Oppskrift på Kellerbier/Zwickl/Landbier

Hallstein

Norbrygg-medlem
Har nettopp vært i Tyskland, og har fått prøvd noen øl jeg så gjerne ville ha kopiert.
Ølet er som en pils, men det er ikke klart (på flaska sto det naturtrüb). Det har mer maltsmak og komplekse estere. Ølet jeg tenker på heter Mönchsambacher Export. På ratebeer står dette som en kellerbier/zwickl/landbier, men det var passe karbonert, så jeg er i tvil. Ølet er på 5,2%

Noterte meg at ølet hadde en litt "støvete" aroma av gjær og lett krydder. Var også noe nobelhumle der. Smaken var brød-aktig med litt maltsødme og gjær, med en tørr fin pilsnerfinish. Dette ølet var kjempenydelig, så jeg lurer på om det er noen som har prøvd noe i samme gate før?...

Det er oppskrift på Sundbytunet kjellerpils i "Ølbrygging fra hånd til munn"

Har laga den, og tykkjer den vart veldig god.

OG 1.046
FG 1.008
30 IBU
Sluttvol. 25 l

Malt:
Pilsnermalt 5000 g 65,5 C i 60 min.
Carapils 600 g
Melanoidin 300 g

Humle:
Mittelfruh 5 % 45 g, 90 min.
Mittelfruh 40 g, 5 min.
Mittelfruh 60 g, 0 min.

1 pk Wyeast 2124

Gjæring:
10 C i 3-4 veker

Lagring:
Kaldt og lenge

Takk for hjelpen! Du får melde tilbake på hva du synes, anders! Fulgte du instruksene etter punkt og prikke?

Nei, ikke 100%.
Droppet eikechips, humletilsetting med mittlefruh på 60, 15 og 2 min.
Pluss at jeg gjæret med WLP001 på 13/14C

Har fått smakt på min versjon et par ganger nå og syns den ble veldig bra!
Tror eikechips blir overflødig og kanskje litt i overkant da ølen ellers er ganske ren.
WLP001 funker supert på lave temperaturer, men det hadde nok gjort seg med en eller annen bayersk gjærtype.
Uansett, denne batchen kommer til å forsvinne rimelig fort.

Har nettopp vært i Tyskland, og har fått prøvd noen øl jeg så gjerne ville ha kopiert.
Ølet er som en pils, men det er ikke klart (på flaska sto det naturtrüb). Det har mer maltsmak og komplekse estere. Ølet jeg tenker på heter Mönchsambacher Export. På ratebeer står dette som en kellerbier/zwickl/landbier, men det var passe karbonert, så jeg er i tvil. Ølet er på 5,2%

Noterte meg at ølet hadde en litt "støvete" aroma av gjær og lett krydder. Var også noe nobelhumle der. Smaken var brød-aktig med litt maltsødme og gjær, med en tørr fin pilsnerfinish. Dette ølet var kjempenydelig, så jeg lurer på om det er noen som har prøvd noe i samme gate før?...
Fikk du brygget kellerbier? Vurderer å brygge dette selv.

Har ikke fått gjort det enda nei. Er på "to-do" lista. Er midt oppi flytting for tiden, og har ingredienser liggende, så det blir... Kanskje uti november noen gang!

Tilbake
Topp