Oppskrift Belgisk trippel IPA

Hei,

Tenkte å brygge en belgisk trippel med humle, så får jeg brukt opp litt humlerester også. Slik er oppskriften:

Malt:
10,2 kg pilsner
1,8 kg kandisukker

Humle:
60 min - magnum 50 g
20 min - cascade 20 g + citra 20 g
5 min - saaz 70 g
tørrhumling cascade 40 g

Gjær: WLP550

Mesk: 65 C i 60 min + 78-80 C i 5 min

Ser det bra ut?
 
tror ikke du kan trå feil med den der
hvilken OG, IBU sikter du deg inn på?

nå fikk jeg lyst til å tørrhumle Tripelen min med Amarillo og Columbus
men det får evt. bli neste gang
 
Sist redigert:
Hører jeg belgisk IPA tenker jeg amerikanske humler fermentert med belgisk gjær. Ifht den definisjonen ville jeg byttet om på ting. Vet ikke hvor mye du har, men ville byttet om på saas og cascade+citra. Du "kaster bort" citraen sett i amerikanske humleøyne ved å la den koke i 20 min. Saaz tåler koking mye bedre mtp smak/aroma. Hvis det er fjorårets saaz så er jo den ca null alfasyrer (rundt 2.1%), så hvis du bytter om kan du heller legge på mer magnum.
 
Kanskje litt lite tørrhumle? Klarer ikke helt å se volumet, men 40g på 20-25l er vel ganske så beskjedent. Personlig humler jeg glatt 100-150g på 22l i dunken.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Kanskje bare flytte tilsetningen ved 20 min til tørrhumle? Ut fra maltmengden ser det ut til at det hvertfall ikke er snakk om noe mindre enn 25 liter...
 
Ellers kan det se ut som vi går for en belgisk IPA i stedet. Magnum som bitter humle. Hop bursting med cascade de siste 15 min. Ytterligere tørrhumling med cascade. Nesten en Nøgne Ø IPA hvor bitterhumle byttes med magnum og benytter belgisk gjær i stedet

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp