Opplandsmesterskap 2018

gravid

Dommer
Hei alle som deltok i årets Opplandsmesterskap.

All øle er nå smakt, dømt og vinnerene er kåret.

Komplett dommerskjema for alle 42 innleverte øl vil legges ut på Norbrygg sine nettsider i løpet av uken.
Jeg vil også oppdatere denne posten med en pdf i morgen da jeg har fått scannet inn alle skjema.

Så vil vi få benytte anledningen til å takke alle som leverte inn bidrag til konkurransen. Det var veldig høyt nivå i år, og mange gode øl som brygges der ute i Oppland.
En spesiell gratulasjon til de som stakk av med pallplassene.

edit:
Da er dommerskjema lagt til, og en oversikt med hvilket Deltagernummer hver øl er tildelt.
Deltagernummer er altså den GRØNNE kolonnen.
Og det er dette tallet du skal se etter i Dommerskjema.

mvh.
Fredrik Fløgstad
leder Norbrygg Oppland
 

Vedlegg

  • Dommerskjema Opplandsmesterskap 2018.pdf
    3,6 MB · Sett: 88
  • Deltagernummer Opplandsmesterskap.pdf
    41,1 KB · Sett: 44
Sist redigert:
Tror det er på tide og sette han der Olsen i karantene snart :)
Neida
Flinke bryggere skal hedres
Gratulerer Jørgen !!!
Gratulerer til dere alle
 
Oi, så morsomt! :D

Og så på gærne si'a ta Mjøsa a, gett!

(Dom sku bære ha visst at je opprinnelig er brumunddøl! )
 
Sist redigert:
HVA!? :eek:

Har det sneket seg inn en Hedmarking i Opplands-mesterskapet?
Dette var jo i bunn og grunn en konkurranse for medlemmer i Oppland, men da vi faktisk har glemt å presisere dette eksplisitt i innkallelsen vi la ut, så får vi la det gå for denne gangen.

Kan du @Jørgen O sende meg en PM med kontaktinfo, så vi kan avtale levering av premie og diplom :)
 
Ikke nok med at vi tapte KM 6 div mot Nes i helga,men at en fra gærne sia "robbet" meg fra pallen... her å!! Hm Neida bare ironi Gratulerer :)
 
Så gøy at pilsen din har gjort det så bra! Min Imperial Stout havnet på 4. plass. Er det lov å spørre om oppskriften @Jørgen O

Oppskriften er ganske rett fram - det er mest prosess som er avgjørende for å lykkes med (tysk) pils. Her er mine tips:
  • 95-100 % pilsnermalt. Du kan eventuelt tilsette noe lys münchermalt, melanoidinmalt, carapils, hvete eller annet for å gjøre den litt mer kompleks. Men husk at tysk pils skal være lys.
  • Juster meskevann for å framheve sulfat framfor klorid (for eksempel 2:1), og bruk melkesyre for å justere meskevannet til pH på 5,2-5,3.
  • Legg hovedmeskesteget lavt for å få bra utgjæring (jeg bruker 63 grader)
  • Jeg har brukt Magnum som bitterhumle, Mittelfrüh som smaks- og aromahumle.
  • OG 1,046-1,048, FG 1,008. Tysk pils skal være bitter, tørr og skarp.
  • WLP830 eller din foretrukkede gjær i rikelige mengder, start gjæringen lavt (for eksempel 8 grader).
 
Sist redigert:
Oppskriften er ganske rett fram - det er mest prosess som er avgjørende for å lykkes med (tysk) pils. Her er mine tips:
  • 95-100 % pilsnermalt. Du kan eventuelt tilsette noe lys münchermalt, melanoidinmalt, carapils, hvete eller annet for å gjøre den litt mer kompleks. Men husk at tysk pils skal være lys.
  • Juster meskevann for å framheve sulfat framfor klorid (for eksempel 2:1), og bruk melkesyre for å justere meskevannet til pH på 5,2-5,3.
  • Legg hovedmeskesteget lavt for å få bra utgjæring (jeg bruker 63 grader)
  • Jeg har brukt Magnum som bitterhumle, Mittelfrüh som smaks- og aromahumle.
  • OG 1,046-1,048, FG 1,008. Tysk pils skal være bitter, tørr og skarp.
  • WLP830 eller din foretrukkede gjær i rikelige mengder, start gjæringen lavt (for eksempel 8 grader).
Testet 833 mot 830 noen gang eller?
 
Testet 833 mot 830 noen gang eller?

Nei, har du? Jeg har lest mye om andres erfaringer med disse to på nettet, og inntrykket er at 833 framhever maltpreget i større grad. Nå har jeg blitt veldig glad i smaken av 830 også, men det hadde vært interessant å ta en split batch og teste 830 mot 833.
 
Nei, har du? Jeg har lest mye om andres erfaringer med disse to på nettet, og inntrykket er at 833 framhever maltpreget i større grad. Nå har jeg blitt veldig glad i smaken av 830 også, men det hadde vært interessant å ta en split batch og teste 830 mot 833.
Har planer om en batch med 833 i løpet av en måneds tid, men ble nysgjerrig da jeg så at du har brukt 830 med godt resultat. Mener at ihvertfall Gahr har snakket varmt om 833, selv har jeg ikke brukt noen av de tidligere
 
Oppskriften er ganske rett fram - det er mest prosess som er avgjørende for å lykkes med (tysk) pils. Her er mine tips:
  • 95-100 % pilsnermalt. Du kan eventuelt tilsette noe lys münchermalt, melanoidinmalt, carapils, hvete eller annet for å gjøre den litt mer kompleks. Men husk at tysk pils skal være lys.
  • Juster meskevann for å framheve sulfat framfor klorid (for eksempel 2:1), og bruk melkesyre for å justere meskevannet til pH på 5,2-5,3.
  • Legg hovedmeskesteget lavt for å få bra utgjæring (jeg bruker 63 grader)
  • Jeg har brukt Magnum som bitterhumle, Mittelfrüh som smaks- og aromahumle.
  • OG 1,046-1,048, FG 1,008. Tysk pils skal være bitter, tørr og skarp.
  • WLP830 eller din foretrukkede gjær i rikelige mengder, start gjæringen lavt (for eksempel 8 grader).
Flott! Takk skal du ha!
Blir alltid så usikker på hvilken vannprofil jeg skal bruke på lys lager. Brygget med münich vann på forrige lager, sulfat:klorid 120:60, ble veldig fornøyd med den.
Igjen, gratulerer!
 
Tilbake
Topp