Oops! Humlebom! (Høy IBU)

Heisann! Sitter med vørteren kokende ved min side og med håndflaten mot ansiktet. Jeg presterte å tilsette 32 g citrahumle ved kokestart, der det skulle vært 3,2 g! Ifølge BeerSmith gjorde da IBU et hopp fra 30 til 115. Egentlig mer, men jeg har valgt å hoppe over humlingen 5 min før kokestopp.

Noen råd om hvordan jeg kan kompensere for høy ibu, eller må jeg bare la det stå til?
 
enig med loebrygg, 5 minutter utgjør ikke noe på IBU, la det stå til, bitterheten demper seg fort erfarte jeg ved sammen tabbe.
 
OG er på 1.055

Ja, jeg var litt frem og tilbake med meg selv om jeg skulle utelate 5-minuttershumlen, men nå er det gjort. Har tilsatt godt med humle ved whirlpool, og den skal tørrhumles om tre dager, så jeg håper det ikke er for stort tap.

Kanskje maltodekstrin er løsningen? Eller kanskje det går greit uten?
 
med OG på 1.055 og over 100 ibu tror jeg det blir litt ubalanse
Kjør på med tørrhumle som tenkt, men jeg ville også brukt noe maltodextrin eller spraymalt og fått OG litt høyere for balanse
om du da også "tynner" ut ølet litt gjør ikke det no
Brygg en Dobbel IPA! :)

Hva slags øl er det forresten? Oppskrift?
 
Det er jo ikke så mye du får gjort med dette, egentlig. På den annen side så er det en interessant mulighet til å lære. Ølet blir jo garantert drikkelig og kanskje blir det godt. Hvis det blir godt, så kan du jo brygge det samme ølet med litt over 30 IBU neste gang, men uten å gå helt til 100. Blir det helt mislykket, så vet du at du ikke liker øl som er så bitre uten mer balanse fra malt.

Når det er sagt, så er over 100 (beregnede) IBU med OG på 1.055 ganske mye. Det er nok sannsynlig at ølet blir bitrere enn de fleste setter pris på.
 
Når det er sagt, så er over 100 (beregnede) IBU med OG på 1.055 ganske mye. Det er nok sannsynlig at ølet blir bitrere enn de fleste setter pris på.
Det er jo ikke så mye du får gjort med dette, egentlig.

Som beskrevet over er det noe han kan gjøre og det er å balansere ut ølet med mere sødme /fylde i form av spraymalt eller maltodextrine f.eks
 
Fullt mulig å fikse dette til bedre balansert og godt øl.

Bruk spraymalt for å dra SG til 1.065+ og ca en halvkilo sukker for å få OG til 1.075-80

Så har du en DIPA i Two Captains området. Der er 100 IBU vanlig. Det er mulig du må ha litt mer humle på 5 min, WP og tørrhumle.



two+capt.PNG
 
Hva er OG?
https://brewshop.no/produkt/proff/smak-tilsetning/sukker/maltodextrin-25kg ?

Jeg ville ikke kutta ut 5 min humla, da får du bare bitterhet og mindre aroma
Maltodekstrin gir vel ikke noe som helst? Du booster bare dekstrininnholdet, og oppnår i prinsippet bare det samme som om du mesker på høy temperatur.

Du kan kanskje dempe opplevelsen av bitterheta noe gjennom å tilsette litt kalsiumklorid - men da endrer jo ølet samtidig karakter. Blir kanskje bare rart?

Jeg har hatt et par IPAer som blei for bitre. Det hjalp ikke å la dem stå. Jeg drakk noen, men til slutt endte de i dass.

Forslaget til @Oddvar Demmo virker vettugt. Kan ikke se at ikke det skulle kunne funke.
 
Fullt mulig å fikse dette til bedre balansert og godt øl.

Bruk spraymalt for å dra SG til 1.065+ og ca en halvkilo sukker for å få OG til 1.075-80

Så har du en DIPA i Two Captains området. Der er 100 IBU vanlig. Det er mulig du må ha litt mer humle på 5 min, WP og tørrhumle.



two+capt.PNG
Ja, det kan funke. Nå har McAkkar allerede 115 IBU fra bitterhumla, men det spiller antakelig liten rolle, sida du ikke vil oppleve økt bitterhet over det nivået uansett hvor mye humle du hiver oppi. (Sier teorien, i alle fall.)
 
Du øker både OG og FG. Litt enklere enn å brygge nytt øl
Litt kalsiumklorid syntes jeg ikke var en dum ide
Jo, men hva er poenget med å øke OG og FG? Det er det eneste maltodekstrin gjør. Jeg skal ikke si tvert at det ikke vil kunne påvirke munnfølelsen om du bruker nok av det, men ellers er stoffet smakløst.
 
Jo, men hva er poenget med å øke OG og FG? Det er det eneste maltodekstrin gjør. Jeg skal ikke si tvert at det ikke vil kunne påvirke munnfølelsen om du bruker nok av det, men ellers er stoffet smakløst.

Stemmer det, men «body» / fylde kan også gi en opplevelse av sødme. Det er i hvertfall min opplevelse
Og det kan uansett hjelpe å balansere ølet
 

Vedlegg

  • IMG_4440.jpeg
    IMG_4440.jpeg
    449,4 KB · Sett: 9
  • IMG_4441.jpeg
    IMG_4441.jpeg
    373,6 KB · Sett: 9
med OG på 1.055 og over 100 ibu tror jeg det blir litt ubalanse
Kjør på med tørrhumle som tenkt, men jeg ville også brukt noe maltodextrin eller spraymalt og fått OG litt høyere for balanse
om du da også "tynner" ut ølet litt gjør ikke det no
Brygg en Dobbel IPA! :)

Hva slags øl er det forresten? Oppskrift?
Det er en APA basert på denne Nøgne Øen

Takk for tips!
 
Tilbake
Topp