Oslo & Akershus flaskekonkurranse våren 2026

Håkon Bugge

NMKomiteen
Fylkesstyre
Tradisjonen tro vil Norbrygg Oslo og Akershus arrangere to årlige bryggekonkurranser. Konkurransene er åpne for Norbrygg-medlemmer i alle fylkeslag. Vårens konkurranse vil bli i samme klassene som Oslo skal dømme i NM:
  • Klasse 2 Mørk Lager
    • 2A-F
  • Klasse 3 Bock
    • 3A-F
  • Klasse 4 Lys ale
    • 4A-H
  • Klasse 12 Norske tradisjonsøl
    • 12A-C

• Det skal levers to nøytrale flasker eller bokser iht. regler for Flaske- og bokstyper. Vi vil i tillegg godkjenne 4 stk. 0.33 liters bokser som alternativ.
  • Bidrag kan leveres i Drammensveien 43 13. april og 26. mai i forbindelse med arrangementer.
  • Bedømmingen foretas av sertifiserte øldommere i tråd med Norbryggs retningslinjer.
  • De tre beste bryggene i konkurransen – på tvers av alle aktuelle klasser – premieres med gavekort på henholdsvis 1.500, 1.000 og 500 kr hos Strømmen Hjemmebrygg. Vinnerne vil bli kontaktet og resultater og dommerskjemaer vil bli gjort tilgjengelig i etterkant. Premiering planlegges gjennomført på Oslo og Akershus sin Sommerfest medio juni.
  • Konkurransen er åpen for alle Norbrygg-medlemmer (også fra andre fylkeslag), og det er gratis å delta.
  • Hver person kan delta med til sammen maksimum tre forskjellige bidrag.
  • Dersom ikke annet er spesifisert, gjelder samme regler som for NM (regler her).
Påmeldingen er åpnet.

EDIT: Fikset link til NM reglene + Link til påmelding (07.04.2026)

Sist redigert:
Etter å ha lest endel kommentarer - både her på forumet og som tilbakemeldinger på mine (mer mislykka) bidrag til NM slår det meg at vi er flere som sliter når øl blir stående en stund fra innlevering til dømming. Jeg må nok ta tak i prosessen fra fat til flaske.

Derfor er det fint å kunne minimere denne usikkerheten i flaskekonkurransen. Leverer du øl den 26.5 blir det dømt i løpet av en uke. Dermed bør ølet smake slik du leverte det.

Tirsdag 2. juni ble konkurransen dømt av Gustav og undertegnede. Det var innlevert 12 bidrag. Dommerne syntes nivået var høyt, og jeg som juryleder var meget fornøyd med jevnheten i dømmingen. Pallen ble som følger:
  1. Nici med "Hoppy Rabbit II" i klasse 4D Amerikansk Pale Ale, 88 poeng
  2. Thorbjørn Bakke med "Groruddals kvisten 2" i klasse 12B Heimabrugg, 84 poeng
  3. Terje Davidsen med "Mars" i klasse 2B Märzen, 81 poeng
Stor takk til dommerne (selvskryt) og @arne_mo som organiserte det hele. Dommerskjemaene kommer snart.

EDIT: Flight og Dommeskjemaer

Sist redigert:
Ettersom jeg driver med innlesing av dommerskjemaer for tida:

