oppskrifter på ipa

Bjørn k

Norbrygg-medlem
har handlet inn noe nye humler..
Typen er mosaic som visstnok skal være ei alt mulig humle..
Er det noen som har laget øl på denne humlen??passer den til fks ipa opskrift??

Jeg har ikke gjort det (ennå), men hvis du googler IPA+mosaic så dukker det opp endel.
Ser at Samuel Adams lager en i US, og har selv smakt en i London fra Kernel.

Mosaic er knall i IPA. Har brukt den som single hop og sammen med Chinook. Gode greier.

Har akkurat laget en singel hop mosaic. Ikke en Ipa, men en Pale ale. Noe ide med tørrhumling og isåfall hvor mye til 23 liter?

En Singel Hop IPA på Mosaic 
Aroma step er ved 80c og venta i 15 min før kjøling vart satt i gong igjen

mvh
Vegard Dimmen
id.NB

Boil Size: 45,72 l
Post Boil Volume: 40,77 l
Batch Size (fermenter): 39,00 l 
Bottling Volume: 37,00 l
Estimated OG: 1,064 SG
Estimated Color: 14,3 EBC
Estimated IBU: 46,7 IBUs
Brewhouse Efficiency: 78,00 %
Est Mash Efficiency: 78,4 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
25,00 g              Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 mins Water Agent  1        -           
9,75 kg              Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)        Grain        2        95,5 %       
0,24 kg              Crystal Malt - 60L (Thomas Fawcett) (118 Grain        3        2,4 %       
0,21 kg              Caramalt (Thomas Fawcett) (29,6 EBC)    Grain        4        2,1 %       
30,00 g              Mosaic [11,10 %] - First Wort 120,0 min  Hop          5        20,1 IBUs   
20,00 g              Mosaic [11,10 %] - Boil 90,0 min        Hop          6        12,4 IBUs   
25,00 g              Mosaic [11,10 %] - Boil 60,0 min        Hop          7        14,1 IBUs   
1,55 oz              Kjølar (Boil 30,0 mins)                  Spice        8        -           
1,48 Items            Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 mins)        Fining        9        -           
65,00 g              Mosaic [11,10 %] - Boil 10,0 min        Hop          10      0,0 IBUs     
1,48 tsp              Yeast Nutrient (Boil 10,0 mins)          Other        11      -           
70,00 g              Mosaic [11,10 %] - Boil 5,0 min          Hop          12      0,0 IBUs     
1,48 tsp              Yeast Nutrient (Boil 5,0 mins)          Other        13      -           
70,00 g              Mosaic [11,10 %] - Boil 0,0 min          Hop          14      0,0 IBUs     
60,00 g              Mosaic [11,10 %] - Aroma Steep 15,0 min  Hop          15      0,0 IBUs     
1,0 pkg              California Ale (White Labs #WLP001) [35, Yeast        16      -           
80,00 g              Mosaic [11,10 %] - Dry Hop 7,0 Days      Hop          17      0,0 IBUs     
80,00 g              Mosaic [11,10 %] - Dry Hop 5,0 Days      Hop          18      0,0 IBUs     

Mash Schedule: Single Infusion, Light Body, Batch Sparge
Total Grain Weight: 10,20 kg
----------------------------
Name              Description                            Step Temperat Step Time   
Mash In          Add 27,54 l of water at 70,9 C          65,5 C        90 min       

Sparge: Batch sparge with 2 steps (Drain mash tun, , 28,39l) of 75,6 C water
Notes: :brygging: :sikle

Har akkurat laget en singel hop mosaic pale ale med dette humleskjema

10g 60 min
40 g 30 min (skulle ha vært på 15 min, nybegynnerfeil )
40 g 5 min
40 g 0 min

Nå skal det tørrhumles og jeg har 70 gram igjen. Bruke alt eller finnes det en maxgrense for hvor mye jeg kan bruke. Noen råd?

Det er 23 liter i gjæringskaret.

Jeg sier også kjør på
Brukte tre pakker på 12 liter og mest på slutten
Ble snadder

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Det blir drikkeklart før du aner det
Min ble tappet etter 12 dager og første flaska konsumert etter 14 dager
Ikke en dag for tidlig
Hadde en flaske nå til middag, 3 -4 uker gammel
Snadder :)

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Bjørn k skrev:
Er det noen som har laget øl på denne humlen??passer den til fks IPA opskrift??

Jeg laget en Mosaic single hop IPA som står i forrige BYO. Den er klar for flasking så det skjer vel snart. Luktet iallefall fantastisk av denne humlen, selv til pellet å være.

Miguel skrev:
Bjørn k skrev:

selv til pellet å være.

Er det særlig stor forskjell på pellets vs blomst? Tenker da på aroma.

kintii skrev:
Miguel skrev:
Bjørn k skrev:

selv til pellet å være.

Er det særlig stor forskjell på pellets vs blomst? Tenker da på aroma.

Nei. Men pellets har bedre holdbarhet enn blomst.

Har laget noe øl tidligere med mosaik som tørrhumle..drister meg til og si at dette er det beste ølet eg har laget,og folk som har smakt på ølet er meget fornøyd..så blir snart satt ein ny batch..

Tilbake
Topp