Organisering av forumet; bør vi endre noe?

Tagging er et mer fleksibelt verktøy. Når du deler opp i kategorier og plasserer dem i et hierarki kan et innlegg bare ligge på én plass. Med tags kan du organisere innholdet langs flere akser. Eksempelvis kunne min tråd om oppskriften til Saison d'Erpe-Mere vært tagget med "oppskrift", "BE-134", "gjær", "saison", "glazen toren", "bryggeribesøk", "d'Erpe-Mere" osv, i motsetning til å ligge _enten_ under oppskrifter eller under bryggeribesøk (eller hvor enn den ligger, jeg klarte morsomt nok ikke å finne den igjen).

Variasjon i navngiving osv løses ved at systemet hjelper til med autocomplete av tags. Kunne til og med gjort det sånn at kun moderatorer fikk lage nye tags. Og det er lett å glemme ja, men det er også lett å legge en tråd i feil kategori. Det er vel sånt som moderatorene allerede rydder opp i.

I tillegg til å gi mye mer fleksibel organisering av innholdet, og å lette gjenfinning så har tags den store fordelen at de ikke legger føringer for hva slags innganger som presenteres for brukerne. Jeg tror dere undervurderer inntrykket masse døde underforum gir folk som titter innom.

Jeg forstår at det er begrenset hva som er gjennomførbart med valgt software og tilgjengelig innsats, men det ble spurt om innspill til organisering, så da kom jeg med de jeg hadde :)

Saison d'Erpe-Mere vært tagget med "oppskrift", "BE-134", "gjær", "saison", "glazen toren", "bryggeribesøk", "d'Erpe-Mere" osv, i motsetning til å ligge _enten_ under oppskrifter eller under bryggeribesøk (eller hvor enn den ligger, jeg klarte morsomt nok ikke å finne den igjen).

Screenshot_2026-02-26-17-50-59-61_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Når jeg leser denne tråden får jeg et inntrykk av at jeg bruker forumet på en helt annen måte enn andre. Hvor trådene jeg leser ligger i forum-hierarkiet er noe jeg aldri tenker over. Jeg starter alltid på ‘Nytt innhold’, der ser jeg med en gang under ‘Varsler’ om de trådene jeg følger fast har nye innlegg og jeg ser også om det er noen nye tråder som kan være interessante.

Jeg er aldri innom startsiden som viser hvordan forumet er bygget opp. Jeg skjønner at de som er nye på forumet er innom der, men når man bruker forumet jevnlig, er ikke det veldig tungvint?

Når jeg leser denne tråden får jeg et inntrykk av at jeg bruker forumet på en helt annen måte enn andre. Hvor trådene jeg leser ligger i forum-hierarkiet er noe jeg aldri tenker over. Jeg starter alltid på ‘Nytt innhold’, der ser jeg med en gang under ‘Varsler’ om de trådene jeg følger fast har nye innlegg og jeg ser også om det er noen nye tråder som kan være interessante.

Jeg er aldri innom startsiden som viser hvordan forumet er bygget opp. Jeg skjønner at de som er nye på forumet er innom der, men når man bruker forumet jevnlig, er ikke det veldig tungvint?
Jeg bruker det på samme måten. Det er når jeg skal starte tråder, og når jeg søker, det spiller noen rolle.

Poenget er vel ikke de som allerede bruker forumet aktivt, men å senke terskelen for nye brukere, og også for å unngå at de sitter igjen med et inntrykk av at det er stillere på forumet enn det faktisk er. Jeg må si meg enig med @cjohansen, jeg synes også det er for mange underforum/kategorier. Så lenge det ikke er mange innlegg i en kategori så mener jeg at det ikke burde være en egen kategori/underforum.

Syns ikke at hva skal du brygge i dag skal være splitta i allgrain, kit, partial eller fwk.

Men det må være aksept for å ha noenlunde styr på hvor saker legger seg. Offtopic må fortsatt være noe man kan håndheve.

Jeg også bruker det sånn. Men organiseringen gjør det vanskelig å lage tråder, og så prøver jeg forgjeves å gjøre et poeng av hvordan vi møter nye folk, som @Espen A. så fint oppsummerte.

Tilbake
Topp