Oslo & Akershus flaskekonkurranse våren 2026

Håkon Bugge

NMKomiteen
Fylkesstyre
Tradisjonen tro vil Norbrygg Oslo og Akershus arrangere to årlige bryggekonkurranser. Konkurransene er åpne for Norbrygg-medlemmer i alle fylkeslag. Vårens konkurranse vil bli i samme klassene som Oslo skal dømme i NM:
  • Klasse 2 Mørk Lager
    • 2A-F
  • Klasse 3 Bock
    • 3A-F
  • Klasse 4 Lys ale
    • 4A-H
  • Klasse 12 Norske tradisjonsøl
    • 12A-C

• Det skal levers to nøytrale flasker eller bokser iht. regler for Flaske- og bokstyper. Vi vil i tillegg godkjenne 4 stk. 0.33 liters bokser som alternativ.
  • Bidrag kan leveres i Drammensveien 43 13. april og 26. mai i forbindelse med arrangementer.
  • Bedømmingen foretas av sertifiserte øldommere i tråd med Norbryggs retningslinjer.
  • De tre beste bryggene i konkurransen – på tvers av alle aktuelle klasser – premieres med gavekort på henholdsvis 1.500, 1.000 og 500 kr hos Strømmen Hjemmebrygg. Vinnerne vil bli kontaktet og resultater og dommerskjemaer vil bli gjort tilgjengelig i etterkant. Premiering planlegges gjennomført på Oslo og Akershus sin Sommerfest medio juni.
  • Konkurransen er åpen for alle Norbrygg-medlemmer (også fra andre fylkeslag), og det er gratis å delta.
  • Hver person kan delta med til sammen maksimum tre forskjellige bidrag.
  • Dersom ikke annet er spesifisert, gjelder samme regler som for NM (regler her).
Påmeldingen er åpnet.

EDIT: Fikset link til NM reglene + Link til påmelding (07.04.2026)

Sist redigert:
Etter å ha lest endel kommentarer - både her på forumet og som tilbakemeldinger på mine (mer mislykka) bidrag til NM slår det meg at vi er flere som sliter når øl blir stående en stund fra innlevering til dømming. Jeg må nok ta tak i prosessen fra fat til flaske.

Derfor er det fint å kunne minimere denne usikkerheten i flaskekonkurransen. Leverer du øl den 26.5 blir det dømt i løpet av en uke. Dermed bør ølet smake slik du leverte det.

Tilbake
Topp