DeltagerkodeØltypeNavn på dommerTotalpoengPoeng aroma/bouquetBeskrivelse aroma/bouquetBegrunnelse for trekk aroma/bouquetPoeng utseendeBeskrivelse utseendePoeng smakBeskrivelse smakBegrunnelse for trekk smakPoeng munnfølelseKommentarer munnfølelseAndre tilbakemeldinger
48334C Engelsk golden aleHåkon Bugge4013Merkbar humlearoma, sitrus, honning. Svak maltaroma.Litt ubalansert.4Halmgul. Klar. Skum.20Tydelig humlebitterhet.Ubalansert, kunne hatt noe mer maltsødme.3Lett kropp. Lav karbonering. For lav karbonering.Et godt øl, men kunne hatt mer skum, høyere karbonering og mer maltsødme.
48334C Engelsk golden aleGustav Foseid4011Svakt svovelaktig gjærpreg. Merkbart søtlig maltpreg, honning.Merkbare fruktestere. Litt svak humle.5Halmgul. Klar. Lyst skum.19Svak til maltsmak: sødme, korn. Tydelig til kraftig bitterhet. Ganske kompleks smak for et lett øl.Litt for bitter.5Lett kropp. Middels karbonering.Godt øl. Litt på siden av definisjoner.
43374C Engelsk golden aleHåkon Bugge3912Kraftig humlearoma, sitrus. Svak maltaroma.Kunne hatt mer kompleks aroma.5Halmgul. Klar.17Tydelig humlesmak, lav bitterhet. Tydelig restsødme fra malt.Litt søt i forhold til bitterhet.5Lett kropp. Middels karbonering.Fin kompleksitet i smak. Litt mer humlebitterhet i smak hadde høynet dette ølet.
43374C Engelsk golden aleGustav Foseid3612Svakt søtlig aroma (honning, blomster). Merkbar humle, som er litt udefinert. Høy, melon, bær.Merkbare fruktestere.4Halmgul. Klar. Lyst skum.15Tydelig til kraftig sødme som overstiger bitterheten. Veldig humledrevet smak med frukt og sitrus, men malten blir litt ubitter.Feil balanse.5Lett kropp. Middels karbonering.(Ingen)
75254C Engelsk golden aleHåkon Bugge3612Tydelig humlearoma, sitrus, furunål. Svak maltaroma. Noe ufrisk aroma, gress/jord.Kunne hatt mer friskhet, mer humle og maltaroma.5Halmgul. Klar. Hvitt skum.15Svak humlesmak. Svak maltsødme. Tydelig besk bitterhet.Litt mye bitterhet i forhold til maltsødme.4Lett kropp. Middels karbonering. Svak astringens.Et godt øl, men trenger litt mer av alt.
75254C Engelsk golden aleGustav Foseid3610Svakt gjærpreg. Svak humle: gress, jord.(Ingen)5Halmgul. Klar. Lyst skum.17Merkbar humlesmak: sitrus, granbar, kvae.Savner maltpreg. Besk-bitter ettersmak.4Medium kropp. Middels karbonering. Svak astringens.(Ingen)
35534B Engelsk pale aleHåkon Bugge298Merkbar humlearoma. Ingen maltaroma.(Ingen)5Kobberfarget. Klar. Hvitt skum.13Tydelig humlesmak – blomster. Kraftig humlebitterhet. Ingen maltsmak.(Ingen)3Fyldig kropp. Høy karbonering. For høyt karbonert.Denne faller dessverre utenfor typedefinisjonen.
35534B Engelsk pale aleGustav Foseid309Svak aroma av malt (brød). Svak humlearoma (gress).Veldig svak aroma.5Kobberfarget. Klar. Lyst skum.12Kraftig bitterhet som varer lenge i ettersmaken. Svak maltsmak.For anonym maltsmak.4Fyldig kropp. Middels karbonering. Svak astringens.(Ingen)
48154B Engelsk pale aleHåkon Bugge287Kraftig humlearoma, urtepreg, mentol. Ingen maltaroma.Ubalansert.5Mørk kobberfarget. Klar.11Svak maltsødme. Litt tannpasta-aktig humlesmak. Ingen humlebitterhet.(Ingen)5Lett kropp. Flat karbonering.Litt skremmende "tannpasta"-aroma, maltsødme og mangel på bitterhet i smak.
48154B Engelsk pale aleGustav Foseid255Tydelig parfymert (roser, pors, anis).Malt og humle forsvinner.5Kobberfarget. Klar. Lyst/gyldent skum.10Samme som aromaen. Besk ettersmak.(Ingen)5Medium kropp. Lav karbonering.Virker tydelig krydret. Er dette et krydret øl?
82544D Amerikansk pale aleHåkon Bugge268Tydelig humlearoma – jordbær. Hint av diacetyl.Utypisk aroma for typen.5Ravfarget. Klar. Kraftig hvitt skum.10Kraftig bitterhet.Bitterhet overdøver det som eventuelt er av humle/maltsmak.3Fyldig kropp. Overkarbonert. Astringent for høy karbonering.(Ingen)
82544D Amerikansk pale aleGustav Foseid237Tydelig amerikansk humlearoma: sitrus, blomster og jordbær.Svak diacetyl.4Ravfarget. Middels tåkete. Mye skum.8Tydelig sødme. Merkbar humlesmak, med noe sitrus og urter. Svakt syrlig. Marmelade.Mangler frisk humle og balanse.4Medium kropp. Middels karbonering. Astringens.(Ingen)
