Oppskrifter Kinn Bryggeri

Så vidt jeg kan se er alt likt bortsett fra gjæren. Vørterstyrke og IBU, også. Det er nærliggende å tru at de lager én vørter og to øl:).

Samme gjær også

Ser ut som fargen er litt mørkere på Murer, kanskje det bare er brukt mørkere munich malt,
men uten hjelp fra @rathers får vi aldri svar ;-)

Rart de velger 34/70 når de gjærer på ved 10 grader

Vedlegg

• Screenshot 2025-05-24 at 12.01.08.png
    Screenshot 2025-05-24 at 12.01.08.png
    5,5 MB · Sett: 3
  • Screenshot 2025-05-24 at 12.01.00.png
    Screenshot 2025-05-24 at 12.01.00.png
    5,8 MB · Sett: 3
Sist redigert:
Jeg velger å tru at det som står om gjær i beskrivelsen er det riktige. Noe må jo være forskjellig???

Det er ellers merkelig at münchnermalt er blitt til melanoidin i den engelske versjonen.

Jeg tror det er lite trolig at de har to forskjellig lager gjær i bryggeriet, men mye mulig de har gått over til 34/70

Jeg tror det er lite trolig at de har to forskjellig lager gjær i bryggeriet, men mye mulig de har gått over til 34/70
Vrient å si hvor feilen ligger, men jeg blir i alle fall rimelig nysgjerrig. Jeg har fryktelig vondt for å tru at de markedsfører det samme ølet som to forskjellige.

Det er liksom nok som det er som foregår i verden som gjør det vanskelig å tru på det gode i menneskene:).

Vrient å si hvor feilen ligger, men jeg blir i alle fall rimelig nysgjerrig. Jeg har fryktelig vondt for å tru at de markedsfører det samme ølet som to forskjellige.

Det er liksom nok som det er som foregår i verden som gjør det vanskelig å tru på det gode i menneskene:).

Jeg ser ikke bort i fra at de markedsfører Murer som murer på grunn av flaskestørresle og at det egentlig er samme øl (litt som fatøl vs. pils en gang), men det burde ære mulig å finne ut .. :rolleyes:

Hei,

Beklager ting har gått vekk fra meg der. Med Vestkyst vi har gjort noen små endringer, vi har gått tilbake til lys crystal malt og skal gå over til cryo i whirlpool. Fra neste år eg tipper vi skal bytte Magnum til en litt "smoother" humle.

Vestkyst
OG 16,6 plato
FG 3,5 plato
23 EBC
61 IBU
7,16% ABV

Pils : 91%
Caramel 50 Viking: 4,2%
Black malt 0,3%

Start of boil
Magnum bittering. Avhengig av alpha av aroma humler.

End of boil
Cascade 1g per L
Columbus 1g per L
Simcoe 1g per L

Whirlpool
Cascade 1g per L
Columbus 1g per L
Simcoe 1g per L

Dry hop
Amarillo 1g per L
Cascade 1g per L
Columbus 1g per L
Simcoe 1g per L

Mash at 47-63-72,5-78C
London gjær.
Kjøle til 18c gjære 20c Tørrhumle etter primary gjæring i åpen gjæringskar. Tørrhumle for 4 dager før kjøling.

Da ønsker jeg å benytte anledningen til å be om oppskriften på kinn vestkyst. Det finnes endel varianter ute på nettet, men ingen fra en så bra kilde som dette

Har oppskriften eller produksjonsmetoden endret seg med årene? Jeg mener den smakte litt annerledes i gamle dager(godt mulig ganen er endret også).

Steinar
sjå under. Beklager tok et stund.

Det er jo ikke veldig uvanlig at samme produkt blir solgt med forskjellige navn. Husker forsatt småkranlingen på barneskolen om hvilken sykkel som var best Vello, DBS eller Swithun. Så var det samme sykkel bare med forskjellige pris og navn.

Hei,

Unnskyld har ikkje sjekket (eller fått en varsle) om meldinger her. Også litt opptatt med ny prosjekter - utetanks og bokslinje.
Pils/Murar er nå den same øltype og øl - men i 2 forskjellige formater. Vi bruke S 189. Første Pils var Czech gjær og etter det var W34/70. Engelsk er ikkje Kinn sin beste språk av og til. Vi har fant ut at S 189 fungere litt bedre for oss. Vi gjære på 13.5 c. Vanligvis. Men, kan hende at vi bruke en annet gjær type til noen spesial øl sorter seinere.

En del at korfor eg har vært litt treig (mer enn litt) er ting som dere har snakket om. Vi har bytte mørk munich til lys, og pga av humle kontrakter vi skal endre litt bittering humle - ikkje noen stor ting men ta litt tid. Zeus og Centennial er litt mer vanskelig å få tak i nå - vi bestille hume 3 år i forkant. Og vi fra neste veke begynne å bruke litt mer cryo (har hadde noen test batcher alrede i fjor).

Beklager, skal prøve å sjekker litt oftere.

Andrew

Pils/Murar (avhengig av format)
OG 10,6
FG 2 plato
7,2 EBC
25 IBU
4,53% ABV (gamle Pils var en sterk øl eller under 5%)

Pils : 95,2%
Light Munich Viking: 4,6% (var til i måned Munich 25)
Black malt 0,2%

Start of boil
Magnum bittering. Avhengig av alpha av aroma humler. Skal bytte til en ny humle i 2026

Whirlpool
Mittelfruh - 1,5g per L

Mash at 47-63-72,5-78C
S- 189.
Kjøle til 13c gjære 13,5c . Spund på 5 plato. Freerise til stabil og kjøle ned. 3 veke (avhengig av produksjon) lageringstid
Ingen chill filtering eller centrifuge

ca ++ 83
mg 1
na 3
HCO3- 60
SO4 70
Cl- 65

Det er jo ikke veldig uvanlig at samme produkt blir solgt med forskjellige navn. Husker forsatt småkranlingen på barneskolen om hvilken sykkel som var best Vello, DBS eller Swithun. Så var det samme sykkel bare med forskjellige pris og navn.
Så det er samme øl - og beskrivelsene på nettstedet er ikke oppdatert, tydeligvis. OK.

Pils/Murar (avhengig av format)
OG 10,6
FG 2 plato
7,2 EBC
25 IBU
4,53% ABV (gamle Pils var en sterk øl eller under 5%)

Pils : 95,2%
Light Munich Viking: 4,6% (var til i måned Munich 25)
Black malt 0,2%

Start of boil
Magnum bittering. Avhengig av alpha av aroma humler. Skal bytte til en ny humle i 2026

Whirlpool
Mittelfruh - 1,5g per L

Mash at 47-63-72,5-78C
S- 189.
Kjøle til 13c gjære 13,5c . Spund på 5 plato. Freerise til stabil og kjøle ned. 3 veke (avhengig av produksjon) lageringstid
Ingen chill filtering eller centrifuge

ca ++ 83
mg 1
na 3
HCO3- 60
SO4 70
Cl- 65
Jeg har ett enkeltstående minne om en butikkpils fra dere for 7-8 (??, litt usikker) sida, som faktisk hadde tydelig humlearoma - antakelig Mittelfrüh. Er det jeg som bare har hatt én atypisk opplevelse, eller lagde dere en spesiell pils den gangen? Jeg husker den som helt utrolig god - særlig på grunn av opplevelsen av humlearoma.

Jeg liker de dere lager nå, men de er ikke i nærheten av den jeg husker:(.

Tilbake
Topp