• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Ønskes Kjøpt Ønsker å kjøpe Speidel 20l eller 50l - plus eller ikke plus

Er naturligvis ute etter en ok avtale - men primært er jeg gira på billig løsning da jeg er usikker på hvor mye dette blir brukt og ønsker heller å teste meg frem.

20 eller 50 liter er et spørsmål som avhenger av plass, konsum kontra hvor ofte du har lyst til å brygge i tillegg til økonomi.

Jeg har hatt 20-liter i 15 år og har innimellom ønsket at jeg hadde hatt en 50-liter.

Men, ved økning fra 20 til 50 er det ikke bare selve maskina som blir større. Du trenger større eller dobbelt så mange gjæringskar, fat, flasker, plass til alt dette samt 16A strømkurs der du brygger.

Du trenger større eller dobbelt så mange gjæringskar, fat, flasker, plass til alt dette samt 16A strømkurs der du brygger.
Slik jeg har forstått Speidel så er det små problemer med kort maltrør å brygge 25 liter batcher på en Speidel 50. Det blir fort verre om man vil brygge en 50 liter batch på en Speidel 20. Jeg hadde ikke vært i tvil i det hele tatt på det spørsmålet. Speidel 50 all the way. 25 liter er bare ett 20-liter fat til tapping, og det er ikke mye om det i et lystig lag med en håndfull tørste kompiser.

Hadde glemt det med kort maltrør!
Ja, har du ellers plass og 16A på plassen du skal brygge blir nok ikke 50 liter mye feil.
Den i linken under er en Preisknuller som de sier på tysk.
Hadde det ikke vært for at den måtte hentes for langt bort for min del hadde jeg tatt den selv. Tror den lett selges igjen for samme prisen om den ikke faller i smak/blir brukt!

Ja, så den der - er heller ikke nærme nok :( Det eneste som er med 50L er at den fort blir hakket mer kronglete å vaske når man er alene - og med mitt setup. 20L er liksom veldig grei å håndtere. I tillegg så er ølkonsumet mitt ganske så lavt, og jeg vil egentlig bare brygge for bryggingens skyld - selv om det naturligvis er moro å teste øla innimellom også (men da holder det med 35-45 halvlitere).

Uansett, veldig bra innspill fra dere - så takker for det.

Ja, så den der - er heller ikke nærme nok :( Det eneste som er med 50L er at den fort blir hakket mer kronglete å vaske når man er alene - og med mitt setup. 20L er liksom veldig grei å håndtere. I tillegg så er ølkonsumet mitt ganske så lavt, og jeg vil egentlig bare brygge for bryggingens skyld - selv om det naturligvis er moro å teste øla innimellom også (men da holder det med 35-45 halvlitere).

Uansett, veldig bra innspill fra dere - så takker for det.
Da høres det jo ut som at en 20-liter er midt i blinken for deg. Og dem er det stadig gode tilbud på på Finn:)

Jeg har ikke prøvd plus. Ideen er jo veldig god med tanke på å slippe dyppkjøler.
Men jeg har lest at andre bruker dyppkjøler i tillegg til kjølekappa. Hvis det er nødvendig for å få tilstrekkelig kjølekapasitet vil jeg si at merkostnaden neppe er verdt det. Men dette må noen med erfaring uttale seg om :)

Personlig ville jeg ikke ha prøvd meg på gjæring i speidelen om min hadde vært tilrettelagt for det, som siste generasjon plus er. Mest for at det binder opp maskina om jeg skulle ønske å brygge igjen før det første ølet var ferdig. Også for at jeg ikke tror at det er gunstig å ha med alt bunnfallet og alle humlerestene fra kok til gjæring. Sist for at hele maskina blir kronglete å flytte rundt på til et sted med gunstig gjæringstemperatur eller å få plass til i et kjøleskap, en fryseboks eller annet gjæringskammer med temperaturkontroll.

Tilbake
Topp