38014D Amerikansk pale aleHåkon Bugge4412Tydelig humlearoma. Svak maltaroma.Mangler noe maltaroma.4Ravfarget. Klar. Fraværende skum.23Tydelig maltsmak: brødskorpe, karamell. Tydelig humlebitterhet. Tydelig humlesmak, granbar. Fin kompleksitet.(Ingen)5Medium kropp. Middels karbonering.Et spennende og godt øl.
38014D Amerikansk pale aleGustav Foseid4412Tydelig humlearoma med amerikansk preg (granbar, sitrus, urter). Svak brødaktig maltaroma.Svak diacetyl.5Ravfarget. Klar. Lyst skum. Holdbart.22Bittert anslag, balansert med sødme. Lang bitter ettersmak. Kompleks humlesmak og noe malt. Kompleks.Svakt emment i ettersmaken.5Medium kropp. Middels karbonering.(Ingen)
67694D Amerikansk pale aleHåkon Bugge298Tydelig humlearoma, såpe, gress.Utypisk aroma, mangler maltaroma.5Halmgul. Klar. Hvitt skum.11Kraftig maltsødme. Lav humlebitterhet.Ettersmak av såpe. For søt, for lite bitterhet.5Medium kropp. Middels karbonering.(Ingen)
67694D Amerikansk pale aleGustav Foseid319Blomster (såpe?). Svak til merkbar humle. Svak malt: loff, bolle.(Ingen)5Halmgul. Klar.12Litt tydelig sødme, uten nok humle til å balansere. Svak maltsmak. Litt anonym humle.For søt.5Medium kropp. Middels karbonering.Blir for søtlig og litt ufrisk.
25122A WienerHåkon Bugge288Tydelig humlearoma – såpe. Ingen maltaroma.Mangler maltaroma.5Kobberfarget. Klar. Kraftig hvitt skum.12Merkbar humlebitterhet. Svak maltsmak. Tydelig søtlig.Ubalansert, for lite maltsmak.3Medium kropp. Middels karbonering. Astringent.(Ingen)
25122A WienerGustav Foseid329Såpeaktig humlearoma. Mangler maltpreg.(Ingen)5Kobberfarget. Klar. Lyst, holdbart skum. Store bobler.13Tydelig sødme. Kraftig bitterhet som virker besk. Maltsmaken blir anonym.For salt.5Medium kropp. Middels karbonering.Maltpreget er for anonymt.
13902B MärzenHåkon Bugge4010Tydelig humlearoma, blomster. Merkbar maltaroma.Maltaroma skulle vært mer fremtredende.5Kobberfarget. Klar. Hvitt skum.20Merkbar maltsmak. Svak humlesmak. Fin balanse mellom sødme/bitterhet.Litt for søt.5Medium kropp. Middels karbonering.Et godt øl. Typeriktig.
13902B MärzenGustav Foseid4111Merkbar humle: gress, urter. Merkbar maltaroma: brød, røstet malt.(Ingen)5Kobberfarget. Klar. Lyst skum.20Tydelig maltsmak: brødskorpe, rugbrød. Merkbar sødme. Balansert bitterhet.Litt emment (ufrisk sødme) i ettersmaken.5Medium kropp. Middels karbonering.(Ingen)
001612B HeimabruggHåkon Bugge4313Tydelig røykpreg. Svak maltaroma. Tydelig aroma av einer. Tydelig fruktestere, appelsin.Røyk, einer og fruktestere overdøver maltaroma.5Lys halmgul. Klar.20Kraftig maltsødme, karamell. Svak humlebitterhet.Kunne hatt litt mer av alt.5Medium kropp. Middels karbonering.Et godt øl. Noe mer karamellisert preg hadde gjort ølet enda mer typeriktig (godt).
001612B HeimabruggGustav Foseid4111Merkbar røyk, syrlig preg av einer. Svak appelsin.Litt for mild aroma. Burde hatt tydeligere malt.5Lys halmgul. Klar.20Kraftig maltsmak: karamell, tre, appelsin. Litt for lite bitterhet.(Ingen)5Medium kropp. Middels karbonering.(Ingen)
154612B HeimabruggHåkon Bugge246Kraftig humlearoma – ananas. Ingen maltaroma.(Ingen)5Ravfarget. Klar.8Kraftig humlesmak: ananas. Ingen maltsmak.(Ingen)3Medium kropp. Lav karbonering.Her mangler det malt, karamell.
154612B HeimabruggGustav Foseid277Sitron, appelsin, ananas. Ikke merkbar røyk eller einer.Svakt malt.5Halmgul. Klar.10Tydelig syrlig. Kan minne om sitronbrus.Ikke vellykket gjæring.5Medium kropp. Middels karbonering.Denne har blitt syrlig og preges for tydelig av dette.

Gratulerer til pallen. Kanskje det blir anledning til å smake på pallølene snart?

Veldig fornøyd med dømminga:). Hyggelig å få gode poeng for et øl jeg sjøl er godt fornøyd med. Stor takk til dommerne!!

Jeg tar med min på sommeravslutningen i Drammensveien 43 onsdag 10.6 kl 18. Håper riktig mange kommer dit. Ølet mitt passer til pizza - som også serveres. Gratis arrangement. Meld deg på.
Jeg stiller med en nyere versjon av bidraget mitt (4833), som jeg trur endte på 4.plass. Engelsk Golden Ale er en øltype jeg synes er interessant som alternativt sommerøl til pils med tilliggende herligheter. (Ikke at jeg mener det er noe feil med en pils i sommervarmen, altså;).)

Sist redigert av en moderator:
Tilbake
Topp