1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Opplandsmesterskap 2018

En tråd i 'Oppland' startet av gravid, 14 Okt 2018.

1. Sveen

Sveen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vil først gratulere!

Hvordan gjærer du videre? Justerer du noe mer, eller står den på 8 grader i 3 uker?

2. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Takk, takk. Et typisk gjæringsforløp kan se slik ut:
    Pitch på 7-8 grader, og sett til 8 grader første døgn. Deretter har jeg pleid å øke gradvis opp til 10 grader i løpet av de to-tre neste dagene. Etter 4-5 døgn, når jeg har nådd forventet 2/3 utgjæring (SG rundt 1,021 - jeg bruker Tilt), justerer jeg opp gradvis til 16-18 grader i løpet av et par dager. FG nås som regel før jeg når topptemperaturen. Jeg lar deretter ølet stå bortimot en ukes tid på denne temperaturen før jeg gradvis senker temperaturen mot null for cold crash og gelatin. Tapping tre uker uker etter brygging.

Sveen liker dette.
  3. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kjører du noen utvida lagering etter tapping?

4. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Jeg lagrer uansett alt (ferdig) øl kaldt i kjølerom/kjøleskap. (Det som tappes på flaske står naturligvis en stund i romtemperatur for karbonering først.) Flaskene jeg vant med i Oslomesterskapet hadde bare rukket å stå kaldt i 2,5 uke.

erikraude liker dette.
  5. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Står akkurat (igjen) og må vurdere om jeg skal flaske lagerøl først, og så lagre, eller lagre først og så flaske. Greit å vite at det funker å flaske først. :)

6. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tror det spørs lit på hva du evt har tenkt å lagre det på. Lufttett er jo selvsagt mest ønskelig.

7. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei, det er jo flasker eller gjæringskar, da.

8. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvis du tar hurtigvarianten som Jørgen O, så er det kanskje bare å ta det på flasker, for da har du jo fått alle poengene dine i gjæringsdunken? Men da får du jo mer gjær over på flasker forsåvidt.. What to do.

9. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har vel egentlig tatt det på flasker før, og det har blitt bra, det, men jeg har stadig en idé om at jeg skal gjøre det på fat. Veit ikke hvorfor, da.

10. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mange veier til rom. Du får mindre gjær over på flasker hvis du gjør det på fat med ubåt iallefall. Og du får full kontakt med gjæren noe som er viktig hvis du gjør kaldfermentering. Hvis ikke, så tenker jeg egentlig bare gjærmengden. Noen av lagerstrainsene kan ta veldig lang tid å bunnfelle.

11. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kan jo gi den et par ukers cold crash før flasking, selvsagt. Da får ihvertfall mye felt ut.

12. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er jo det aller enkleste. Hvis bøtta er helt tett iallefall.

13. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tja, den er så tett som sånne bøtter blir. Kunne sikkert blitt tettere med et par dl Tec7, men den er ihvertfall tett nok til å suge vann opp i co2-feller.

Del denne siden