Optimal gjæringstemperatur WLP-400 i Saison Nøgne Ø

Skal lage min første Saison i kveld og benytter respten til Nøgne Ø med WLP-400 beskrevet i Ølbrygging - Fra hånd til mund.
Resepten sier 25C i 14 dager. Er dette optimalt eller kan jeg starte på ca 20 C for deretter å øke til 25 C over 3 dager?
Erfaringer?
 
Antar at oppskriften sier 25 av en grunn. Du vil vel antageligvis få mindre estere/mer pregløst øl på lavere temp? Jeg har gjæra Wit med WLP400 på rundt 20, og resultatet blir ganske cleant - for cleant for en Saison i min mening.
 
What cjohansen Said! Ingen vist å dille med WLP400 på lave temperaturer hvis du skal lage saison.

Sent fra min HTC One S via Tapatalk
 
Ingrediensene er nå hentet på Sofiemyr og skal brygges i kveld. Hva med 20 i rommet, 22 i dunken og økende til 25 i løpet av 2 dager.?
 
Hvorfor holde igjen? Jeg skal brygge samme øl på nyåret og planlegger å pitche på 23C eller så, og holde 25C hele veien igjennom.
 
Lagde saison på WLP565 i sommer, pitchet på 20 grader, freerise til 22-23 og økte deretter med en grad i døgnet opp til 27 grader og lot den gjære ut der. Ble finfin den :)
 
Skal prøve. Vi skal vel til fjells tredje Juledag og da må jeg forlate gjærdunken på ca 25 grader. Litt vanskelig å holde jevn temperatur hvis ute temperaturen varierer.
Starter meskingen nå....
 
Støtter cjohansen. Pitch på 23 og la den tute på i 25. Da får du mye ut av gjæren samtidig som du har kontroll på fusel.
 
Gjorde det. Pitchet på 22-23 grader. Var ferdig i går kveld og gjæra har ikke startet ennå etter ca 10 t. Rommet har ca 23 grader og jeg vil øke temperaturen noen dager etter gjærstart.
Takk for gode råd så langt.
 
Hvis dere leser artikkelen om brygging av Saison til Gahr, så kommer det frem at man skal begynne lavere for så å øke temperaturen etterhvert. Dette for å forhindre usmaker generert av gjæren i vekstfasen.


/mtv
 
Jeg gjorde det og lot temperaturen være ca 22 grader de første 2-3 dagene. Tok litt tid før gjæra reagerte, men plutselig var det gjærrester og sedimenter i gjærlåsen. Nå er tempen ca 25 grader.
 
Tilbake
Topp