Ønsker skikkelig gode oppskrifter

Da har jeg brygget det første brygget med en oppskrift jeg fant via denne tråden, blir en blonde ale. Satser på at den blir knall! Bobler iallefall kraftig i karet etter 10 timer om ikke annet
 
Jeg har brygget i snart 2 år, med et oppsettet som har endret seg underveis. Nå er det igrunn komplett, og det skal ikke stå på utstyret i alle fall.

Men det er en ting jeg stadig sliter litt med, og det er rett og slett hvor finner jeg de riktig gode oppskriftene?
Mitt beste råd er at du lager egne oppskrifter. Gjerne med utgangspunkt i ting du finner på nettet eller i bøker.

Men bruk tid på å bli kjent med ulike ølstiler. Les deg opp på hva det er som er metodikken bak ølet du planlegger. Hva er konsekvensen av å bruke et malt i forhold til et annet? Hvilke gjærtyper brukes, temperaturer osv.?

Bra utstyr er vel og bra, men det er alle de små detaljene gjennom hele prosessen som lager godt øl. Mange har ikke andre ambisjoner enn å lage et greit øl som de kan severe kompiser på fest. Men hvis du virkelig vil komme videre krever det litt innsats.
 
Sikkert topp å lage egne oppskrifter, med alt det innbærer av prøving og feiling, men for min egen del ønsker jeg bare å få oppskrifter som rett og slett er skikkelig bra så jeg kan lage skikkelig godt øl.

Når jeg finner noe jeg liker, kan jeg heller starte med å prøve å gjennskape et resultat.
 
Tilbake
Topp