Oppgradering!

Har siden januar brygga 10-12 litersbatcher, og kommer til å fortsette med dette, men da jeg snubla over noen billige varmtvannstanker, så var det bare å samle 3 kompiser og oppgradere.

Har totalt 4 tanker på 100 liter hver som skal være henholdsvis HLT, MLT og BK i HERMS-oppsett, og den siste skal være en fattigmannsspeidel(heretter FS), der vi bruker vann fra HLT til skylling.

HLT er fyrt med 3kW Burco-element, kontrollert med Sestos PID.

MLT har avtagbart dreneringsmanifold laget av kobberrør, og avtagbart overrislingsmanifold, og mesken blir sirkulert gjennom en HERMS-kolbe, eller vannkoker om du vil. Elementet er styrt av PID.

BK er fyrt på propanbrenner og har ingen andre kule funksjoner enda. Har planer om whirlpool etterhvert, får drive det rundt med bryggesleiv foreløpig.

FS er fyrt på lignende Burco-element som HLT, med Labb-dunk som maltrør, og styrt av Auber PID.

Alle kraner skal ha billige QD-koblinger i plast, slik at vi bare har behov for 2 pumper, av typen MD-10R(Iwaki-klone såvidt jeg har forstått).

Budsjettet vårt er på 6000, og jeg tror vi skal komme oss fint innenfor det. Om du er litt mer interessert i hvilke komponenter og slikt vi bruker, så ligger handlelisten med en god del linker her. (Merk at listen ikke er 100% komplett)

Oppdaterer tråden fortløpende med fremgang, bilder og eventuelt tegninger!

Under er noen bilder fra anskaffelsesdagen, fikk strippet dem for isolasjon og kuttet toppen på to av dem.
 

Vedlegg

  • IMAG0231.jpg
    IMAG0231.jpg
    662,6 KB · Sett: 1.108
  • IMAG0232.jpg
    IMAG0232.jpg
    634,6 KB · Sett: 1.126
  • IMAG0233.jpg
    IMAG0233.jpg
    815,3 KB · Sett: 1.132
  • IMAG0234.jpg
    IMAG0234.jpg
    873,1 KB · Sett: 1.107
Dette var kult, moro med budsjett...


Disse pumpene? Kan du bruke disse til sirkulering i mesken?
 
Jeg tror pumpene skal takle den jobben greit, uten at jeg er for sikker!

Leste en post om pumpen i Protto sitt bryggeri, og den brukes fint til sirkulering, men han har et mindre bryggeri så jeg er spent på hvordan den takler oppskaleringen.
 
Slystr skrev:
Dette var kult, moro med budsjett...


Disse pumpene? Kan du bruke disse til sirkulering i mesken?
Jeg bruker md-15 den er noe storre en md-10.
Med hermscoil i systemet sirkulerer md-15 nok, men md-10 kan muligens bli litt liten. Det avhenger mye av motstanden i sirkuleringsløyfen.
Uten hermscoil går det nok uten problemer, men fult mulig man klarer det md også.
Ville ihvertfall hatt minst mulig høydeforskjell på pumpen og utløpet.
 
magne1972 skrev:
Slystr skrev:
Dette var kult, moro med budsjett...


Disse pumpene? Kan du bruke disse til sirkulering i mesken?
Jeg bruker md-15 den er noe storre en md-10.
Med hermscoil i systemet sirkulerer md-15 nok, men md-10 kan muligens bli litt liten. Det avhenger mye av motstanden i sirkuleringsløyfen.
Uten hermscoil går det nok uten problemer, men fult mulig man klarer det md også.
Ville ihvertfall hatt minst mulig høydeforskjell på pumpen og utløpet.

Ser at det er litt over 150 kr forskjell mellom MD-10 og MD-15, så for å unngå å kjøpe pumper som ikke drar nok, så gikk jeg opp til MD-15. Slike tilbakemeldinger er gull verdt for noen som gjør dette for første gang!

Men du Magne, har sett at du har god peil på elektrisitet. I dette opplegget har vi 2 stk. 3kW Burco elementer og 1 stk 2kW vannkoker og to pumper som på det meste skal kjøre samtidig, hvordan blir det i forhold til kurser og slikt, jeg regner med at vi bør fordele det på to kurser?
 
