"Oppgradere" APA-sett til IPA?

Hei! Jeg bestilte før helgen noen maltpakker, og en av de var en APA. Etter å ha smakt på mitt siste brygg, som var en IPA, har jeg nå lyst å fyre på med litt ekstra humle.

APAen inneholder:

89% pale ale malt
9% cara
2% hvete
25g Columbus 15% alfa
100g Cascade

IPAen inneholder:
86% pale ale malt
7% red x
6% hvete
1% bisquit
50g galena 13% alfa
200g cascade

Gjæren er den samme i begge settene. Er det noen som har et tips til hvilken humle jeg kan/bør kjøpe for å få et resultat av APAen som er mest mulig likt IPAen? :)
 
Å lage to IPAer med helt lik humlesammensetning kan være kjekt det, men jeg ville gått for annerledes humle. Er mye spennende å finne i butikkhyllene! Kikk litt rundt på oppskrifter og les litt smaksnotater om humletypene til du finner noe som høres godt ut. Det finnes mange humlesammensetninger som gir en god IPA! I første omgang kan du jo ta for deg amerikanske humletyper, for å ikke gå seg helt vill. Hvis du vil ha mer av den IPAen du allerede har laget senere er det jo bare å kjøpe inn mer ingredienser ;)
 
Jeg savnet kanskje en liten sitrusaroma i IPAen, til tross for at det er en av de beste ølene jeg har smakt. Kanskje jeg kan prøve meg på tørrhumling for å få frem litt mer aroma av f.eks amarillo?

Edit: Om jeg bruker samme humlen eller ikke spiller for så vidt ingen rolle, men jeg vil gjerne ha noe i samme bane. :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp