Ønsker hjelp til oppskrift

Hei.

Jeg har en del malt og humle liggende som jeg ønsker å få brukt opp. Kan noen her hjelpe meg med en oppskrift ut i fra det jeg har?

Inventaret er: 4 kg pils, 4 kg vienna, 4 kg special roast, 1 kg caramel pils, Litt rug og litt hvete.

Humle: Saaz, Nelson sauvin, willamette, golding. 100 gram av hver.

Forventer ikke å få brukt opp alt, men noe av dette må da gi et godt øl?

Jeg brygger 25 liter batcher.

På forhånd takk!
 
Hei.

Jeg har en del malt og humle liggende som jeg ønsker å få brukt opp. Kan noen her hjelpe meg med en oppskrift ut i fra det jeg har?

Inventaret er: 4 kg pils, 4 kg vienna, 4 kg special roast, 1 kg caramel pils, Litt rug og litt hvete.

Humle: Saaz, Nelson sauvin, willamette, golding. 100 gram av hver.

Forventer ikke å få brukt opp alt, men noe av dette må da gi et godt øl?

Jeg brygger 25 liter batcher.

På forhånd takk!

Her finner du min versjon av Kinns Bygdeoriginal, et øl som jeg er blitt veldig fornøyd med. Det er en slags tysk versjon av engelsk IPA. Innslaget av Carafa kan du droppe, det er der bare for fargen. Du kan jo legge inn 100 gram Special Roast i stedet. Du kan sikkert bruke like deler pils og vienna i stedet for bare pils, om du vil bruke opp noe av begge, det tror jeg blir godt. Litt hvete for skummets skyld skader sikkert ikke, heller.

Bruk 30 gram hver av Saaz, EKG og Willamette @ 60, og det samme @ 30, og så 20 gram EKG og 20 gram Saaz @ WP.

Jeg brygger 25-26 liter, men tapper av 2 liter som jeg oppbevarer på juiceflasker i frysern og bruker til karbonering (ikke alt, det blir litt mye), og så regner jeg 4 liter svinn i bunnfall i kokekjelen. (Det kan du la stå i egnet beholder til dagen etterpå, og så kan du dekantere mellom en og to liter som du kan bruke til startere.)

Jeg brygger batch sparge, og beregner 78% effektivitet. Men ølet blei sterkere enn beregna. Jeg endte på 5,9%, uten at det blir noen merkbar alkoholsmak.

WLP013 funka veldig bra, men om du foretrekker tørrgjær, er sikkert s-04 helt utmerket. Jeg ville gjære den litt kjølig. 14-16 grader.

Så kan du jo brygge en pils med Nelson Sauvin.
 
Her finner du min versjon av Kinns Bygdeoriginal, et øl som jeg er blitt veldig fornøyd med. Det er en slags tysk versjon av engelsk IPA. Innslaget av Carafa kan du droppe, det er der bare for fargen. Du kan jo legge inn 100 gram Special Roast i stedet. Du kan sikkert bruke like deler pils og vienna i stedet for bare pils, om du vil bruke opp noe av begge, det tror jeg blir godt. Litt hvete for skummets skyld skader sikkert ikke, heller.

Bruk 30 gram hver av Saaz, EKG og Willamette @ 60, og det samme @ 30, og så 20 gram EKG og 20 gram Saaz @ WP.

Jeg brygger 25-26 liter, men tapper av 2 liter som jeg oppbevarer på juiceflasker i frysern og bruker til karbonering (ikke alt, det blir litt mye), og så regner jeg 4 liter svinn i bunnfall i kokekjelen. (Det kan du la stå i egnet beholder til dagen etterpå, og så kan du dekantere mellom en og to liter som du kan bruke til startere.)

Jeg brygger batch sparge, og beregner 78% effektivitet. Men ølet blei sterkere enn beregna. Jeg endte på 5,9%, uten at det blir noen merkbar alkoholsmak.

WLP013 funka veldig bra, men om du foretrekker tørrgjær, er sikkert s-04 helt utmerket. Jeg ville gjære den litt kjølig. 14-16 grader.

Så kan du jo brygge en pils med Nelson Sauvin.

Takk, Finn!
 
Jeg benytter muligheten på på sånne restebrygg til å lage single hop IPA. Blir kvitt all humlen av en enkel type og mye av basis malten. Får på kjøpet gjort meg godt kjent med hva de forskjellig smakene humlene produserer alene.
 
pils, vienna. Litt rug og litt hvete.

35 g Saaz @ 7 min
25 Nelson, WP

tørrhumle med litt ekstra Nelson?

Cara Pils kan du jo også bruke selv om Finn mener det ikke har no poeng, og det kan godt tenkes,
men når du først har det..
 
pils, vienna. Litt rug og litt hvete.

35 g Saaz @ 7 min
25 Nelson, WP

tørrhumle med litt ekstra Nelson?

Cara Pils kan du jo også bruke selv om Finn mener det ikke har no poeng, og det kan godt tenkes,
men når du først har det..

At jeg mener noe er jo ikke noen god grunn til å følge det:). Men siden det bringes opp, så er argumentene godt presentert i denne artikkelen av Scott Janish: Dextrins and Mouthfeel - Scott Janish
 
Låner tråden. Må snart lage en Ipa og tar gjerne mot råd.
Maltbasen er ikke noe hokus/pokus, f eks 10% munic 3-4% hhv hvete og lys cara.
Resten pale, evt en prosent eller to med acid.
Men hva med humla, har lyst å bruke opp to poser Bru-1 og en Pacific gem.
45l i bøttene, sikter på en OG på rundt 1,065. Bu/gu 1 til 1,2. Us 05.
Andre humler på lager er bl a amarillo, cascade, nelson, chinook, mosaic, magnum og sikkert noe mer.
Maks tørrhumling = en pakke på de to bøttene. Ingen tørrhumling er jo det enkleste men å få til noe brukbart med bare
senhumiling i kok og under nedkjøling er kanskje ikke så lett?
 
Låner tråden. Må snart lage en Ipa og tar gjerne mot råd.
Maltbasen er ikke noe hokus/pokus, f eks 10% munic 3-4% hhv hvete og lys cara.
Resten pale, evt en prosent eller to med acid.
Men hva med humla, har lyst å bruke opp to poser Bru-1 og en Pacific gem.
45l i bøttene, sikter på en OG på rundt 1,065. Bu/gu 1 til 1,2. Us 05.
Andre humler på lager er bl a amarillo, cascade, nelson, chinook, mosaic, magnum og sikkert noe mer.
Maks tørrhumling = en pakke på de to bøttene. Ingen tørrhumling er jo det enkleste men å få til noe brukbart med bare
senhumiling i kok og under nedkjøling er kanskje ikke så lett?
Har også 100 gram Pacific Gem hvor jeg ikke har noen klar plan.

Har tenkt litt på mørkere øl. Her er en oppskrifter hvor de muligens kan brukes. Første var en Black IPA tror jeg fant den på HBT. Har ikke testet de selv enda. Bru-1 kan nok erstatte Nelson.


Jeg liker godt Lagunitas sin IPA.

Cascade = Bru-1
Centennial = Pacific Gem
Chinook/ Magnum som bitterhumle.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp