Opp med varmen eller ned med varmen eller først det ene så det andre?

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Blir aldri helt klok på dette med optimale gjæringstemperaturer og styring av dette underveis.

Satt til gjæring en apa med safale us-05 for halvannen uke siden (OG 1.050). Rehydrerte 2 pakker gjær etter alle kunstens regler (27 liter)

De første 3-4 døgnene fikk den stå på 15 grader (kjøleskap med stc1000 og varmekilde).

Siden da har den stått på 17 grader.

Skal tappes på nåkommende søndag (dag 15).

Hvordan ville dere styrt temperaturen fram til da?

a) la den stå på 17 ut tiden
b) heve tempen til 20(?) nå og la den stå på dette
c) heve tempen til 20(?) nå og starte coldcrash mot 3-4 grader på fredag?

Andre meninger?

Dette med å heve temperaturen mot slutten som ofte nevnes: Når er "mot slutten"? Var det dumt av oss å heve fra 15 til 17 når stormgjæringen var ferdig etter 3-4 dager? Skulle vi gjort denne økningen, la oss si, når det var 4-5 dager igjen av det totale løpet på 14-15 dager?

Hva gjør dere andre med rimelige rett-fram ales og us-05?

Jeg pleier å starte us-05 på 16 grader i 4-5 dager..
Øker gradvis til 19-20 grader frem mot dag 11 eller 12..
Så starter jeg coldcrash ned mot 3 grader når det gjenstår 2 eller 3 dager..
Dette er ingen fasit, men har fungert fint her hos meg ☺

Lar det stå på 20 grader vørtertemperatur hele gjæringsforløpet til jeg tapper når jeg bruker US-05 og det meste annen ale gjær. Enkelt og greit. Funker bra, men det er litt uklart av og til avhengig av tørrhumlingen.

Jeg ville gått for a) med mindre du sliter med ting som coldcrashing fikser, eller har gjær som trenger særbehandling.

Alle veier fører til Rom, nesten!

Jeg har en tilsvarende sak. Brukte 1056 (samme som US-05) og har gjæret på ca 18,5 nesten hele tiden, bortsett fra en feil første døgnet hvor jeg var oppe i 22,5. Har satt bøtta i uteboden på ca 16 grader nå, og lar den stå der en stund til. Alternativet er å ta den inn i 22+ grader som inneboden holder. Blir det feil å la vørteren bli sakte kaldere i utebod og evt. kjøre coldcrash (2 døgn?) før flasking?

Jeg kjøler ned ales til 17 grader. Pitcher gjær, stiller inn STC på 18 grader, justerer opp med en grad per døgn til jeg når 20 grader og gjærer ut her til totalt 14 dager

Under gjæring skal ikke temperaturen nedover, da avtar aktiviteten. Oppover er fint, men ikke for store svingninger av gangen.

ved bruk av US-05/wlp001 pleier jefg å la den stå på 19 grader frem til stormgjæringen er over, deretter lar jeg den fullføre på 20 grader frem til coldchrash. Ved coldchrashing senker jeg temperaturen gradvis ned til 3-4 gradert over 2-3 dager.

Selve gjæringen på mitt brygg var ferdig lenge før jeg lot temperaturen synke litt. Siden jeg bruker uteboden så vil temp følge utendørs temp, men med veldig lite variasjon. Blir det 0 grader ute så er det fortsatt 15 grader i boden min en god stund. Jeg tviler sterkt på at kjølig temp på en ale ødelegger mye. Det senker muligheten for alle mulige uting å snike seg oppi også.

Selve gjæringen på mitt brygg var ferdig lenge før jeg lot temperaturen synke litt. Siden jeg bruker uteboden så vil temp følge utendørs temp, men med veldig lite variasjon. Blir det 0 grader ute så er det fortsatt 15 grader i boden min en god stund. Jeg tviler sterkt på at kjølig temp på en ale ødelegger mye. Det senker muligheten for alle mulige uting å snike seg oppi også.
Kjører også "bodteknikken". Gangen til boden holder 16 grader - brukes til stormgjæring. Boden holder 18-19-20-grader - brukes som "hovedgjæringssentral". Og så har jeg en minibod som holder 13 grader - brukes til en kvasivariant av "cold crash", samt lagring av ferdig øl.
Funker.

Tilbake
Topp