Ønsker skikkelig gode oppskrifter

Jeg har brygget i snart 2 år, med et oppsettet som har endret seg underveis. Nå er det igrunn komplett, og det skal ikke stå på utstyret i alle fall.

Men det er en ting jeg stadig sliter litt med, og det er rett og slett hvor finner jeg de riktig gode oppskriftene?
 
I de gode bøkene! Finnes flere tråder med anbefalinger her på forumet. "Brewing classic styles" er selvskreven hvis du liker den amerikanske tolkningen av de ulike ølstilene.
 
I de gode bøkene! Finnes flere tråder med anbefalinger her på forumet. "Brewing classic styles" er selvskreven hvis du liker den amerikanske tolkningen av de ulike ølstilene.

Zainasheff er amerikaner, men vil du si at han tolker de europeiske ølstilene annerledes enn f.eks. tyskere, belgiere og briter? Han forholder seg riktignok til de amerikanske typekriteriene i BJCP, men er de så gale? Jeg har brukt oppskriftene hans en god del, og hvis det har blitt noe galt med ølet, har det ikke vært oppskriftens skyld. Jeg vil virkelig anbefale den boka.

Gordon Strongs Modern Homebrew Recipes har også solide oppskrifter, så langt jeg har prøvd dem.

Begge disse gutta har vunnet en haug med konkurranser, og du kan være trygg på at du får øl som treffer stilen når du følger oppskriftene deres. Så kan du endre dem etter eget hode etter hvert.

edit: Det som er fint med disse bøkene, er at du får resonnementer rundt oppskriftene; og det gir deg muligheten til å lære av dem på en helt annen måte enn av en samling oppskrifter uten begrunnelser for de valgene som er gjort.
 
Sist redigert:
Litt mer: Zainasheffs bok dekker de aller fleste stilene (eller alle?) helt systematisk. Strongs bok er bygget opp litt annerledes, og har en del oppskrifter som ikke passer inn. Men han diskuterer dem alltid i forhold til det, og han har også grundigere resonnementer omkring oppskriftene - og kommer med forslag til hvordan de kan varieres, også. Men jeg ville skaffet meg Zainasheffs bok først, den er nærmest en oppskriftenes ABC.

Ellers har magasinet Brew Your Own (BYO) en masse stoff om ulike ølstiler lagt ut på nett. Søk på BYO+style+navnet på den ølstilen du ønsker å brygge. (Her er forresten den amerikanske klassisfiseringen av ølstiler.)
 
Zainasheff er amerikaner, men vil du si at han tolker de europeiske ølstilene annerledes enn f.eks. tyskere, belgiere og briter? Han forholder seg riktignok til de amerikanske typekriteriene i BJCP, men er de så gale? Jeg har brukt oppskriftene hans en god del, og hvis det har blitt noe galt med ølet, har det ikke vært oppskriftens skyld. Jeg vil virkelig anbefale den boka.

Gordon Strongs Modern Homebrew Recipes har også solide oppskrifter, så langt jeg har prøvd dem.

Begge disse gutta har vunnet en haug med konkurranser, og du kan være trygg på at du får øl som treffer stilen når du følger oppskriftene deres. Så kan du endre dem etter eget hode etter hvert.

edit: Det som er fint med disse bøkene, er at du får resonnementer rundt oppskriftene; og det gir deg muligheten til å lære av dem på en helt annen måte enn av en samling oppskrifter uten begrunnelser for de valgene som er gjort.
Oppskriftene i den boka ble ikke komponert for å være mest mulig tro mot de ulike stilene, men for å vinne konkurranser. Derfor er de basert på den forventning amerikanske dommere har til stilene. Zainasheff har hintet om dette selv, og han har ved flere anledninger skilt mellom øl som er tro mot stilen og øl som kan vinne konkurranser.

Når det er sagt, så har jeg på ingen måte påstått at amerikanske øldommere ikke kan kjenne et godt øl fra et dårlig. Det var derfor jeg anbefalte boka; den gir deg 80 svært gode oppskrifter.
 
Oppskriftene i den boka ble ikke komponert for å være mest mulig tro mot de ulike stilene, men for å vinne konkurranser. Derfor er de basert på den forventning amerikanske dommere har til stilene. Zainasheff har hintet om dette selv, og han har ved flere anledninger skilt mellom øl som er tro mot stilen og øl som kan vinne konkurranser.

Når det er sagt, så har jeg på ingen måte påstått at amerikanske øldommere ikke kan kjenne et godt øl fra et dårlig. Det var derfor jeg anbefalte boka; den gir deg 80 svært gode oppskrifter.

