Oppskrift på Nøgne Ø Underlig Jul

Er det noen som har en oppskrift på en Underlig Jul klone der ute?
Ser det er flere som har brygget denne, men finner ikke noen oppskrift.

Den skal etter det jeg finner ut, være krydret med nellik, ingefær, koriander, kardemomme og kanel.

loebrygg skrev:
Peter A skrev:
Hei.

Jeg fant denne http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,5718.msg165113.html#msg165113

Har aldri brygget dette selv, så kan ikke vurdere om det ligner.

Kan gå god for den krydder bruken ja
Bare brygg en red amber/brown ale med Maris Otter, 5% Munich, 8% caramel, and 3% chocolate malt; Columbus and Cascade hops og 007
Noen her som vet litt mer konkret om hvilke mengder krydderier det skal i denne? Samt lagring og gjæringtemp? Eller kansje noen har brygget denne med stor sukkse, og vil dele oppskriften?

Jepp, som du ser har jeg brygget denne med great success  :skitbra:
Fritt etter hukommelsen;

OG: 1.065
IBU: 30

84% Marris Otter
8% Crystal 120
5% Munich
3% Chocolate

Colombus @ 60 min (30 IBU)
1 g/L Cascade @ 15 min
1 g/L Colombus, WP

WLP007

5g fersk ingefær i skiver, 2g kanelstang, 1g nellikspiker, kardemomme og koriander frø per liter, 10 min kok

men vent med å brygge den før nærmere oppunder jul
imotsettning til God Jul vill du på samme måte som med humle profilen i en god IPA ha frem de ferske krydrene

UNDERLIG JUL 15°P, 30 IBU, 6.5% ALC/VOL
The name of this beer is "Peculiar Christmas" in English. This spiced Christmas ale is strange - and indeed a fusion beer. We have gathered inspiration from the Norwegian drink “gløgg”, and as such this is quite an uncompromising brew. Best served with “goro” and “fattigmann”. Recommended serving temperature 10°C/50°F, but you are free to try on higher temperatures....
Ingredients: Maris Otter, Munich, caramel, and chocolate malt; Columbus and Cascade hops; 5 different spices, English ale yeast, and our local Grimstad water.

Argumentet om fersk krydderaroma er forståelig, men det må nevnes at den originale Nøgne Ø Underlig Jul er et helt fantastisk lagringsøl. Jeg har flere ganger spart flasker i både tre og fire år, med fantastisk resultat, personlig synes jeg utviklingen er mer spennende enn ved f eks God Jul. Man kan trygt tenke på den som en slags vinflaske. Selvsagt snakker vi her mest om smak og behag. I fersk tilstand er det mange som synes Underlig Jul er både brautende og ufin, men med lagring blir den plutselig både elegant og distingvert.

Ja da må vi snakke om smak og behag, for der er jeg dypt uenig
Smake denne jula både årets og fjorårets modell side om side
og den ferskeste var underlig og spennende, ja direkte god
mens fjorårets var helt pregløs og sur/eddik-aktig slik en tynn øl blir ved lagring

Ekornbakke skrev:
Argumentet om fersk krydderaroma er forståelig, men det må nevnes at den originale Nøgne Ø Underlig Jul er et helt fantastisk lagringsøl. Jeg har flere ganger spart flasker i både tre og fire år, med fantastisk resultat, personlig synes jeg utviklingen er mer spennende enn ved f eks God Jul. Man kan trygt tenke på den som en slags vinflaske. Selvsagt snakker vi her mest om smak og behag. I fersk tilstand er det mange som synes Underlig Jul er både brautende og ufin, men med lagring blir den plutselig både elegant og distingvert.

Jeg har ikke prøvd å lagre på den, men Nøgne Ø mener visst at Underlig Jul skal drikkes til det året de brygger det. Det er en grunn til at de brygger God Jul ølet allerede nå og venter med å brygge Underlig Jul.

Fant ikke tråden jeg leita etter, men satt det julekitet til nøgne Ø, og skal flaske det i dag, hvor mye sukker burde jeg bruke p/l? 5g kanskje?

Basert på oppskrift lenger opp på siden, så har jeg planlagt noe lignende på min 50 ltr speidel.
Aldri brygget med maskinen, så hadde satt stor pris på om noen kunne kommentert.
Hva kan jeg feks. forvente meg av boil-off i % ?
Meskeskjema for dette?

Her er min foreløpige plan:

Title: Juleøl `14

Brew Method: All Grain
Style Name: Specialty Beer
Boil Time: 60 min
Batch Size: 50 liters (fermentor volume)
Boil Size: 57 liters
Boil Gravity: 1.060
Efficiency: 80% (brew house)

STATS:
Original Gravity: 1.068
Final Gravity: 1.017
ABV (standard): 6.73%
IBU (tinseth): 40.14
SRM (morey): 23.67

FERMENTABLES:
11.5 kg - United Kingdom - Maris Otter Pale (83.9%)
1.1 kg - German - CaraAroma (8%)
0.7 kg - German - Munich Dark (5.1%)
0.4 kg - American - Chocolate (2.9%)

HOPS:
51 g - Columbus, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: Boil for 60 min, IBU: 30.29
57 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7.5, Use: Boil for 15 min, IBU: 9.84
57 g - Columbus, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: Whirlpool for 0 min at 100 °C

OTHER INGREDIENTS:
250 g - Fersk ingefær i skiver, Time: 10 min, Type: Spice, Use: Boil
100 g - kanelstang, Time: 10 min, Type: Spice, Use: Boil
50 g - nellik spiker, Time: 10 min, Type: Spice, Use: Boil
50 g - kardemomme, Time: 10 min, Type: Spice, Use: Boil
50 g - koriander, Time: 10 min, Type: Spice, Use: Boil

YEAST:
White Labs - Dry English Ale Yeast WLP007
Starter: No
Form: Liquid
Attenuation (avg): 75%
Flocculation: Med-High
Optimum Temp: 18.33 - 21.11 C
Fermentation Temp: 20 C

PRIMING:
Method: sugar
Amount: 6g/ltr.

Det er vel ca 8% avdamping i timen, mener jeg å ha lest noen her har testet seg fram til.

Med den kryddermengden der, kan det lett bli en flytende julekake......

hehe, har ingen erfaring med å tilsette krydder så bra du kommenterte. Noen forslag på mengder da?

Jeg tror det blir shitbra
Kjør på

Men jeg ville fortsatt ventet til nærmere oppunder jul

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er spesielt neliken jeg har erfaring med at kan dominere for mye ved overbruk, men det er fra pølselaging. Er vel andre her som har
mer erfaring med krydder i øl.

Har brygget en julebukk noen ganger.
Har da brukt:
11 ts Knust Korianderfrø - 60 min
4-5 ts Kardemomme - 60 min
5 stk Vaniljestenger - 30 min
5 stk Kanelstenger - 10 min

Når denne brygges (typisk Mai/Juni) er det julesteming i bryggeriet, og til Jul er det flott kryddersmak på den.

Tilbake
Topp