Labs har lagt ut liste over årets platinum strains (PDF). Gahr har vel sikkert lagt inn bestilling på WLP009 til mars/april allerede, men jeg vil tippe på at også andre vil ha den.
 
Kjetil S skrev:
Jeg ble oppmerksom på at White Labs har lagt ut liste over årets platinum strains (PDF). Gahr har vel sikkert lagt inn bestilling på WLP009 til mars/april allerede, men jeg vil tippe på at også andre vil ha den.

Takker for tipset Kjetil S, eg skal bestille inn litt WLP009.

Eg har lagt den ut på gjærsida vår. Og me tek imot spesialbestillingar som vanleg. Det vert gjærbestilling ca 1 gong i månaden.
 
Var innom å snakket med Birger på tirsdag og handlet litt :))

Han sa at starsan var på vei inn


Anbefaler alle til å handle her. God service  :)
 
Tilbake
Topp