Oppdyrking av brett og bakterier fra polet?

Det snakkes mye om å dyrke opp brett og bakterier fra flasker. Jolly pumpkin skal ha noe veldig kapable basselusker i seg som tilfører en god del mer trøkk enn hva WLP og Wyeast pusher.

Noen som har hatt hell med denne fremgangsmåten med øl fra polet?

@Bernts har gjort dette med stort hell fra RR Sanctification-flasker

Boka Yeast har noe om dette, mener jeg.

(Ikke om Bernts spesifikt, men oppdyrking fra flasker generelt)

Sist redigert:
Jg hadde med en sur saison på PF nå, med bl.a. slanter fra Jolly Pumpkin. Jeg tilsatte bare i sekundær, uten å dyrke opp noe mer, og det ble ganske bra det.

Det anbefales vanligvis å lage en stegvis starter. Hvis du googler litt så finner du nok bra med info.

Starter for bakterier og gjær har jeg ikke noe problemer med å få til. Jeg bruker DME med druesukker slik at bakteriene får det litt lettere i begynnelsen og pleier å dyrke opp på 25-30 grader - i hovedsak anaerobt.

Grunnen til at jeg spør er fordi mye øl er filtrert eller hurtigpasturisert. Filtreringen tar jo bort gjærcellene og pasturiseringen tar livet av alt. Mesteparten på listene til Tonsmeire er ikke tilgjengelig, dessverre og derfor tenkte jeg å fiske etter erfaringer herifra.

Etter å ha vært på kurs hos Smakselv så kan jeg melde om at Wild Beer Co's "Modus Operandi" en ufiltrert og upasturisert øl som burde egne seg bra. De andre surølene deres også, men disse er ikke tilgjengelige på polet.
Surt at jeg ikke får tak i Jolly Pumpkin i Norge (eller Sverige). Skal til USA i Mai, satser på å få med et par flasker hjem.

Om man lager en surølvørter og bare pitcher litt dregs fra noen flasker, kan man få problemer med underpitching av bakterier på samme måte som underpitching av gjær? Jeg tenker jo det at på surølbryggeriene i belgia kommer jo bugsene fra lufta, og den "pitchingen" kan jo heller ikke akkurat være 100% optimal...

(jeg snakker om dregs fra geuze o.l. i en hjemmelaget lambic eller annen 100% sur øl)

Ja, men bakterier blir ikke stresset. De kan god bli utkonkurrert. Hvis en f.eks. vil at lacto skal dominere så bør det helst ikke være for mye gjær der i begynnelsen.
Derfor er det vanlig å starte bakteriekulturer også.

Cantillon og Boon skal være bra iflg boka Yeast. Førstnevnte er sjelden tilgjengelig, men Boon burde være ganske lett å finne. Drie Fonteinen funker nok også bra. Hadde nok kjørt på med hovedgjær + lacto eller en sour mix, og kjørt på med flaskerester mens det er nok sukker til å gi nevneverdig syre. Har jo egentlig planer om slikt for våren, men så er det å få tid til alt.

Sist redigert:
De hadde Jolly Pumpkin hos Gulating i Trondheim for et par uker siden, men ikke sist jeg var innom.

Det går sikkert også an å sende mail til bryggeriene og spørre direkte, hvis det er spesielle flasker du har lyst til å teste ut?

Kunne vi forsøkt å lage en lignende oversikt lik den Tonsmeier har laget, men for norske forhold? Gjort litt research på de øla som er lette å få fatt i på polet f.x., og så tatt det derfra?

Jeg har dyrket opp fra Brouwerij Van Honsebrouck N.V. – St. Louis Gueuze Fond Tradition

Det gikk veldig greit. startet med 50ml. Lurer på å bruke dette til primær, men det kan vel ende med bakterieovertak.

Fikk svar fra NØ nå. Kriek of Telemark er pasturisert. Tindved tilsettes Brett ved flasking og disse er nok fortsatt i live. Dog er de neppe særlig spennende siden NØ ikke har egne bakterie- eller gjærkulturer.
Så lagring av Kriek of Telemark har ingenting for seg. Den er dog såpass sur at du kan sikkert bruke den til å justere ph. :)

Eg har gode erfaringar med Orval, Cantillon og 3 Fonteinen. Fungerer som hakka møkk. Tilquin bør nok gå fint det og, og dei er vel litt meir tilgjengeleg i Noreg samanlikna med Cantillon og 3 Fonteinen? Elles har jo Systembolaget ei rekke fine belgiske surøl, for dei som kan ta seg turen inom Sverige.
Spontanserien til Mikkeller bør fungere, men eg har ikkje prøvd det før. Dei er i allefall ikkje pasteurisert, og så vidt eg veit filtrerer ikkje De Proef.

Tilbake
Topp