Enig i det der, men gitt at BJCP ikke er helt gale (?), vil det vel ikke være noen motsetning mellom å være tro mot stilen og det å brygge opp mot amerikanske dommeres forventninger. Det ville for så vidt være interessant å høre hvilke stiler uttalelsene til Zainasheff gjelder. Strong sier det om Irish Red (kanskje flere, jeg har ikke sjekket). Det er jo litt interessant, all den stund BJCP vel i stor grad er hans verk:).
 
Om et amerikansk stilregister bommer på europeiske stiler ved å overdrive litt ville ikke overraske meg i det hele tatt. "The American way" er jo å gjøre som andre, bare MER av alt!

Forøvrig ble jeg ganske skuffet over Brewing Classic Styles da jeg ofte syns beskrivelsen/motivasjonen bak var grunn og/eller fokuserte for mye på forfatteren selv. Syns feks de grundige gjennomgangene til byo og andre er mer givende (morsomt nok har Zainasheff skrevet mange av disse også). Ikke en dårlig bok, bare ikke så bra som jeg hadde håpet.
 
Om et amerikansk stilregister bommer på europeiske stiler ved å overdrive litt ville ikke overraske meg i det hele tatt. "The American way" er jo å gjøre som andre, bare MER av alt!

Forøvrig ble jeg ganske skuffet over Brewing Classic Styles da jeg ofte syns beskrivelsen/motivasjonen bak var grunn og/eller fokuserte for mye på forfatteren selv. Syns feks de grundige gjennomgangene til byo og andre er mer givende (morsomt nok har Zainasheff skrevet mange av disse også). Ikke en dårlig bok, bare ikke så bra som jeg hadde håpet.

Han satser litt på en kåserende, underholdende tone; det stemmer det. Strong er grundigere i sin bok. Men jeg synes likevel BCS har vært ei veldig nyttig bok for meg. Jeg kjenner ikke noen annen bok som gjør det samme som den, dvs. er like omfattende.
 
Man kan vel iallfall si at det er en bok som peker en hjemmebrygger veldig i riktig retning. For en som spør etter oppskrifter så er selve oppskriften omtrent bare halvparten av ølet, prosessen fra innmesk til smaking er den andre delen.
 
Hva var det trådstarter ønsket/spurte om? Det er noen som bare lager vas her på forumet,prøver å lese/følge tråder men formange av dem blir kuppet av noen få og ender med bare viss vass. Slutt med det.....
Hm... Spurte vel etter oppskrifter, og så tipser folk om bøker/nettsider. Så kommer en påfølgende diskusjon om disse bøkene/nettsidene er gode og/eller i hvilken grad nevnte kilder er representative for ølstilene eller om de har en amerikansk slagside. Syns det er en legitim og viktig/interessant diskusjon.
 
Blir veldig glad inni meg når jeg finner flasker med hjemmelaget:
Fløyen IPA
Ægir IPA
Henrik double IPA
Halvor IBA
Tsjekkisk pils
Lervig Lucky jack
Lervig Hoppy Joe (amber)
Kinn Vestkyst
Brewdog punk IPA

For meg er disse staple oppskrifter som jeg gjerne brygger igjen og igjen da de rett og slett er fantastisk god å drikke. De sterkeste kan også roes litt ned alkoholmessig ved å kutte litt i basemalt, eller bruke litt mer vann. Er det noe sånt du egentlig spurte etter eller er jeg og på villspor i denne tråden?
 
Jeg forstår ditt spørsmål, Sversimo, og har også noen ganger fundert på det samme. Jeg kan også gå på f.eks. Brewersfriend og søke og en masse oppskrifter, men hvem lager virkelig godt øl?

Jeg har imidlertid kommet til at det er et spørsmål som er umulig å svare på. For det som er godt for deg, er ikke nødvendigvis godt for meg. Noen liker best øl med mye bitterhet, andre med mye humlesmak. Noen foretrekker at ølet nesten ikke smaker øl, mens andre mener at øl skal være så sort og tyktflytende det er mulig å få det.

Også om du f.eks. sier at "jeg skal laget en ipa" vil det være forskjellige meninger om hva som er en god ipa. Bare du kan lage det som er verdens beste ipa for deg.

Jeg har derfor beveget meg mer i retning av å sette sammen egne oppskrifter. Ta f.eks. en oppskrift du synes er ganske god, prøv å finne ut hva du synes kunne vært annerledes for at den skulle vært enda bedre, og gjør en endring på oppskriften du håper skal bevege den i den retningen. Evt bare endre litt på måfå, og se hvordan smaken endrer seg.
 
Tilbake
Topp