Oppskrift julebokk, ønsker innspill

Hei, jeg tenkte å prøve meg på en etterligning av Ringnes Julebokk.
Hva tror dere om følgende maltsammensetning:

- Munich Light 42,9 %
- Pilsner malt 41,4 %
- Cara Amber 7,1 %
- Crystal 50 L, 7,1 %
- American Chocolate 1,4 %

Er det påfallende mye eller lite av noe her? Burde jeg tatt med noe fargemalt i tillegg, i så fall hvor mye?

Skal gjæres med 34/70, humlen er Perle, kun bitterhumle ca. 22-23 IBU.

Fikk tips om denne på juleøllanseringen på Rignes EC Dahls ifjor. De bruker kun karamellmalt og mørk karamellmalt som spesialmalt.

Ok, takk for info. Vil gjerne høre hva folk mener om den mengden krystallmalt jeg tenker å bruke; blir det alt for mye med 7 % eller virker det fornuftig i et så tungt øl?

Du har 14.2% crystal/cara i oppskriften din, noe som jeg mener er nok. Jeg ville ha brukt mørk munich, og større mengde.

Jeg hadde nok kjørt på med mer munich i forhold til pilsner - mer et 3/1 forhold enn 1/1(eller bare kvitte deg med pilsneren!). Trur også at du før mer den backsmaken om du kjører kun tyske ingredienser, så kanskje å bytte ut crystal50L med caramunich II/III og american chocolate med carafa.

Som Aasbrygg nevnte, kan du slenge oppi mørk munich men den har ikke sterk nok diastatisk evne til å konvertere seg selv selv og da kan det være lurt å ha pilsner malten. En annen ting som også fungerer er melanoidin som gir en litt rikere maltsmak.

Tilbake
Topp