Oppdaterte data for Maridalsvannet

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Hei,

Mitt først innlegg her dette, men jeg tenkte at dere garva bryggere der ute også kunne ha glede av dette. Brygget min første batch i helgen, og jeg har som nybegynner valgt å fokusere på meskeprosessen. Blant mine antagelig overivrige forberedelser fikk jeg etter en henvendelse til vannverket følgende svar fra en av ingeniørene der i sept2018:
<<
Innholdet av magnesium, natrium, sulfat og klorid i drikkevannet endrer seg lite over tid, og vi analyserer derfor ikke for disse parameterne mer enn fire ganger i året. Kalsium og alkalitet blir analysert hver uke, mens bikarbonat ikke er en parameter vi analyserer for. De nyeste resultatene er:

Kalsium 16,2 mg/l
Alkalitet 0,627 mmol/l
Magnesium 0,48 mg/l
Natrium 1,78 mg/l
Sulfat 14,1 mg/l
Klorid 2,61 mg/l
>>
Basert på dette (og info fra kommunens side) kunne jeg beregne bikarbonat i BeerSmith, og har derfor i tillegg til det ovenfornevnte følgende vannprofil.
PH 7,46 og bikarbonat 38ppm

Håper noen av dere vil ha glede av dette!
 
Takk. Interessant! De fleste verdiene var ikke veldig forskjellige fra de jeg hadde notert fra før. Bortsett fra to ganske vesentlige:
Fra tidligere rapporter har jeg notert meg klorid 7 mg/l og sulfat 4,8 mg/l som middelverdier.

Når du nå oppgir hhv. 2,6 og 14,1 ovenfor, er det betydelig forskjellig!
 
Det kan muligens være interssant å få alle fire målingene ila ett år for disse verdiene, sikkert vår/sommer/høst/vinter.
 
Det kan muligens være interssant å få alle fire målingene ila ett år for disse verdiene, sikkert vår/sommer/høst/vinter.

I henvendelsen min skrev jeg at vi som drev med ølbrygging gjerne ville ha oppdaterte verdier, og ikke data publisert fra året før. Jeg foreslo da at det ville være god kundeservice som ikke krevde mye arbeid å publisere dette fortløpende.

"De registrerte mitt innspill, og skulle ta det til vurdering".....

Betyr vel at de ikke gidder å gjøre noe. Men kanskje om de får flere henvendelser.... ;)
 
I henvendelsen min skrev jeg at vi som drev med ølbrygging gjerne ville ha oppdaterte verdier, og ikke data publisert fra året før. Jeg foreslo da at det ville være god kundeservice som ikke krevde mye arbeid å publisere dette fortløpende.

"De registrerte mitt innspill, og skulle ta det til vurdering".....

Betyr vel at de ikke gidder å gjøre noe. Men kanskje om de får flere henvendelser.... ;)

De har det i loggen sin. Det er vel egentlig bare å be om de kvartalsmålingene i x tid tilbake, så ser man muligens en trend om hvordan vannet forandrer seg med årstidene. Uansett så er ikke den forskjellen mellom det du presenterte og det @Jørgen O satt på så fryktelig stor. Man merker neppe særlig forskjell på 11 PPM i praksis, spes ikke hvis man tilsetter i mesk. Men det er jo alltid artig å ha riktige data.
 
Dette er jo ikke middelverdier, men faktiske verdier fra siste måling. Hvor gamle er de målingene du sitter på?

Jeg har basert meg på de siste middelverdiene publisert på kommunens nettsider. (Eller rettere sagt sist jeg sjekket dem.) Som Miguel sier, merker vi neppe forskjellen, men det er interessant å se på hvilken måte målingene svinger gjennom året.
 
Siden det er en offentlig etat som har disse målingene burde det egentlig vært lagt ut via et API slik at det kunne hentes ut av hvem som helst.
Litt slik som man kan hente ut yr.no sine data via et API
 
Tilbake
Topp