Oppskrift på ALT øl

Gro

Hei,
Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med oppskrift på Alt øl.
Var i Tyskland og smakte på Scumacher Alt øl, det var bare kjempegodt!
Hilsen Gro

Her er min oppskrift på sticke alt (for anledningen brygget av Bernts): http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,5718.msg113605.html#msg11360

Tusen takk skal du ha da blir det snart brygging , kan jeg evt. bruke tørr gjær i steden  for WLP036 Düsseldorf Ale Yeast, 2 rør i 1,4 liter starter?

:)  Gro

Gro skrev:
Tusen takk skal du ha da blir det snart brygging , kan jeg evt. bruke tørrgjær i steden  for WLP036 Düsseldorf Ale Yeast, 2 rør i 1,4 liter starter?

Svilar på at det finns ein god erstatning. Av og til må ein trå til med ferskgjær og starter, og det er som oftast verd det :)

protto skrev:
Gro skrev:
Tusen takk skal du ha da blir det snart brygging , kan jeg evt. bruke tørrgjær i steden  for WLP036 Düsseldorf Ale Yeast, 2 rør i 1,4 liter starter?

Svilar på at det finns ein god erstatning. Av og til må ein trå til med ferskgjær og starter, og det er som oftast verd det :)

+1 :)

I dag hadde jeg gjort som følger:

55 °C, 15 min.
66 °C, 20 min.
70 °C, 20 min.
77 °C, 5 min.

Eventuelt 66 °C i 60-90 min.

Gahr skrev:
I dag hadde jeg gjort som følger:

55 °C, 15 min.
66 °C, 20 min.
70 °C, 20 min.
77 °C, 5 min.

Eventuelt 66 °C i 60-90 min.
Takk for kjapt svar.  Da blir det stegmesking på Speidelen for en gangs skyld, :)

Hvilke erfaringer har man med gjæringsforløp med WLP036? Ser at oppskriften anbefaler temperatur på 14-18C. Bør den holdes på 14C under hele stormgjæringa, for så å øke til 18, eller bør temperaturen øke jevnere fra starten?

Tilbake
Topp