Nøgne Ø Saison

Hei!

Jeg er glad i Nøgne Ø`s Saison og vil prøve å brygge noe lignende.
Ser i boka "Ølbrygging - fra hånd til munn" at de opererer med Aurora som bitterhumle og Saaz aroma.

Så kikker jeg på Nøgne Ø`s hjemmesider der de skriver om sin Saison at humler i ølet er "East Kent Goldingss and Crystal hops".

Sikker på at begge deler hadde funket, men er det noen her som har erfaring med de forskjellige humlesammensetningene?
 
Har nettopp brygget denne med Summit som bitterhumle og EKG/Mittelfrueh som aromahumler og WLP566 gjær... Utmerket Saison....
 
Får vel kalle den NØ-inspirert da :)... Mittelfrueh er no i samme gata som Crystal, usikker på hvilken gjær NØ bruker i sin Saison, men synes 566 funket veldig bra, passe estere/banansmak....
 
Er då kun nøgne ø som lager nøgne ø ( ja så er her då øl sett frå nøgne ø )
Så det er inspirert av nøgne ø ein må kalle slikt øl

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Sist redigert:
Dersom man lager en eksakt kopi (oppskriftsmessig) av en annens øl, da blir det vel en kopi, men den er ikke orginalen. Min Saison var dog kun inspirert fra NØ da jeg har hentet oppskriften fra forumet og den er vel i bestefall en uautorisert klone...Forøvrig hvilken gjær bruker NØ i sin Saison, WLP400??
 
Hjemmesiden til NØ sier EKG og Crystal.. Forstår at (mikro) bryggeriene rett som det er forandrer litt på oppskriftene uten å fortelle oss om det.
 
Skal man klone noe så er det jo så sykt mange faktorer å tenke på at man i et hjemmebryggeroppsett sannsynligvis aldri får det til uansett hvis man følger oppskriften.

F.eks kan kanskje en annen type gjær få deg nærmere målet enn det som er i oppskriften bl.a fordi de store fermenterer under et helt annet trykk enn det du får I en 30L plastbøtte. De startet kanskje en gang med en viss gjærstamme, men hvem vet hvordan den hsr forandret seg i bryggeriet deres etter noen år? Oksygenopptak under flasking forandrer jo ølen over tid. Hvordan den er karbonert, etc etc.

Men med en del forsøk så kommer man sikkert nære nok til at man kan si at "den ligner ganske mye, men.."
 
Brygga den i boka med Saaz og Aurora i våres, det funka det! Er vel naturlig at enkelte firmaer kanskje ikke vil deg akkurat samme oppskrift i en bok som det de bruker til et kommersielt brygg selv?

Edit: Kan forøvrig legge til at det funka bra med WLP-400 også!
 
NØ har ganske mange øl som ikke er spesielt typeriktig. Tror det er mere fokus på smak enn typeriktighet.
Fordelen med Wit gjær fremfor saison gjær er jo at den ikke er så kilen på temperatur.
 
Whitelabs har saison på lista over øl som 400 kan brukes til - men det er jo i utgangspunktet en wit-gjær. Men so what? Jeg smakte akkurat på min "Duvel", som er brygget med Chimay-gjæren, og det er jo heller ikke "riktig". Men godt var det, og ikke langt unna Duvel. (Skal lagres et par-tre måneder før jeg drikker mer av den. Skal bli spennende å se om den er enda nærmere da.)

Nåja - jeg mener jo ikke at hva som helst skal kunne kalles hva som helst; vi har ganske mye å tjene på å ha skarpe begreper/klare definisjoner. (Det er reglene som gjør det mulig å bryte reglene og finne på noe nytt og originalt:).) Men det er jo til sjuende og sist smaken som teller. Så hvis jeg brygger en passabel Golden Ale med en trappist-gjær, så har jeg ikke all verdens skrupler med å kalle det en Golden Ale. (Jfr. kølsch-diskusjonen. Hvis ikke kølsch-gjæren ga et preg andre gjærtyper ikke kan gi, ville man jo kunne brygge kølsch med andre "reine" ale-gjær, som f.eks. S-05 og Nottingham. Du kan også brygge tørr stout med ganske ulike gjær, vil jeg tro.)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp