Oppskrifter på Dahls pils og juleøl?

Andreas H Vang

Norbrygg-medlem
Noen som har prøvd å klone Dahls pils og Dahls Juleøl?
Begynner å bli litt seint å lage juleøl med undergjær kanskje, men juleøl kan vel nytes året rundt?  :biersmile:

Dahls juleøl er godt! Slenger meg på her og, hvordan kan man brygge noe slikt? Kanskje spesielt dahls juleøl som selges på polet.

Det er polversjonen som er best ja. Men regner vel med at det er stort sett samme oppskrift. Jeg laget en pilstype på dahls gjær for en måned siden og den gjæret ut veldig godt. Fikk en FG på 1.010. Håper virkelig noen kan bidra ned ei oppskrift her  ;D

Var det ikke en kar fra Dahls her som sa de brukte pilsnermalt og 40% (sic) ganske lys karamellmalt i et av juleølene? Og Perle som den viktigste humlen, muligens.

Red.:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7022.msg60911.html#msg60911

Ett tips er å skaffe gjær fra dahls. De er ganske greie på det å gi vekk slurry til ivrige hjemmebryggere :)
Dahls' gjær er ganske viktig med tanke på å få "dahls-smaken" på ølet. Lager-gjæren dems er ganske banan-ish i smaken.

Jeg har prøvd meg på undergjæret juleøl 2 ganger, det største problemet er å få et mørkt øl som ikke har brent smak, og klare å få fram nok maltsmak.

Mange sier at man ikke behøver å ta en decoction mesk, men jeg har ikke klart å få fatt i spesialmalt (eller å bruke spesialmalten på rett måte) som gir en typisk norsk juleøl-smak.

På det siste brygget brukte jeg 200 gram weyermann carafa 2 special på 50 liter, men jeg synes brentsmaken skinner alt for mye gjennom likevel.

Neste gang skal jeg prøve å øke til en større mengde carafa og meske det helt på slutten av mesketiden, siste 15 minutter.

Det hadde vært interessant å få noen gode råd om brygging av norsk juleøl! :)

Jeg fikk denne fra E.C. Dahls:

Hei!
Dahls Pils er brygga med pilsnermalt og en liten andel fargemalt, og humla med Perle/ Aurora og Zeus. Dahls Juleøl er brygga med pilsnermalt og karamellmalt, og er også humle med Perle/ Aurora og Zeus. Det bør ikke være særlig vanskelig å kopiere et hjemmebrygg med tanke på råvarene. Det som i størst grad avgjør smak og karakter er nok gjæren. Er du i Trondheim noen gang, og gir beskjed i god tid, kan du for en symbolsk sum få med deg en skvett slurry med Dahlsgjær, så kommer du nok så nærme som mulig.

Med vennlig hilsen

Roger Løe
Bryggerimester
Ringnes E. C. Dahls Bryggeri AS

Tlf: +47 918 75 641
roger.loe@ringnes.no
www.ringnes.no

Det som var litt morsomt er at jeg fikk denne fra forbrukerkontakten til Ringnes....

Takk for henvendelsen.
Beklager at vi ikke kan hjelpe deg med dette, men det er nok ikke all informasjon vi kan gå ut medJ

Lykke til med bryggingen.

Vennlig hilsen
Liv Skjærstad
Forbrukerkontakt

Tror ikke jeg gidder å prøve etter nærmere ettertanke. Lenge siden sist jeg drakk dahls og faktisk "smakte" på den som jeg gjorde i går kveld, og lukta på den, ufattelig hvor tilstedeværende banan esteren er i denne altså :eek: tror ikke jeg skal lage 40 liter av dette.

For alle trofaste dahls elskere: jeg liker fortsatt dahls, bare ikke ivrig på 40 liter hjemmelaga dahls. ;)

Lykke til!

Tror ikke jeg gidder å prøve etter nærmere ettertanke. Lenge siden sist jeg drakk dahls og faktisk "smakte" på den som jeg gjorde i går kveld, og lukta på den, ufattelig hvor tilstedeværende banan esteren er i denne altså :eek: tror ikke jeg skal lage 40 liter av dette.

For alle trofaste dahls elskere: jeg liker fortsatt dahls, bare ikke ivrig på 40 liter hjemmelaga dahls. ;)

Lykke til!

Ser den :)

Kanskje denne er et alternativ?
http://www.brewwithfermentis.com/2011/05/24/german-light-lager/

Tilbake
Topp