Jeg er ingen elektriker, men en trefas 16A er vel ikke nok?

16x230x1.73= Nesten 6,4kw. (1.73 er rundet av rota av 3)

Såvidt jeg kan se trekker de 8kw pluss to pumper.
 
magne1972 skrev:
Eirik Furenes skrev:
1 stk 3 fase 16 A skal være nok. Den kan belastes med 11 kW. Hver fase tåler 3,6 kW.
Det regnestykket vill jeg gjerne se :)

:)
Regnestykket ser slik ut : en 16A kurs tåler 3,6 kW, og 3 av dem tåler 3 ganger mere siden det er 9 sikringer der, men en 3 fase 16 A tåler bare 6,4 kW.


Og god Natt
 
magne1972 skrev:
Oddvar Demmo skrev:
magne1972 skrev:
Eirik Furenes skrev:
1 stk 3 fase 16 A skal være nok. Den kan belastes med 11 kW. Hver fase tåler 3,6 kW.
Det regnestykket vill jeg gjerne se :)

:)
Regnestykket ser slik ut : en 16A kurs tåler 3,6 kW, og 3 av dem tåler 3 ganger mere siden det er 9 sikringer der, men en 3 fase 16 A tåler bare 6,4 kW.


Og god Natt
:)
Ja, det er på plass med en god spøk etter ei lang og hard uke !
 
Kommer an på om du er tilkoblet et tn nett eller et it nett. I TN nett har du 3 faser, 1 nøytral leder og beskyttelsesleder (jording). Mellom hver enkelt fase og nøytrallederen kan du belaste 16 A (altså 3,6 kW).
 
Tja, 3 fase kurs 400 V gir deg ca 11 kW men ikke vanlig å bruke for en hjemmebrygger eller andre uten da å stjernekoble som gir deg 6,4 kW
3 enfase kurser i 400 V gir deg 230 V = 3 X 3,6 kW = ca 11Kw
eller 3 tofasekurser i 230 V anlegg
mens 3 fase kurs i 230 V anlegg gir deg 6,4 kW

Håper det ikke gikk i ball  EDIT: men det gjorde det men er rettet

Bruk av N og L i 400 V anlegg er en enfasekurs
Bruk av L1 og L2 i 230 V anlegg er en tofasekurs
 
Eirik Furenes skrev:
Kommer an på om du er tilkoblet et tn nett eller et it nett. I TN nett har du 3 faser, 1 nøytral leder og beskyttelsesleder (jording). Mellom hver enkelt fase og nøytrallederen kan du belaste 16 A (altså 3,6 kW).

Ja men då snakkar du om tre separate 16A kursar frå eit 400v anlegg (TN).

Trefase 230v 16A er fortsatt 230x16x1,73= ca 6,4kw.

Har du tre separate 16A kursar supplert fra ein felles 230v trefase (IT nett) og likt fordelt vil du kunne trekke 3,6kw x 3, og på trefasesida vil straumen i kvar av dei tre fasane bli
I=(3,6kw x 3) / (230v x 1,73) ca 27A.
 
Har jeg forstått det riktig, at dere tenker å varme en batch, nermere 100ltr gjennom en varmekolbe som er trykt ned i en vannkoker?
 
Nei, vannet varmes først opp i hlt som har et 3000w element, så overføres vannet til meskekaret som holder varmen gjennom mesketiden ved hjelp av spiralen i vannkokeren.
 
Ny mekkedag i går. Meskerør til fattigmannsspeidelen er klart med falskbunn, og vi fikk begynt på manifolden i meskekaret. Støtte på problemer da kobberrørene og t-koblingene ikke passet sammen, så må finne nye t-koblinger med riktig dimensjon. Fikk også grovvaska to av karene, så nå er de skinnende og fine.

QD-koblinger i plast og slange hentet vi hos Katla i går, slangen kjennes helt fantastisk ut.
 

Vedlegg

  • IMAG0241.jpg
    IMAG0241.jpg
    1 MB · Sett: 395
  • IMAG0242.jpg
    IMAG0242.jpg
    686,7 KB · Sett: 401
Tilbake
Topp